Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

1334 inlägg 523646 visningar 109 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#860965Då var det dags för avsnitt 244. Idag är vi ute i skogen och poddar och hamnar oförutsett i en manuellhuggning. Vi pratar idag om USA-valet och vad som kan komma att hända ur ett exportperspektiv. Detta och mycket mer finns i länken nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -huskatter

TS

Sörlänningen  
#861021Jag lyssnade nu på det en vecka gamla avsnittet där ni pratar om brist på skog.

Jag tycker att det är rätt anmärkningsvärt att ni stannar kvar vid bisarra åsikter om att det är brist på skog när detta har ganska noga avhandlats här och av, som ni hänvisar till, SLU. Just här har ni ju uppenbart fel och jag tycker att ni måste ta er till det. Jag tycker också att er uppfattning här är konstig med tanke på hur ni tidigare har sagt att priserna är för låga jämfört med resten av Europa. Om det senare verkligen stämde (vilket jag håller med er om att det gjorde) skall det ju inte behövas att virket skall "ta slut" för att priserna skall gå upp, utan det räcker att vissa uppköpare börjar handla mer över gränserna.

Prisuppgången har åtminstone två direkta anledningar:
* Virkesflödet från Ryssland och Belarus är stoppat p.g.a. kriget. Det här ändrar mycket och gör att vissa uppköpare måste börja kolla på andra ställen att köpa virke ifrån.
* Torrsommaren 2018 och efterföljande barkborreexplosion tvingade många av oss att avverka en hel del gran. Detta leder till att många privata skogsägare har fulla skogskonton och dessutom har avverkat lite mer än de är vana vid. Jag tror ändå att många gör som jag och tänker på hur många hektar per år man hugger. Pga barkborreeländet ligger jag nu på senaste decenniet en bit över det långsiktigt hållbara medelvärdet. Rent skoglig borde jag "över"avverka betydligt mer än så (min skog är för gammal). Men det tar ändå emot att ligga för långt över långsiktigt medel.

* Dessutom tog barkborrarna på delar av kontinenten väldigt stora mängder skog (inte riktigt fallet i Sverige) och det leder lite på marginalen att de måste leta gran på annat håll.

Det skall ju också sägas att det främst är gran det råder viss obalans kring. Men resultatet är ju också, som ni förvirrande nog har påpekat, att priset i Södra Sverige gått upp till ungefär normala Europeiska nivåer. Men i norra Sverige har de ju inte ens gått upp dit (väl? jag kan mycket lite om norra Sverige, så upplys mig). Om det "slut på skog" skulle väl rimligen priserna gå upp snabbt även i norr?

EDIT: Nu lyssnar jag på dagens avsnitt. Där har ni en betydligt bättre, och faktiskt väldigt intressant, diskussion. Där pekar ni ju själva på att det handlar mycket om konkurrens i köpledet. Skillnaden mellan områden nära Finland och de närmast den sista Sovietstaten är ju väldigt intressant.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#861033Lyssnade oxå på dagens podd o där nämndes inte ett ord om vissa rapporter eller om det va några debattartiklar i media i veckan som gått som konstaterade att Tyskland gått från kolsänka till kolkälla i sina skogar.
Eftersom ni forumägare har pratat så gott om det här med lulucf systemet och hur både Finland o även Sverige i viss mening enligt era egna analyser verkar vara några riktiga kolkällor så tycker man det e konstigt att tyska skogar inte nämns överhuvudtaget. Och även orsaken till att även detta har skett i Tyskland nämns inget heller

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#861913Nu har det blivit dags för avsnitt 245, i strålande novembersol. Idag pratar vi om KSLA, självverksamhet, slutavverkningsskog genom laserdata och lite till. Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -laserdata

TS
Användarvisningsbild

T18  
Fredrik Reuter skrev:Nu har det blivit dags för avsnitt 245, i strålande novembersol. Idag pratar vi om KSLA, självverksamhet, slutavverkningsskog genom laserdata och lite till. Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

En tanke kring laserscanningsdatat.
På slutavverkningar som skett nyligen (upp till 3-4 år) så är min erfarenhet att laserscanningen fortfarande tror att bestånden står kvar. Är detta något ni tagit i beaktning? Isåfall kan siffrorna vara ännu ”värre” ?

Användarvisningsbild

Badger  
#861919Ser med nyfikenhet fram emot att ni lägger upp en tråd där ni delar lite bilder över hur det ser ut med laserscanningen. Det duger med lite skärmbilder utan interaktivitet till att börja med.

wigge  
Fredrik Reuter skrev:Nu har det blivit dags för avsnitt 245, i strålande novembersol. Idag pratar vi om KSLA, självverksamhet, slutavverkningsskog genom laserdata och lite till. Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

Mkt intressanta och viktiga frågor ni lyfter.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
T18 skrev:

En tanke kring laserscanningsdatat.
På slutavverkningar som skett nyligen (upp till 3-4 år) så är min erfarenhet att laserscanningen fortfarande tror att bestånden står kvar. Är detta något ni tagit i beaktning? Isåfall kan siffrorna vara ännu ”värre” ?

