SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Sveriges högsta träd är döende

117 inlägg 39100 visningar 24 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
sarevok skrev:Jag vet vad biotopskydd är, min far jobbar med sånt. Man kunde upphäva en liten area av biotop-skyddet, tex där rekordgranen stod, visste du inte det Melakari?

"Ha bättre kontakt med markägaren näst gång för att skydda granen. Jag tror markägaren skulle gilla arbetet."
Norge vill hjälpa Sverige hitta en ny rekord-gran på höjden. Dags att ta kontakt med dem för din del Melakari.

Mvh

Jag tycker att du ska visa ett konkret exempel på att ett biotopsskydd som blivit ändrat och så bara att man kan få hugga bort barkborre träd.
Som den expert du är och har en far som jobbet med detta så kan det ju inte vara svårt🤔
Jag var uppe i natt och såg dit meddelande och tänkte att fasen han tog sina piller. Det var inte illa😊 Men nu på morgonen efter att du nu redigerat meddelande ett antal gånger och åter börjat svamla så får jag tänka om igen.

Jag är ingen expert på biotopsskydd men vet så mycket att de är närmast omöjliga att ändra så ge mig bara ett ända exempel på ett biotopsskydd som blivit ändrat.
Eller visa upp ett enda som har en skötselplan är du snäll.

Användarvisningsbild

Kse  
sarevok skrev:Jag vet vad biotopskydd är, min far jobbar med sånt. Man kunde upphäva en liten area av biotop-skyddet, tex där rekordgranen stod, visste du inte det Melakari?

"Ha bättre kontakt med markägaren näst gång för att skydda granen. Jag tror markägaren skulle gilla arbetet."
Norge vill hjälpa Sverige hitta en ny rekord-gran på höjden. Dags att ta kontakt med dem för din del Melakari.

Mvh

Du är ju både engagerad och expert, jag tror bollen ligger hos dig nu.
Bara att skaffa en höjdmätare. 👍

maltex  
#761748Är det inte staten (NV SS) som bestämmer vad som får göras eller inte i en biotop. Enskilda markägare eller privatpersoner har nog inte så stort utrymme för beslut eller åtgärder.

hfab  
sarevok skrev:Ni lär er inte ens något när saker går åt helvete/skogen.
Lyssna på mina råd. jag är en expert.

Vad är du expert på?

tallen100  
hfab skrev:
sarevok skrev:Ni lär er inte ens något när saker går åt helvete/skogen.
Lyssna på mina råd. jag är en expert.

Vad är du expert på?

Det lär nog inte vara granar.....🤣

Användarvisningsbild

sarevok  
#761908Jo, sen sak till som jag glömde, om ni nånsin hittar en rekord-gran igen, se till att maskinerna som tar bort de nedhuggna träden och träd som redan ligger ner, se till att maskinerna inte åker för nära granens rötter. det kan skada rötterna.

ligger träden för nära granen, så får man väll ha många maskiner vid toppen som av fallna träd där maskinerna hjälper varandra med att dra bort trädet/träden några extra meter från rekord-granen. Välj naturligtvis att dra från toppen som ligger så långt ifrån rekord-granen som möjligt.
sen är det bara transportera bort trädet/träden på vanligt vis.

Mvh till sir tåndemåla och sir reuter

Användarvisningsbild

T Landström  
#761913Får vi någon såhär välväxt gran på våran mark så lär jag nog inte spara den som något evighetsträd...för de som Storaenso har sparat runt oss har samtliga fått stryka på foten med hjälp av barkborren...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761931Biotopspanarna bryr sig antagligen föga om grova dimensioner. Död ved däremot. Det går de igång på.

Användarvisningsbild

sarevok  
#783641När ni hittade rekord-granen, så var ledningsgatan i princip helt nybyggd nära rekord-granen.
Ja, det var ju synd att ni inte hann komma dit innan de byggde ledningsgatan så nära granen.
Då hade ni förhoppningsvis kunnat bett dem att bygga ledningen nån annanstans, och på så sätt hade
förhoppningsvis inte Mölnbacka-granen utsatts för granbarkborre-angrepp. 😮
Lyder de inte er, muta dem med pengar eller hota dem med att lägga upp dem i tidning och på tv att de tänker bygga en ledning väldigt nära svergies högsta gran vilket kan skada sveriges högsta gran.
Senast redigerad av sarevok mån 12 dec 2022, 20:49, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild

sarevok  
#783643Var det verkligen mestadels ledningsgatans fel att barkborre kom till granen?
Ni säger ju själva i varje video att att barkborrarnas härkomst berodde på torr-sommaren 2018.
Men, ok, jag låter det vara osagt vem eller vad man ska kritisera när det gäller beskyddningen av Mölnbacka-granen.
Pffft

maltex  
#783647Kan ju tänkas att granen i fråga var gammal också,är ju inte helt ovanligt att äldre granar faller ifrån.

Användarvisningsbild

sarevok skrev:När ni hittade rekord-granen, så var ledningsgatan i princip helt nybyggd nära rekord-granen.
Ja, det var ju synd att ni inte hann komma dit innan de byggde ledningsgatan så nära granen.
Då hade ni förhoppningsvis kunnat bett dem att bygga ledningen nån annanstans, och på så sätt hade
förhoppningsvis inte Mölnbacka-granen utsatts för granbarkborre-angrepp. 😮

Ledningsstab var gammal 40 år + men de hade nyligen högrött den och stammkvistat så det luktade gått kan man tänka

Användarvisningsbild

sarevok  
#783702Vem eller vad tycker du man ska kritisera att granen dog? Ingen alls, samt inget alls?
Jag är inte arg. Jag bara undrar vad du skulle svara. :)
Fanns det verkligen inget man kunde göra för att förhindra dess död.

Mvh

Användarvisningsbild

#783704Ingen ligger bakom detta norrläget gjorde att inget går att förebygga.
Trädet har stått i 130 år och kunde stå i 130 år till men så blev det inte.
Det finns fler träd i det området som kan ta över.
Jag är glad vi hittade den.

Användarvisningsbild

#783705Hade de inte röjt kraftledning det året utan kanske i år hade trädet med stor sannolikhet varit i liv idag. Det är 25 m mellan ledning och granen och när vi hittade trädet var det angrepp i två träd mot ledningen. Så det fanns när vi fann den

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).