Badger skrev:laguma skrev:Jo så är det eftersom vi tillsammans med våra Nordiska grannar har vårdat vår skog vilket vi ska väldigt tacksamma för.
Att övriga världen inte är intresserad av vad vi i Sverige har gjort, stämmer inte eftersom jag i mitt yrkesliv har besökt ett 40 tal länder som vill göra det vi har gjort , det är ingenting du har en aning om.
Övriga världen är väldigt ointresserade av att följa Svenska pekpinnar. Det visar sig gång på gång. Att slå sig för bröstet och säga att man har rätt gör mest motparten ännu mera fast i sin ståndpunkt. Det har vi sett gång på gång i olika upphandlingar där Sverige försökt sälja in olika projekt med moraliska pekpinnar och andra länder tagit hem affärerna. Jag har ingen aning om vad du har gjort eller vad du har hittat på - det har du rätt i. Lägg gärna fram ett exempel på där något land ändrat sin inställning för att du varit där att talat dem till rätta?
Tror du missförstår mig.
Det finns ingen anledning att använda pekpinnar eftersom den energieffektivisering vi har genomfört i Sverige sen 50 år, talar sitt tydliga språk i fråga om både pris och klimatpåverkan. Så det är redan en växande exportgren.
Däremot har vi all anledning att ifrågasätta de pekpinnar som i detta fall riktas mot oss, och som i värsta fall skulle kunna leda till en försämring av vårt klimatavtryck enbart på grund av okunniga och klåfingriga byråkrater i Bryssel i samverkan med en väldigt aktiv fossillobby.