SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Sveriges högsta träd är döende

117 inlägg 39089 visningar 24 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Sveriges högsta träd är döende

sarevok  
#761240Om ni hittar en väldigt lång gran i framtiden, använd alla tänkbara fällor på många platser i trädets närhet. Skorstensfälla Fönsterfälla
använd även alla fermoner.
Typosan, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
TYPO-Lab A10, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
Chalcosan, används för mindre sextandade barkborren (Pityogenes chalcographus).
om ni fångar in mycket barkborrar, töm fällorna och sätt dit dem igen tills barkborrarna dör ut från skogen.
om barborrar redan kommit till trädets närhet elr trädet, göra alla åtgärder jag nämnt, plus att ni hugger ner några st närliggande träd till rekordgranen. det spelaren ingen roll om de närliggande träden till rekord-granen är sjuka eller friska, hugg ner några st träd runtom rekordgranen ändå eftersom det kan finnas barkborrar i endel av träden som ser friska ut runtom rekordgranen. avlägsna sen de nedhuggna träden från platsen. hugg inte ned alla träd runtom rekordgranen, då kanske rekordgranen välter i en storm. Ni avgör själva vilka träd som ska huggas ner runt rekordgranen. ta hänsyn till barkborre-situationen och kommande stormar när ni hugger ner närliggande träd till rekordgranen.
obs, träd ska på direkten avlägsnas som fallit av naturliga orsaker nära rekord-granen. barkborrar kan finnas i dem också.
Senast redigerad av sarevok fre 17 jun 2022, 23:14, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild

svampbob  
sarevok skrev:Om ni hittar en väldigt lång gran i framtiden, använd alla tänkbara fällor på många platser i trädets närhet. Skorstensfälla Fönsterfälla
använd även alla fermoner.
Typosan, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
TYPO-Lab A10, används för den större 8 tandade granbarkborren (Ips typographus).
Chalcosan, används för mindre sextandade barkborren (Pityogenes chalcographus).
om ni fångar in mycket barkborrar, töm fällorna och sätt dit dem igen tills barkborrarna dör ut från skogen.
om barborrar redan kommit till trädets närhet elr trädet, göra alla åtgärder jag nämnt, plus att ni hugger ner några st närliggande träd till rekordgranen, och sen avlägsnar de nedhuggna träden. ta inte bort alla träd, då kanske rekordgranen välter i en storm. Ni avgör själva vilka träd som ska huggas ner runt rekordgranen. ta hänsyn till barkborre-situationen och kommande stormar när ni hugger ner närliggande träd till rekordgranen

Det finns ett Kinesiskt ordspråk "Inget träd växer till himlen" det gäller oavsett mängden fällor och feromoner.

Användarvisningsbild

sarevok  
#761251Det handlar inte bara om fällor. Man ska också hugga ned några träd runtom rekordgranen ifall barkborren gått in i rekordgranens närhet. Man ska också ta bort de nedhuggna träden.
Det kan finnas barkborrar i friska stående träd runtom rekord- granen, alltså bör några träd runtom rekordgranen huggas ned och avlägsnas från platsen, allt detta för att undvika att rekordgranen blir infekterad. Alla träd runtom rekordgranen bör dock ej huggas ned, för då kan rekord-granen välta i en storm.

obs, träd som fallit av naturliga orsaker nära rekord-granen ska på direkten avlägsnas från rekord-granen . barkborrar kan finnas i dem också.
Senast redigerad av sarevok mån 20 jun 2022, 03:11, redigerad totalt 1 gång.

alias  
sarevok skrev:Det handlar inte bara om fällor. Man ska också hugga ned några träd runtom rekordgranen ifall barkborren gått in i rekordgranens närhet. Man ska också ta bort de nedhuggna träden.
Det kan finnas barkborrar i friska träd runtom rekord- granen, alltså bör några träd runtom rekordgranen huggas ned och avlägsnas från platsen, allt detta för att undvika att rekordgranen blir infekterad. Alla träd runtom rekordgranen bör dock ej huggas ned, för då kan rekord-granen välta i en storm.

obs, träd ska på direkten avlägsnas som fallit av naturliga orsaker nära rekord-granen. barkborrar kan finnas i dem också.

Några aspekter på dina förslag på åtgärder i anslutning till ev. rekordgranar;

Att avverka träd i dess direkta närhet kan mycket väl stressa trädet mer än det hjälper (trädet kan t.ex. bli mer exponerat för vind och få solbelyst stam). Likaså är väl frågen om feromonfällor i trädets närhet fångar skadeinsekter som redan var på plats, eller om de lockar dit ytterligare individer.

Jag ifrågasätter även vem du anser ska utföra föreslagna åtgärder, samt vad du har för syn på äganderätten, då föreslagna aktiviteter med råge har passerat gränsen för vad som kan göras inom ramen för allemansrätten?

Ur ett rent filosofiskt perspektiv kan också fundera på varför en viss trädindivids överlevnad blir viktig så fort den bedömts som längre än övriga artfränder.
Är den på något sätt genetiskt överlägsen, eller har den bara haft turen att stå på bördig mark och att inte ha blivit bortgallrad under årens lopp?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
sarevok skrev:träd ska på direkten avlägsnas som fallit av naturliga orsaker nära rekord-granen. barkborrar kan finnas i dem också.

Nej, barkborrarna har gett sig iväg innan trädet ens dött, och långt innan det fallit omkull.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
alias skrev:Ur ett rent filosofiskt perspektiv kan också fundera på varför en viss trädindivids överlevnad blir viktig så fort den bedömts som längre än övriga artfränder.

