Skogsnyheter

Lågtrycket Dave drar in på påsk

55 inlägg 8129 visningar 19 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lågtrycket Dave drar in på påsk

Lindveden  
Vedproducent skrev:Är det inte lite så att mycket av lövet som blåst ner står i form av lämnade naturvårdsdungar? Eller i lite öppna kanter. Min erfarenhet är att det blir extremt känsligt då. Som exempel lämnade jag 40 aspar i en dunge för 2,5 år sen. Men det stod på en öppen yta. I dag står det en asp kvar och allt hade blåst ner före denna stormen.

Kan nog ligga nåt i va du skriver.
Här hos mig(Trollhättan me omnejd)verkar det blåst ner mycke ströträd i gallringar,lämnade naturvårdsdungar, relativt nygjorda fröträd ställningar och hyggeskanter. Men även en o annat träd som vart med länge i flera stormar strök tyvärr med denne gången. Även några reservatområden me mycke gran har gått i baken i närheten,men där ligger granar sen gammalt kvar ioförsig.
Av det ja har observerat hittills iallafall.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#908837Skogsstyrelsen kom nu med en första försiktig prognos. Det är inte så illa som kanske befarats men det är en tidig prognos och inventeringen startar nu av myndigheten.

Lokalt rapporteras om större skador och Skogsstyrelsen har därför beslutat att genomföra en inventering för att få en bättre bild av skadeomfattningen. Denna inventering görs på särskilda referensfastigheter eller via förutbestämda bilrutter i länen Halland, Örebro, Kalmar, Jönköping, Östergötland samt Västra Götaland.

– Det är i dessa län, eller delar av län, som vi fått uppgifter om störst skador, säger Lennart Svensson, nationell skadesamordnare på Skogsstyrelsen.

Resultatet från inventeringen ska vara klar på tisdag 14 april.

Läs mer: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... rmen-dave/

Användarvisningsbild

kajsa123  
#908838Det låter som halva Götaland drabbats av stormen/orkanen Dave och då speciellt den nordvästra delen och den mellersta delen. Nu när skogsmaskiner och allt är upptagna i norra Svealand och i södra Norrland och efter Norrlandskusten. Bolagen har virke upp över öronen för resten av 2026. Den nya förslagna skogsvårdslagen med förslagen avverkningsanmälan på 3 veckor kommer nog att gå igenom för ingen kan tycka att avverkningsanmälan ska handläggas i 6 veckor när stormar/orkaner kommer in över delar av landet kanske flera ggr per år.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#908861Det blir troligen inte lika nödvändigt med avverkningsanmälningar i Götaland efter Dave (som efter Johannes) då det inte verkar vara så många stora sammanhängande områden som blåst omkull. Mest hyggeskanter, strö- och fröträd som det verkar initialt i alla fall.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#908862Är det mer än 0,5 ha ska det väl anmälas? Områden som dock har fröträd och ströträd har väl nyligen anmälts ( inte gått 5 år ) och det ska inte behöva anmälas igen ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908864Fröträdställningar är redan hygge och behöver inte anmälas igen.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
kajsa123 skrev:Är det mer än 0,5 ha ska det väl anmälas? Områden som dock har fröträd och ströträd har väl nyligen anmälts ( inte gått 5 år ) och det ska inte behöva anmälas igen ?

Det behövs en mycket lång hyggeskant för att det ska bli 0,5ha. Möjligen uppkommer det ett problem för hyggen utan säkerställd föryngring då de nedblåsta hyggeskanterna ska räknas in i den tidigare upptagna arealen och då blir det anmälan för minsta lilla.

Ska man vara riktigt petig så ska man väl dessutom in med dispens om det är skog under LSÅ som drabbats av stormskador?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#908867Jag har sett det så att 0,5 ha avvikelse mellan anmält och verkligt hygge är helt ok.

Användarvisningsbild

Elis76  
#908921@Boman

Detta är väl vardagsmat för Dig!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/har-sprangs-tradet-bort-efter-stormen-dave-se-reporterns-reaktion

Användarvisningsbild

Elis76  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).