lör 12 feb 2022, 20:12#748212Vindkraftverk och bullerplank av glas dödar fler fåglar än skogsbruket skulle jag tro.
Fågelholkar borde kunna ersätta många träd med bohål i, sparar man dessutom högstubbar av björk med mera så får man nya boträd.
Skogsnyheter
Ökad fågel- & arthänsyn och ökat ansvar för skogsägare
lör 12 feb 2022, 22:41#748245
Tror det bara är ”sörlänningen” och möjligen jag som förstått innebörden av detta.
Det handlar inte endast om häckningstiden,det handlar om all påverkan på fågellivet.
Men som klokt sagt, Skogsstyrelsen har lagt detta i knäet på politikerna och sagt :Lös problemet! 😉
Sörlänningen skrev:Karlsson Christian skrev:bodaedet skrev:Ska jag som entreprenör jobba halva året med samma maskinpark vill jag ha in samma pengar, kanske inte dubbla kostnaden men nästan.
För det första så gäller detta bara averkning inte gallring eller röjning men hänsyn ska ju endå ges till djuren men kommer inte blinstopp och inget ska skickas in. Sen så häckar exempel dom flesta fåglar I Sverige i maj och lite in i juni så varför man ska stå still i 6 månader för det förstår jag inte. Att man skulle ha varenda djurarter så det skulle betyda stopp i 6 månader är ju knappast troligt. Mer planering och förberedelse kommer ju krävas för att minimera stillestånd och det tror jag dom flesta entreprenörerna kommer lösa och ha kompetens till.
Du har faktiskt helt fel, vilket är begripligt, för du vill kunna anta att det skall finnas rim och reson. Det står uttryckligen på Skogsstyrelsens hemsida att "Skogsägare kommer att behöva ta betydligt större ansvar än tidigare för att inte störa eller hota fridlysta arter vid avverkning och andra skogsbruksåtgärder. " Det gäller alla skogsbruksåtgärder.
Sedan är det naturligtvis så att det här gäller ju inte för att Skogsstyrelsen tycker att det är en kul ploj, utan för att rättsläget ser ut så. Så i praktiken innebär det ju att samtliga vindkraftverk är olagliga o.s.v. Men det som är explicit uttryckt just nu är ju att samtliga åtgärder i skogen, så det handlar inte på något sätt specifikt om avverkningar.
Jag tror inte heller på att det skulle vara lagligt att hugga vintertid, hade det varit så enkelt hade det rimligen uttryckts. Ett förbud mot avverkning och gallring under några månader om året hade ju varit rimligt, men det finns ju ingenting som tyder på att det skulle vara begränsat till häckningsperiod.
EDIT: Det finns ju övervintrande fåglar. För att få genomföra en skogsåtgärd skall man alltså veta att ingen fågelindivid påverkas. Hur skall du kunna veta det? Det går ju om man nätar in träden, eller kanske om man utprovar en metodik att skrämma bort fåglar från specifika områden. Men det är ju ingenting som existerar i nuvarande skogsbruk.
Det skogsstyrelsen säger är ju "Skogsbruk är förbjudet [Teaterviskning: 'Politiker tittat hitåt! Vi förbjud just skogsbruk! Fast det var ni som gjorde det, egentligen. Det är galet! Vill ni fixa det?']"
Tror det bara är ”sörlänningen” och möjligen jag som förstått innebörden av detta.
Det handlar inte endast om häckningstiden,det handlar om all påverkan på fågellivet.
Men som klokt sagt, Skogsstyrelsen har lagt detta i knäet på politikerna och sagt :Lös problemet! 😉
lör 12 feb 2022, 22:51#748250Misstänker att detta är ett sätt att nu kanske äntligen tvinga fram en lösning. Att en fågel som vi får jaga ska kunna ställa till det vid avverkningar känns ju lite skumt. Det ska alltid gå för långt innan det vänder. Nu är vi vid vägs ände. Nu tvingas det fram en lösning.
Kan kanske bli bättre än det var innan. Vem vet?
Kan kanske bli bättre än det var innan. Vem vet?
Förr var det nu å jävligare blev ännu värre.
Re: Ökad fågel- & arthänsyn och ökat ansvar för skogsägare
lör 12 feb 2022, 23:50#748262Problemet uppstår när du gör en slutavverkningsanmälan, alltså över 0,5 ha. Övriga åtgärder som röjning och gallring, påverkas inte med dagens lagstiftning. Med dagens avverkningsmetoder borde gränsen för anmälan ligga på minst 3 ha , helst 5 ha, då blir det enklare för Skogsstyrelsen också...
Detta är egentligen tokjuridik på allra högsta nivå. Ordet avsiktligt kanske måste få en annan tolkning i domstolar. Tänkte skriva stollar först . Är detta verkligen Sverige 2022 ...
