tor 17 apr 2025, 07:37#878290Många frågor här när det gäller Norra och Meraskog: Vilka argument gentemot medlemmarna använder Norra skog för att köpa massaved i Värmland till ”Götalandspriser” (utan transportavdrag) och sedan skeppa med båt till Husum? Betalar Metsä totalt sett mer för denna massaved än vad de gör för den som kommer från Norras egna medlemmar? Och vad tycker de egna medlemmarna om att Norra (via helägda dotterbolaget Meraskog) betalar mer för virket till skogsägare i Svealand än vad man gör till de egna medlemmarna. Blir det trots högre priser ett överskott att dela ut? Varför betalar man i så fall inte mer till de egna medlemmarna om det finns sådana marginaler? Eller betalar Metsä sämre för virket från Norras geografi?
Någon som vet?
Skogsnyheter
Norra Skog ökar omsättning och vinst 2024
tor 17 apr 2025, 08:10#878297Vi kan låta Norra:s siffrorna tala för sig själv.
Resultat före skatt [2024]: 325 MSEK
Vinstdelning till medlemmarna [2024]: 266 MSEK vilket motsvarar ~ 82% av helårsvinsten.
Mig veterligen finns det inget motstånd mot Mera Skog bland Norra:s medlemmar. Det är snarare en del av föreningens expansionsstrategi.
Vinstdelning till medlemmarna [2024]: 266 MSEK vilket motsvarar ~ 82% av helårsvinsten.
Mig veterligen finns det inget motstånd mot Mera Skog bland Norra:s medlemmar. Det är snarare en del av föreningens expansionsstrategi.
Usus magister est optimus
tor 17 apr 2025, 08:54#878303Norra borde prioritera att betala mer för virket till sina medlemmar, som det är nu få icke medlemmar i Svealand bättre betalt än deras lokala medlemmar i Norrland. Det är bedrövligt när skogsägarföreningen missgynnar sina egna medlemmar.
tor 17 apr 2025, 09:18#878308Missgynnar och missgynnar - virke är inte mera värt än någon är villig att betala.
Sveaskog, SCA och Holmen äger ~50% av skogsmarken i norr och tar dessutom ~50% av sitt virke från egna skogar - detta har en stark prisdämpande effekt.
Långa transportavstånd, klenare medelstock (160 liter hos Norra jämfört med 270 liter hos Södra), svårare drivningsförhållanden med mycket myr, etc. trycker även ner virkespriset. Även transporten av sågade/hyvalde trävaror till hamnen i Göteborg kostar, här har Södra och Vida en klar fördel med kortare avstånd till sina marknader.
Norra, Stenvalls och Jutos arbetar dessutom med premier. Säljer man en stor post >2.000 m3fub till Norra blir prispåslaget påtagligt.
Jag har själv mina skogar i BD-län och vill såklart ha högre virkespriser - inget snack om saken, men samtidigt behöver man vara realist snarare än önsketänkare.
Alternativet är att låta skogen stå och hoppas på att priserna kommer att öka.
Sveaskog, SCA och Holmen äger ~50% av skogsmarken i norr och tar dessutom ~50% av sitt virke från egna skogar - detta har en stark prisdämpande effekt.
Långa transportavstånd, klenare medelstock (160 liter hos Norra jämfört med 270 liter hos Södra), svårare drivningsförhållanden med mycket myr, etc. trycker även ner virkespriset. Även transporten av sågade/hyvalde trävaror till hamnen i Göteborg kostar, här har Södra och Vida en klar fördel med kortare avstånd till sina marknader.
Norra, Stenvalls och Jutos arbetar dessutom med premier. Säljer man en stor post >2.000 m3fub till Norra blir prispåslaget påtagligt.
Jag har själv mina skogar i BD-län och vill såklart ha högre virkespriser - inget snack om saken, men samtidigt behöver man vara realist snarare än önsketänkare.
Senast redigerad av Elis76 tor 17 apr 2025, 09:37, redigerad totalt 1 gång.
tor 17 apr 2025, 09:36#878312
Det är inte osannolikt att Meraskog betalar runt 300 kr/m3fub mer i snitt för det virke de köper i Värmland än vad Norra betalar sina medlemmar (i snitt). Det innebär att man då måste sätta 266 MSEK i vinstdelning i perspektiv till att medlemmarna hade fått nära en miljard mer, direkt i handen, för sålt virke om man hade fått samma Svealandspriser som dotterbolaget Meraskog betalar mellansvenska skogsägare och ickemdelemmar. Det vore en bättre "expansionsstrategi" att investera i trävaruförädlingen för att få upp avsaluvärdet och sågverkens betalningsförmåga.
Elis76 skrev:Vi kan låta Norra:s siffrorna tala för sig själv.
Det är inte osannolikt att Meraskog betalar runt 300 kr/m3fub mer i snitt för det virke de köper i Värmland än vad Norra betalar sina medlemmar (i snitt). Det innebär att man då måste sätta 266 MSEK i vinstdelning i perspektiv till att medlemmarna hade fått nära en miljard mer, direkt i handen, för sålt virke om man hade fått samma Svealandspriser som dotterbolaget Meraskog betalar mellansvenska skogsägare och ickemdelemmar. Det vore en bättre "expansionsstrategi" att investera i trävaruförädlingen för att få upp avsaluvärdet och sågverkens betalningsförmåga.
TS
tor 17 apr 2025, 10:04#878325
det där köper jag inte rakt av..
då kan man ju frakta virket till någon hamn i norr och bjuda ut det på marknaden... om så transport m.m. kostar 100kr extra kubiken så tjänar man ändå bra på att skeppa iväg det
Elis76 skrev:Missgynnar och missgynnar - virke är inte mera värt än någon är villig att betala.
det där köper jag inte rakt av..
då kan man ju frakta virket till någon hamn i norr och bjuda ut det på marknaden... om så transport m.m. kostar 100kr extra kubiken så tjänar man ändå bra på att skeppa iväg det
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
tor 17 apr 2025, 10:16#878332Vida har visat sig ovillig att frakta sågtimmer på tåg från norr om Mälardalen till sina sågverk pga transportkostnaden.
Merskog är ett helägt självständigt dotterbolag till Norra som bl.a. köper massaved i Värmland och fraktar det med tåg från terminalen i Karlstad till Metsä pulp mill i Husum där Norra enbart är aktieägare.
Man kan jämföra med SunPine AB där Södra enbart är aktieägare till 25% av aktierna i bolaget.
Merskog är ett helägt självständigt dotterbolag till Norra som bl.a. köper massaved i Värmland och fraktar det med tåg från terminalen i Karlstad till Metsä pulp mill i Husum där Norra enbart är aktieägare.
Man kan jämföra med SunPine AB där Södra enbart är aktieägare till 25% av aktierna i bolaget.
tor 17 apr 2025, 16:33#878360En bättre jämförelse är när Södra 2022 köpte björkmassaved i Estland (har helägt dotterbolag där). Till högre pris än vad medlemmarna då fick för grantimret. Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sverige
Då blev det ramaskri bland medlemmarna och Södra fick ändra beteende. Varför reagerar inte Norras medlemmar likadant?
Då blev det ramaskri bland medlemmarna och Södra fick ändra beteende. Varför reagerar inte Norras medlemmar likadant?
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).