Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

1332 inlägg 523299 visningar 109 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

laguma  
Badger skrev:
laguma skrev:Jo så är det eftersom vi tillsammans med våra Nordiska grannar har vårdat vår skog vilket vi ska väldigt tacksamma för.
Att övriga världen inte är intresserad av vad vi i Sverige har gjort, stämmer inte eftersom jag i mitt yrkesliv har besökt ett 40 tal länder som vill göra det vi har gjort , det är ingenting du har en aning om.

Övriga världen är väldigt ointresserade av att följa Svenska pekpinnar. Det visar sig gång på gång. Att slå sig för bröstet och säga att man har rätt gör mest motparten ännu mera fast i sin ståndpunkt. Det har vi sett gång på gång i olika upphandlingar där Sverige försökt sälja in olika projekt med moraliska pekpinnar och andra länder tagit hem affärerna. Jag har ingen aning om vad du har gjort eller vad du har hittat på - det har du rätt i. Lägg gärna fram ett exempel på där något land ändrat sin inställning för att du varit där att talat dem till rätta?

Tror du missförstår mig.
Det finns ingen anledning att använda pekpinnar eftersom den energieffektivisering vi har genomfört i Sverige sen 50 år, talar sitt tydliga språk i fråga om både pris och klimatpåverkan. Så det är redan en växande exportgren.
Däremot har vi all anledning att ifrågasätta de pekpinnar som i detta fall riktas mot oss, och som i värsta fall skulle kunna leda till en försämring av vårt klimatavtryck enbart på grund av okunniga och klåfingriga byråkrater i Bryssel i samverkan med en väldigt aktiv fossillobby.

Användarvisningsbild

Badger  
#832372Ok. Det jag är emot är att försöka exportera sin egen vilja på andra som överlägsen. Alltså tillvägagångssätter. Det är svårt även för en stormakt och för ett litet land mot en större mängd andra stater så känns det utsiktslöst. Det har svensk utrikespolitik sysslat med överallt i världen och vi har på senare år sett att många länder fullständigt skiter i vad vi tycker är rätt och fel och även använder det mot oss.

Energieffektivisering är något som vi varit bra på inom vissa sektorer. Rent generellt är det kopplat till ekonomi. Så när energipriserna stiger ökar intresset. Det var ett tydligt uppsving för värmepumpar i början av Putins invasion steg den branschen i höjden. Nu när det visat sig att Putins korrupta olja och gas säljs via Kina, Indien och tvättas i Spanien för resten av världen och priserna inte blev så höga så har till exempel Tyskland svängt om och vänt sig bort från investeringar i värmepumpar. Så inte ens i de fall de finns en bättre lösning är det en garant för att den slår igenom. Och när det gäller vår Skogsindustri håller jag med Poddarna om att det finns förbättringspotential ur flera perspektiv.

Användarvisningsbild

laguma  
#832413Som jag sa. Det finns ingen anledning att pracka på andra vår syn på energifrågan.
Vad vi däremot måste göra det är att skita i en del påbud som EU politiker för fram i denna fråga. Exakt vad PIGS länderna inklusive Tyskland mfl vanligtvis gör i såna här lägen.
En radikal ökning av värmepumpar i Sverige innebär inte med automatik att det ur klimatpolitisk synvinkel är positivt.
Att det finns förbättringspotential inom vårt Skogsbruk och vår Skogsindustri.
Ja definitivt, så låt oss fortsätta med sånt som är adekvat ur klimatperspektiv.
Och sluta ägna så mycket tid och energi åt trams.

Användarvisningsbild

Badger  
#832446Med värmepumpar så tänkte jag inte på Sverige utan på den europeiska marknaden. Tyskland var på väg att lagstifta om det, men tog bort förslaget när gaspriserna sjönk och det inte tolererades av tyska folket som har ännu värre problem med ekonomin än vi i Sverige. Vet inte alls vad du syftar på som trams. Jag tror att Sverige inte ska stå och spotta i motvind när det gäller synen på klimatet annars kan Sverige hamna i samma läge som Ungern.