Detta är egentligen tokjuridik på allra högsta nivå. Ordet avsiktligt kanske måste få en annan tolkning i domstolar. Tänkte skriva stollar först . Är detta verkligen Sverige 2022 ...
sön 13 feb 2022, 00:42#748264
Varför skulle problemet bara uppstå vid slutavverkningsanmälan? Det tror jag inte alls på. Det står ju uttryckligen på Skoggstyrelsens hemsida att det gäller alla skogsbruksåtgärder. Skulle de ljuga om det? De flesta andra åtgärder behöver man inte anmäla på förhand. Men om det undersöks i efterhand och det kommer fram att man t.ex. har röjt och inte har koll på var alla fåglar befann sig under åtgärden har man begått ett brott.
Redan en väldigt slapp och lättfärdig implementering av de krav som står på Skogsstyrelsen skulle ju kräva att jag på mina dryga 200 hektar installerar övervakninsutrustning för tiotals miljoner för att kunna hålla koll på exakt var alla fåglar befinner sig vid olika tidpunkter. Det är förmodligen inte alls vad de har tänkt, men det är vad de kräver enligt vad de har skrivit. Man skall tänka på vad man säger och det är fult att ljuga.
Mellberg skrev:Problemet uppstår när du gör en slutavverkningsanmälan, alltså över 0,5 ha. Övriga åtgärder som röjning och gallring, påverkas inte med dagens lagstiftning. Med dagens avverkningsmetoder borde gränsen för anmälan ligga på minst 3 ha , helst 5 ha, då blir det enklare för Skogsstyrelsen också...![]()
Varför skulle problemet bara uppstå vid slutavverkningsanmälan? Det tror jag inte alls på. Det står ju uttryckligen på Skoggstyrelsens hemsida att det gäller alla skogsbruksåtgärder. Skulle de ljuga om det? De flesta andra åtgärder behöver man inte anmäla på förhand. Men om det undersöks i efterhand och det kommer fram att man t.ex. har röjt och inte har koll på var alla fåglar befann sig under åtgärden har man begått ett brott.
Redan en väldigt slapp och lättfärdig implementering av de krav som står på Skogsstyrelsen skulle ju kräva att jag på mina dryga 200 hektar installerar övervakninsutrustning för tiotals miljoner för att kunna hålla koll på exakt var alla fåglar befinner sig vid olika tidpunkter. Det är förmodligen inte alls vad de har tänkt, men det är vad de kräver enligt vad de har skrivit. Man skall tänka på vad man säger och det är fult att ljuga.
sön 13 feb 2022, 08:11#748277Någon som länkat in denna innan?
https://www.atl.nu/skogsstyrelsen-forso ... attspraxis
Martin Moraeus, LRF, sågar Skogsstyrelsen argumentation. Man undrar samtidigt varför skogsstyrelsen hatar på dom som äger skog? 🤔
Martin Moraeus, LRF, sågar Skogsstyrelsen argumentation. Man undrar samtidigt varför skogsstyrelsen hatar på dom som äger skog? 🤔
sön 13 feb 2022, 09:58#748284
Den var bra och informativ. Det Skogsstyrelsen gör är helt i linje med den sedan länge pågående vågen av försök från myndigheterna att beskära vår frihet. Myndigheterna vet alltid bättre än den enskilda individen och då är det självklart att myndigheterna måste in och styra upp för samhällets bästa.
Det enda exempel som jag kan komma där myndighets Sverige har backat bak är besiktningsplikten för veteranbilar äldre än 50 år.
Elmhult skrev:Någon som länkat in denna innan?
Den var bra och informativ. Det Skogsstyrelsen gör är helt i linje med den sedan länge pågående vågen av försök från myndigheterna att beskära vår frihet. Myndigheterna vet alltid bättre än den enskilda individen och då är det självklart att myndigheterna måste in och styra upp för samhällets bästa.
Det enda exempel som jag kan komma där myndighets Sverige har backat bak är besiktningsplikten för veteranbilar äldre än 50 år.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
sön 13 feb 2022, 11:36#748294Jag blev att fundera lite över det här med fåglarna ur kanske ett litet annat perspektiv också, Statsekonomiskt.
Vet inte hur rätt eller fel det blir, men jag ska försöka att förklara.
För tanken med att avsätta de 500.000 ha fjällnära skog, var väl i grunden för att rädda just många häcknings, rast o födoplatser för de flyttfågelarter som främst har norra Skandinavien som sommarviste. Ev. så fanns det en kalkylering med att många skogsägare som hade små eller låga möjligheter till någon skoglig avkastning p.g.a. dyra drivningskostnader etc. INTE skulle bry sig om att göra någon avverkningsanmälan utan "Staten" skulle kunna lösa in dessa för en "billigare" peng än vad som blev fallet.
Med denna "nya" tolkning / implementering av EU's fågel o habitats direktiv, vill man söka vända på steken ?
För om fler än de som idag fått ersättning, inta kan ansöka om el. ge underlag o en analys av läget eller vet hur det är beställt med fågel o djur samt växtlivet på sina marker. De blir de ju lite per automatik att inte komma ifråga eller ens våga inge någon skoglig åtgärdsansökan, oavsett var man nu bor i landet. Och INGEN kommer någonsin mer att våga stämma staten utan att ha riktigt J..la rejält på fötterna. O det vet nog SS om.