Det är helt korrekt. Fredrik har visat mig hur det ser ut när man lägger färska flygfoton under och det är helt klart så att en del av laserdata-skogen som anges vara högre än 24 m nu är hyggen. Fredrik har dock inte kompenserat för detta p g a att det ju givetvis har växt in bestånd som nu är mer än 24 m men som var lägre vid flygtillfället. Vi vet inget om den nettobalansen så den är inte tagen hänsyn till. Fredrik kan nog berätta mer.

Sörlänningen  
wigge skrev:

Onekligen "spännande" att forum ägarna har gått all-in på konspirationsteorier och fantasier.

wigge  
Sörlänningen skrev:
wigge skrev:

Onekligen "spännande" att forum ägarna har gått all-in på konspirationsteorier och fantasier.

Du har din åsikt och jag min som kanske är lite mindre bitter.

Sörlänningen  
wigge skrev:
Sörlänningen skrev:
wigge skrev:

Du har din åsikt och jag min som kanske är lite mindre bitter.

Det är väl din åsikt som är bitter. Du tror att hela dens svenska skogen är söbderhuggen, ingen skog finns kvar och det är viktigt att svenskt skogsbruk följaktligen helt upphör snarast!

Ganska bitter åsikt på ett Skogsforum.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#862691Nu finns avsnitt 246 ute. Idag pratar vi om konkurs hos en sågverkskoncern i Tyskland och spännande data över slutavverkningar gjorda av @icegrip. Du kan lyssna på dagens avsnitt direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... rkskonkurs

TS

Bond.J  
#862725Tack för att ni gör podden! Jag känner mig dock ganska korkad när jag lyssnar på er diskussion om volym i slutavverkningarna. Att det är låg volym fattar jag och varför, men vad menar ni med Aiscript, eller vad ni säger, och som ni jämför mot volymen i riksskogstaxeringen? D2 kontra Lså, blev också för djupt vatten för mig. Jag som har min skogliga utbildning en bit bak i tiden, och inte jobbar heltid inom näringen hänger inte med. Säkert för låg nivå för dem som är nyutbildade eller jobbar med detta hela dagarna, men tyvärr lite för rörigt för mig som bara jobbar med skogsfrågor på deltid.

Sörlänningen  
Bond.J skrev:Tack för att ni gör podden! Jag känner mig dock ganska korkad när jag lyssnar på er diskussion om volym i slutavverkningarna. Att det är låg volym fattar jag och varför, men vad menar ni med Aiscript, eller vad ni säger, och som ni jämför mot volymen i riksskogstaxeringen? D2 kontra Lså, blev också för djupt vatten för mig. Jag som har min skogliga utbildning en bit bak i tiden, och inte jobbar heltid inom näringen hänger inte med. Säkert för låg nivå för dem som är nyutbildade eller jobbar med detta hela dagarna, men tyvärr lite för rörigt för mig som bara jobbar med skogsfrågor på deltid.

Skillnaden mellan D1 och D2 beskrivs rätt bra här:
https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... utavverka/

I diskussionen om avverkning är en sak de diskuterar det som användaren Icegrip har gjort och som han pratar om i en tråd:
Avverkad medelvolym per län

Sedan har forumägarna också gjort lite egna beräkningar. Jag tror inte att de är ordentligt presenterade än (?), men det kommer säkert.

EDIT: Det var intressant att titta på D1 och D2 igen. D1-gränserna ligger verkligen lågt, men så länge de inte används regelbundet är det bra att de finns. De enda fallen när jag har huggt under D2 är för gran på bördig torvmark. De skogarna blir känsliga för barkborrar och allmän näringsbrist mellan D1 och D2.

Bond.J  
#862811Skillnaden mellan D1 och D2 beskrivs rätt bra här:
https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... utavverka/

I diskussionen om avverkning är en sak de diskuterar det som användaren Icegrip har gjort och som han pratar om i en tråd:
Avverkad medelvolym per län

Sedan har forumägarna också gjort lite egna beräkningar. Jag tror inte att de är ordentligt presenterade än (?), men det kommer säkert.

EDIT: Det var intressant att titta på D1 och D2 igen. D1-gränserna ligger verkligen lågt, men så länge de inte används regelbundet är det bra att de finns. De enda fallen när jag har huggt under D2 är för gran på bördig torvmark. De skogarna blir känsliga för barkborrar och allmän näringsbrist mellan D1 och D2.[/quote]

Tack! Hade varit betydligt enklare att förstå podden om jag förstått vad de hänvisade till. Har heller aldrig förstått att D2 är gamla lså, ny kunskap. 👍 Vet du vad det är de menar när de jämför D2 och Lså med det som Icegrip har skrivit? Det är ju självklart att volymen ökar om skogen får stå längre, så jag tänkte att de menade något annat som jag inte förstod.
Jag funderar aldrig om det är över eller under det gamla lså när jag diskuterar slutavverkning. Det är i regel vad eventuell virkeslikvid kan ge för alternativ avkastning, och risken för konfiskering av som avgör. Det har blivit mycket tråkigare att bruka skogen nu när man inte kan skapa fina områden, utan måste hugga bort sådant som riskerar att stoppa en avverkning i framtiden. Mitt skogsintresse grundar sig på möjligheterna att skapa fina tallbestånd från grunden, men den glädjen är stulen. Nu blir det bara nödvändiga insatser och pengauttag från skogen. Åker inte till skogen om jag inte måste, för att slippa ångesten över att inte kunna sköta den väl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).