Användarvisningsbild

laguma  
#832449Det förvånar inte mig att de återupptar fossil eldning med 70% förlust så fort de kan beroende på tillgång på fossilt bränsle.
Sverige har gjort betydligt mer än att "spotta i motvind" Vad gäller klimatpåverkan.
Beträffande "tramset" så gäller det vår kolinlagring vilket är ett rent beställningsjobb ifrån fossillobbyn vilket yttrar sig i dessa teorier om "holistiskt skogsbruk" plus en massa trams som du och andra framför.

Användarvisningsbild

Badger  
laguma skrev:Det förvånar inte mig att de återupptar fossil eldning med 70% förlust så fort de kan beroende på tillgång på fossilt bränsle.
Sverige har gjort betydligt mer än att "spotta i motvind" Vad gäller klimatpåverkan.
Beträffande "tramset" så gäller det vår kolinlagring vilket är ett rent beställningsjobb ifrån fossillobbyn vilket yttrar sig i dessa teorier om "holistiskt skogsbruk" plus en massa trams som du och andra framför.

Jag väljer att försöka ta in så många perspektiv som jag kan när jag gör val i mitt skogsbruk. Det är enklare att blunda för att ekosystem är komplicerade och välja en standardlösning. Att fossilindustrin gärna vill fokusera på andra saker än att dra ner på olja och gas förändrar inte att eldning av biogent kol också bidrar till klimatpåverkan. Enligt den samlade klimatforskningen måste världen göra båda sakerna.

Användarvisningsbild

laguma  
#832473Det gör jag också. Men det hindrar då inte dig att diskutera olika former av invasiva arter för ditt skogsbruk vilket för min del är uteslutet.
Av den enkla anledningen att ett ekosystem är ohyggligt kompliserat och bör därför inte lekas med.
Det stör alltså inte dig att fossilindustrin har pumpat in ekonomiska medel i kampanjer av detta slag.
Oavsett vad klimatforskningen säger så kan vi inte göra både och såvida vi inte ska leva på "kolcoins" framledes.

Användarvisningsbild

Badger  
#832481Jag är nyfiken på alla aspekter. Invasiva arter är en övertolkning. Det jag kalkylerar med är vilka arter som kan bidra till ett livskraftigt ekosystem om 30-50 år. Jag har inte sett något seriöst underlag kring detta ännu. Tyvärr dras det här forumet med allvarligt förenklingssyndrom. Förutsättningarna är drastiskt olika för Södra Skåne och Norra Norrland. De flesta utgår från att det som funkar hemma i skogen funkar i allas skogar. Min skog har drabbats hårt av dåliga råd om trakthyggesplanteringar på gammal åker/betesmark med följande stormar och barkborrar. I nuläget jobbar jag med omställning i huvudsak via självföryngring för att återinföra den naturliga mixen som fanns före granplanteringarna.

Jag ogillar maktspel och lobbying oavsett om det är från shejker eller baggbölerister.

Kolcoins... varför inte om de betalar i nivå med virkesvärdet?

Användarvisningsbild

laguma  
Badger skrev:Jag är nyfiken på alla aspekter. Invasiva arter är en övertolkning. Det jag kalkylerar med är vilka arter som kan bidra till ett livskraftigt ekosystem om 30-50 år. Jag har inte sett något seriöst underlag kring detta ännu. Tyvärr dras det här forumet med allvarligt förenklingssyndrom. Förutsättningarna är drastiskt olika för Södra Skåne och Norra Norrland. De flesta utgår från att det som funkar hemma i skogen funkar i allas skogar. Min skog har drabbats hårt av dåliga råd om trakthyggesplanteringar på gammal åker/betesmark med följande stormar och barkborrar. I nuläget jobbar jag med omställning i huvudsak via självföryngring för att återinföra den naturliga mixen som fanns före granplanteringarna.