För om detta leder till att skogsmarkspriserna går ner, så kommer det ju bli klart billigare att lösa in mer mark för samma pengar o målen med skyddad skog uppnås lättare. Rent "Baggböleri" med andra ord ! Bara en tanke.
Vet inte hur rätt eller fel det blir, men jag ska försöka att förklara.
För tanken med att avsätta de 500.000 ha fjällnära skog, var väl i grunden för att rädda just många häcknings, rast o födoplatser för de flyttfågelarter som främst har norra Skandinavien som sommarviste. Ev. så fanns det en kalkylering med att många skogsägare som hade små eller låga möjligheter till någon skoglig avkastning p.g.a. dyra drivningskostnader etc. INTE skulle bry sig om att göra någon avverkningsanmälan utan "Staten" skulle kunna lösa in dessa för en "billigare" peng än vad som blev fallet.
Med denna "nya" tolkning / implementering av EU's fågel o habitats direktiv, vill man söka vända på steken ?
För om fler än de som idag fått ersättning, inta kan ansöka om el. ge underlag o en analys av läget eller vet hur det är beställt med fågel o djur samt växtlivet på sina marker. De blir de ju lite per automatik att inte komma ifråga eller ens våga inge någon skoglig åtgärdsansökan, oavsett var man nu bor i landet. Och INGEN kommer någonsin mer att våga stämma staten utan att ha riktigt J..la rejält på fötterna. O det vet nog SS om.
För om detta leder till att skogsmarkspriserna går ner, så kommer det ju bli klart billigare att lösa in mer mark för samma pengar o målen med skyddad skog uppnås lättare. Rent "Baggböleri" med andra ord ! Bara en tanke.
sön 13 feb 2022, 11:43#748295Tack LRF, som är en del av våra skogsägareföreningar och som står upp mot myndigheterna. Ni andra, har ni redan glömt nyckelbiotopernas gissel ....
SKOGSINDUSTRIN bryr sig inte mycket och hukar som vanligt mot naturintressen och myndigheter ..
Bli medlem i din förening, Södra, Mellan eller Norra. Det är ju bara de som värnar om privatskogsbruket .. 😎
SKOGSINDUSTRIN bryr sig inte mycket och hukar som vanligt mot naturintressen och myndigheter ..
Bli medlem i din förening, Södra, Mellan eller Norra. Det är ju bara de som värnar om privatskogsbruket .. 😎
sön 13 feb 2022, 11:48#748296
Och det var allt från dagens Eko 😀
Mellberg skrev:
sön 13 feb 2022, 12:06#748298
Tack för uppskattning .... 😎
tallen100 skrev:Mellberg skrev:
Tack för uppskattning .... 😎
sön 13 feb 2022, 12:46#748302
Läste en artikel från Tyskland som visade att otroliga mängder insekter smetas sönder av vindkraftverken.... det trodde man inte ... 🤔[/quote. Ridsporten bidrar till en ” oändligt ” större död av insekter än vindkraften..🐛🪱🐝🐞🐜🪰🪲🪳🦟🦗😮🙂
isteskog skrev:Ldsaren skrev:Alla jäkla vindkraftverk som slår ihjäl fåglar vad gör vi med det ?
Nu när långa rader ska ställas upp runt Sveriges kuster.
Läste en artikel från Tyskland som visade att otroliga mängder insekter smetas sönder av vindkraftverken.... det trodde man inte ... 🤔[/quote. Ridsporten bidrar till en ” oändligt ” större död av insekter än vindkraften..🐛🪱🐝🐞🐜🪰🪲🪳🦟🦗😮🙂
sön 13 feb 2022, 12:53#748303Och landets samlade lösgående tamkattflotta dödar i storleksordningen ungefär fem gånger så många individer som stryker med vid avverkningar..😼
sön 13 feb 2022, 13:09#748307
Vissa av landets kommuner har sedan ett par tre år tillbaka stoppat ALL verksamhet i sitt skogsinnehav inom perioden 1/4 tom 31/8 efter påtryckningar från ornitologer.
Karlsson Christian skrev:bodaedet skrev:Ska jag som entreprenör jobba halva året med samma maskinpark vill jag ha in samma pengar, kanske inte dubbla kostnaden men nästan.
För det första så gäller detta bara averkning inte gallring eller röjning men hänsyn ska ju endå ges till djuren men kommer inte blinstopp och inget ska skickas in. Sen så häckar exempel dom flesta fåglar I Sverige i maj och lite in i juni så varför man ska stå still i 6 månader för det förstår jag inte. Att man skulle ha varenda djurarter så det skulle betyda stopp i 6 månader är ju knappast troligt. Mer planering och förberedelse kommer ju krävas för att minimera stillestånd och det tror jag dom flesta entreprenörerna kommer lösa och ha kompetens till.
Vissa av landets kommuner har sedan ett par tre år tillbaka stoppat ALL verksamhet i sitt skogsinnehav inom perioden 1/4 tom 31/8 efter påtryckningar från ornitologer.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).