Skogsnyheter

Skördarmätning på Sveaskog

27 inlägg 11024 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skördarmätning på Sveaskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124601 Nu går det att sälja virke per skördarmätt volym till Sveaskog http://www.lantbruk.com/ny-saker-kopfor ... 2011-03-31
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Nolltax AB  
#124602 1:a april skämt?

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124604
Nolltax AB skrev:1:a april skämt?


Det tror jag inte, då artikeln är publicerat den 31 mars.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Nolltax AB  
#124607 Skrivet av Niking » fre 01 apr 2011, 02:23 (?)

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124608
Nolltax AB skrev:Skrivet av Niking » fre 01 apr 2011, 02:23 (?)


Den tiden blott min länkning avser. Dock det styck litteratur jag länkat till, enligt uppgift dateras 31 mars 2011.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Nolltax AB  
#124611 Aprilskämt om bibeln är alltså ej möjligt?
Såtillvida man ej lyckas hitta en upplaga tryckt 1 april anno nånting....

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Nolltax AB  
#124612 Månne Nikings mothugg aprilskämt äro...?

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124616 Artikel i dagens skogsland. Helstamsmätning görs med skördare. Betalning efter 3 veckor!
Södras kommentar är att de inte vet hur många som är intresserade av sådan mätning 😡
Tycker Södra sticker huvudet i sanden med arslet som sticker upp, vänt mot medlemarna :sad:

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Fredrik Reuter  
#124691 Hej,
Detta har vi diskuterat förr väl?
Har jag inte helt fel så har man kunnat tillämpa skördarmätt hos Sveaskog "ett bra tag", bara man stått på sig.

Heder åt Sveaskog.
De ska också enligt utsago propagerat för skördarmätning i egenskap av medlem i VMK och/eller RMR i de samma utan framgång. Rätt eller fel, låter jag vara osagt.

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124732
Nolltax AB skrev:Månne Nikings mothugg aprilskämt äro...?


Nope!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124739 Det fanns personer som trodde att den ensidigt positiva framställning av stamvis betalning kunde vara ett 1 aprilskämt.

Utan att värdera skördarmätning eller om stamvis betalning kan bli en vanlig betalningsform, framför jag här bara vad ni skogsägare bör ifrågasätta eller kontrollera i denna ”skarpa test” av stamvis betalning för att inte bli snuvade av "nyheten".
1 Begär minst följande uppföljningsmöjligheter såsom; komplett produktion, prisfil och kalibrering (även före och efter avverkningen)..
2 Den nämnda ”oberoende kvalitetsrevisorn” utför sin uppgift bara 1 till 2 ggr/år. Räcker det?
3 Besiktiga det virke som kallas ”stamfelsved” och som ger avvikande lågt pris. Speciellt hos massavedsinriktad köpare där exempel visat att massaveden har ökat 3 ggr mot professionell utbyteskalkyl.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

MNskog  
#124745
Bertilsson skrev:Det fanns personer som trodde att den ensidigt positiva framställning av stamvis betalning kunde vara ett 1 aprilskämt.

Utan att värdera skördarmätning eller om stamvis betalning kan bli en vanlig betalningsform, framför jag här bara vad ni skogsägare bör ifrågasätta eller kontrollera i denna ”skarpa test” av stamvis betalning för att inte bli snuvade av "nyheten".
1 Begär minst följande uppföljningsmöjligheter såsom; komplett produktion, prisfil och kalibrering (även före och efter avverkningen)..
2 Den nämnda ”oberoende kvalitetsrevisorn” utför sin uppgift bara 1 till 2 ggr/år. Räcker det?
3 Besiktiga det virke som kallas ”stamfelsved” och som ger avvikande lågt pris. Speciellt hos massavedsinriktad köpare där exempel visat att massaveden har ökat 3 ggr mot professionell utbyteskalkyl.
Lycka till!


Fullständig uppföljning från skördaren typ .pri filer är en förutsättning.
Sen borde väl kvalitetsrevisorn vara VMF och minst ett besök i månaden med uppföljning och kontroll ett krav. Detta kompletterat med en rutin med insändande av .ktr filer i en lämplig intervall.

Jag är inte emot skördarmätning utan tvärtom ! Det är bara det att ett bra uppföljningssystem skulle hjälpa alla.

Tack Sveaskog för att ni för utvecklingen i det svenska skogsbruket framåt.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124760 Jag har framfört dessa önskemål om skördarmätning närhelst det gått, även till Södra. Det viktiga är att virket blir inmätt så snart som möjligt, och inte bara den del som lyckas leta sig till inmätningsplatsen, samt att skördare, skotar och säljare får betalt på samma volym.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125055
Mangan skrev:Jag har framfört dessa önskemål om skördarmätning närhelst det gått, även till Södra. Det viktiga är att virket blir inmätt så snart som möjligt, och inte bara den del som lyckas leta sig till inmätningsplatsen, samt att skördare, skotar och säljare får betalt på samma volym.
Detta berör problem med dagens avverkningsmetodik som måste förbättras. Skogsföretagen vill inte släppa initiativet omkring mängd som skall betalas och hur möjlig kontroll skalla vara. Fortsätt att påverka denna "monopolställning".
Men tråden handlar om det viktigaste omkring trädprisbetalning.

MNskog skrev:Sen borde väl kvalitetsrevisorn vara VMF och minst ett besök i månaden med uppföljning och kontroll ett krav.
Det är VMF som nu gör kontrollen 1 till 2 ggr per år. Alltså en varning för kontrollens objektivitet (Om nu ens VMF är objektivt)!
MNskog skrev:Tack Sveaskog för att ni för utvecklingen i det svenska skogsbruket framåt.
"Lovsjung" inte ograverat en metod som haltat i 7 år redan. Risken är att köparna under tiden, som skogsägarna haft förhoppningar på skördarmätning hittat metod för hur de skall återta initiativet igen i denna trädprisbetalning.

Hur snabbt lär ni skogsägare er att bedömma kvalitet och pris på denna nya prissättning per träd som är grovleksbaserat på nytt sätt?

Tänk efter hur köparna vid övergång från:
1 Travad volym till m3fub på massaved fick prisvinst.
2 Slopande av prima och sekunda massaved tillskansade sej 2-3% extra värde.
3 Ändringen av timmerklassning 1995 där 3-4% virkesvärde flyttades till köparna genom felaktiga in och utångsvärde.

- På vilket sätt har det framställts objektiv information om konsekvenser av trädprisbetalning och systemen runt omkring.
- Läs inledningsraderna i mitt förra inlägg. Det var väckande synpunkter omkring trädprisbetalning till er skogsägare som jag framförde. Se upp så inte ni skogsägare en tid hoppar ur askan i elden.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätning på Sveaskog

MNskog  
#125060 Det finns säkert frågetecken och tvivelaktigheter runt trädpriser och uppföljningsmetoder. Lovsjunga metoden är naturligtvis för tidigt att göra.

Det jag menar är att äntligen vill någon köpare av virke använda skördarmätning som vederlagsmätning. Det har varit ett stort ointresse tidigare.
När det börjar användas kan utvecklingen starta på allvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).