Jag ogillar maktspel och lobbying oavsett om det är från shejker eller baggbölerister.

Kolcoins... varför inte om de betalar i nivå med virkesvärdet?

Du anser alltså att jag övertolkar frågan om invasiva arter i vårt skogsbruk. Men då måste jag ställa frågan med vilken rätt ?
Vad har du för kompetens i frågan?
Introduktion av främmande arter i vårt ekosystem skulle kunna innebära enorma konsekvenser, vilket tex Contortan kommer att göra som enligt sakkunskapen inte skulle kunna föröka sig.
Problemet nu är att den förökar sig som åkersork.
Är du personligen beredd att ta konsekvenserna för introduktionen av främmande arter?
Och är du rätt person att fördöma andra aktörer på området?

Användarvisningsbild

Badger  
#832603Du blandar ihop korten. Efter att ha lyssnat på Skogsstyrelsens lövvecka och betraktat problem med främst gran i sydsverige så anser jag att var och en bör titta på sin skog och fundera över vilka förutsättningar som kommer att gälla där om 50 år och styra dagens trädslagsval mot något som kan trivas med de kommande förutsättningarna. Det skulle kunna innebära mer ädellöv i södra Sverige och mindre andel gran kanske. Exotiska trädslag är ett annat spår som kan ha sina risker som så klart måste tas med i analysen. Därför är det intressant att se hur det har gått där det har planterats in.

Användarvisningsbild

laguma  
Badger skrev:Du blandar ihop korten. Efter att ha lyssnat på Skogsstyrelsens lövvecka och betraktat problem med främst gran i sydsverige så anser jag att var och en bör titta på sin skog och fundera över vilka förutsättningar som kommer att gälla där om 50 år och styra dagens trädslagsval mot något som kan trivas med de kommande förutsättningarna. Det skulle kunna innebära mer ädellöv i södra Sverige och mindre andel gran kanske. Exotiska trädslag är ett annat spår som kan ha sina risker som så klart måste tas med i analysen. Därför är det intressant att se hur det har gått där det har planterats in.

Du blandar ihop korten. Det skogsbruk jag bedriver förutsätter en riklig förekomst av lövträd utan det vore jag körd.
Svara på mina frågor . Varför anser du dig vara mer kompetent än vad Akeliusmed sin stab är?
Vad har du för kompetens att bedöma risker i detta området?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
laguma skrev:…, vilket tex Contortan kommer att göra som enligt sakkunskapen inte skulle kunna föröka sig.

Ja, både åkersork och contorta kräver öppen mark, ungefär som vår svenska tall. Den fungerar inte som gran eller skogssork och föryngrar sig alltså inte inne i sluten skog. 😉 .

Användarvisningsbild

laguma  
#832670Jag har ingen annan åsikt.

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:
laguma skrev:…, vilket tex Contortan kommer att göra som enligt sakkunskapen inte skulle kunna föröka sig.

Ja, både åkersork och contorta kräver öppen mark, ungefär som vår svenska tall. Den fungerar inte som gran eller skogssork och föryngrar sig alltså inte inne i sluten skog. 😉 .

Men det skulle vara intressant att höra din åsikt kring introduktionen av diverse "exoter" i skenet av vad artdirektiven säger.
För om man nu har den ballen så undrar jag om man i så fall också borde ta ansvar för etablering av flygekorrar plus diverse organismer som är förknippade med dessa trädslag. Hur ser du på det?
I utformningen av vårt ekosystem om 30-50 år?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#832681Det följde nog inte med några flygekorrar i de fröpåsar som importerades.

Om vi ska diskutera exoter är det bättre att diskutera trädgårdsnäringen och jordbruket. Dom hanterar nästan uteslutande manipulerade och/eller införda växter och djur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).