Av samma skäl som alla blir till sig så fort något ovanligt dyker upp, oavsett sammanhang. Ornitologer vill se ovanliga fåglar, och i Antikrundan på TV är det också det ovanliga som är mest intressant. Därför är ovanliga träd, sällsynta blommor, sällsynta skalbaggar, osv, mer "värdefulla" än det som är vanligt. Du minns gourmet-middagen på lyxrestauranten, men för att citera en boktitel av Lasse Eriksson:
"Jag har kokat tvåhundratusen potatisar -men kan inte erinra mig en enda av dessa"

Det tycks ligga i människans natur att fascineras av det ovanliga, trots att det är det vanliga som vi överlever på.

Användarvisningsbild

sarevok  
#761442Fredrik Reuter och Fredrik Melakari misslyckades enormt med att skydda den fina rekord-granen i Mölnbacka, håller du inte med om det? Den hade kunnat blivit längre än 60 meter!
Det finns ingen som riktigt vet vad som är bäst att göra för att skydda en rekord-gran.
Men jag tror på mina teorier om hur man skyddar en rekord-gran.
Var inte så bitter. Det du istället borde göra är försöka hitta lösningar genom att försöka exprimentera dig fram på granar om hur man skyddar en rekord-gran.

Mvh
Senast redigerad av sarevok mån 20 jun 2022, 03:19, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

sarevok  
#761443Poängen med att ta bort träd som ligger när rekord-granen är att minska risken att rekord-granen blir infekterad.
Fattar du inte det? det spelar ingen roll om barkoborrarna gett sig iväg, vi ska inte ta några risker alls att rekord-granen blir infekterad.
Deussutom bör man göra mer åtgärder för att skydda rekord-granen, som jag redan nämnt tidigare.

på tal om annat, Norge villgärna hjälpa Sverige att hitta en nya rekord picea abies i höjd. du som jobbar på SLU bör välkomna detta. De kommer genomsöka Sverige med Lidar. Roligt om vi hittar ett nytt rekordträd i höjd. Kontakata dem. 3D Analyse AS heter deras Youtube-kanal.

Mvh

alias  
sarevok skrev:Fredrik Reuter och Fredrik Melakari misslyckades enormt med att skydda den fina rekord-granen i Mölnbacka, håller du inte med om det? Den hade kunnat blivit längre än 60 meter!
Det finns ingen som riktigt vet vad som är bäst att göra för att skydda en rekord-gran.
Var inte så bitter. Det du istället borde göra är försöka hitta lösningar genom att försöka exprimentera dig fram på granar om hur man skyddar en rekord-gran.

Mvh

Måste medge att jag inte förstår hur du resonerar. På vilket sätt skulle Fredrik R eller Fredrik M ha misslyckats mer än du själv eller någon annan med att "skydda" rekordgranen?
Utan dessa bägge herrar m.fl. så hade sannolikt varken du eller jag vetat om att just den aktuella granen var den högsta uppmätta rödgranen i Sverige.

Egna erfarenheter sedan stormen Gudrun och framåt säger mig att feromonfällor och fångstvirke har sämre effekt på att begränsa barkborreskadorna än t.ex. sök-och-plock. Enskilda fällor hjälper till att få reda på när svärmningarna sker, så att man vet när man ska ut och leta angripna träd i skogen, men för att begränsa barkborrepopulationen eller skydda enskilda trädindivider så ser jag det som tämligen verkningslöst.

Jag är fortfarande nyfiken på vem du anser ska utföra dina föreslagna åtgärder för barkborrebekämpning, och med vilket lagstöd vederbörande ges rådighet att utföra dessa?

Edit: språkligt.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias mån 20 jun 2022, 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
sarevok skrev:Fredrik Reuter och Fredrik Melakari misslyckades enormt med att skydda den fina rekord-granen i Mölnbacka, håller du inte med om det? Den hade kunnat blivit längre än 60 meter!

Mvh

Hej på dig din spelevink.
Jag tycker nog du tar till stora ord om vilka möjligheter enstaka personer har och inte har möjligheter till.
När vi var och letade höga träd var vi på många olika lokaler med höga träd.
Just detta området låg i ett biotopsskydd på bolagsmark.
När vi hittade granen var det en nyligen röjd ledningsgata 25-30m från granen.
Längst upp i beståndet fanns redan tre angripna granar när vi var där första gången.
Så du får nog klaga på de som skött ledningen att de drog in barkborre området.
Att jag som inte markägare boendes 40 mil bort skulle ha missskött skogshygenen i ett biotopsskydd med strikt skydd känns lite otacksamt.

Tåndemåla/Fredrik Melakari

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761460Det naturliga slutet för en rekordstor gran är att bli en rekordstor död gran.

Användarvisningsbild

sarevok  
#761627Man får komma överens med markägaren fattar du väl, det kan väl inte vara så svårt.
Om markägaren är en pajas får man väl muta honom med pengar.
Eller varför inte hota mark-ägaren med att lägga upp mark-ägarens namn i tv och i tidning och säga att han inte vill skydda sveriges högsta gran?
Senast redigerad av sarevok tis 21 jun 2022, 23:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

sarevok  
#761628Ni får komma bättre överens med markägaren nästa gång om hur man ska skydda granen.
Ni vill väl inte se en rekord-gran dö?
Om mark-ägaren är en pajas, muta fanskapet med pengar eller nånting.
Eller varför inte hota mark-ägaren med att lägga upp mark-ägarens namn i tv och i tidning och säga att han inte vill skydda sveriges högsta gran?
Senast redigerad av sarevok tis 21 jun 2022, 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Erre  
#761630😅😅. Du är inte lite ute å cyklar.

tallen100  
#761632🤣🤣 🤣
Men ena stödhjulet har tydligen låst sej så det går bara runt...

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).