Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

1332 inlägg 522979 visningar 109 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#839284Nu finns avsnitt 213 av Skogsfredag ute. Idag diskuterar vi mycket om lösningen för LULUCF kan sitta i gallringen?

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... gallringen

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#839291Mycket bra Pod idag, som tar upp o verkligen belyser en stor del av det problem som kan ligga till grund för o begränsar det privatskogsägdas ekonomi på sikt. Nämligen gallring.
Dels att ni tar upp att ca. 96 - 98 % av alla gallringar sker maskinellt på uppdrag. Vilket belyser en del av den okunskap som finns, att inom det privatägda skogsbruket finns inte förmågan / kunskapen att skapa en optimal tillväxt i bestånden inför slutavverkning. Man köper BAU i tron om att det kan o ger fler avkastningsmöjligheter över tid ( Se; "Gallringskatastrofen . . " , "8 Myter om Gallring").
Men också att med ett större uttag än vad marken VERKLIGEN kan producera över tid, ökar risken för ytterligare skador, som försämrar det slutgiltiga eko. resultatet, med störst effekt för skogsägaren vid slutavverkning.
Ju mer jag låggallrar o ser effekterna på de dominanter som blir kvar. Ju mer ser jag också att andelen i % av grundytan, tenderar att minska ju äldre beståndet blir. Men upprätthåller ett för beståndet högra tillväxt / areal än SKP.
Tid, tålamod o tron på egen förmåga, skapade o ger effekt på sikt. Men utan rätt kunskap om HUR jag borde gjort det, hade jag nog också blivit "offer" för "BAU" !

Användarvisningsbild

Badger  
#839316Enligt Skogskunskap påverkar inte stickvägar virkesförrådet.

Skogskunskap skrev:

Träden som kantar stickvägen reagerar dock med högre tillväxt. I gallringsförsök i granskog har kantträden växt 50 % bättre än träd längre in i beståndet, och den extra tillväxten hos kantträden kompenserar därför en stor del av kalyteförlusterna i stickvägen. Stickvägarna dras dessutom ofta där det finns naturliga luckor i beståndet. Efterhand som beståndet gallras och glesas ut blir volymeffekterna av stickvägen allt mindre, för att till slut försvinna helt (till slut står ju de flesta träden på "stickvägsavstånd").

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... seffekter/

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#839317...
Senast redigerad av Sjögård 4 tis 04 jun 2024, 11:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Badger  
#839318"volymeffekterna av stickvägen allt mindre, för att till slut försvinna helt", tycker jag inte kan misstolkas.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#839324...
Senast redigerad av Sjögård 4 tis 04 jun 2024, 11:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Knagge  
#839334Stormskador och barkborre gör många för hårt nygallrade områden stor skada. De blir helt enkelt för glesa och då får man låg tillväxt.
Jag manuell gallrar eller lejer malwa eller liknande beståndsgående.
Men alla får gallra efter sin övertygelse.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#840149Nytt fullspäckat poddavsnitt - det är ju fredag! Avsnitt 214 finns nu ute och idag pratar vi bland annat om skogsskador. Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns.

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... andsgripar

TS
Användarvisningsbild

mb-man  
#840657Varför säger ni att man plockar ut 20% av volymen vid 20% stockvägsareal? Det stämmer ju inte! Det är ju mycket yta mellan träden så det blir väl snarare 10%

Användarvisningsbild

Badger  
#840674Ni räds inga heliga kor. Gallringskatastrof, teknisk skogsbrand och nu även skogsskador och klimatanpassning. Att koppla utvecklingen av skadegörare i skogen till monokultur, klimat och balans i ekosystem är ett par steg till ut i skogsSveriges explosivare minfält.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#841163Nu finns avsnitt 215 ute. Idag poddar vi tillsammans med samma mikrofon då vi gör gemensam sak med Torbjörns takbyte. Vi pratar idag om virkesprishöjningar under veckan men tycker samtidigt det är beklämmande att priserna inte stiger i samma takt i Norrland. Men vi pratar om mycket mer också, lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... bla-stolar

TS
Användarvisningsbild

Humlas  
#841187Bra avsnitt. Fast får hoppas att ryktet om en 2510 är fejk. Iaf svenskt skogsbruk behöver inte större maskiner (mer bulk, stordrift), undan mindre för mer småskaligt brukande. Vilket förhoppningsvis blir möjligt tack vara högre och högre virkespriser.

wigge  
#841190Bra podd, ni lyfter viktig saker.

Användarvisningsbild

Badger  
Humlas skrev:Bra avsnitt. Fast får hoppas att ryktet om en 2510 är fejk. Iaf svenskt skogsbruk behöver inte större maskiner (mer bulk, stordrift), undan mindre för mer småskaligt brukande. Vilket förhoppningsvis blir möjligt tack vara högre och högre virkespriser.

Jag tror nog att det kan finnas utrymme för både smått och storskaligt i framtiden med en annan planering och utformning på avverkningsytor bör det kunna gå att avverka stora arealer effektivt maskinellt och ändå bevara skogskänsla och olika hållbarhetsaspekter utan att det behöver bli stora "öknar" som man förstår upprör allmänhet och ekologer.

Användarvisningsbild

Humlas  
Badger skrev: bli stora "öknar" som man förstår upprör allmänhet och ekologer.

Kan ju hoppas att stora "öknar" upprör alla, skogsfolk och övriga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).