Skogsnyheter

Skogsägare ska få pengar för att inte avverka

85 inlägg 21648 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Skogsägare ska få pengar för att inte avverka

Torbjörn Johnsen  
#865357Miljömålsberedningens förslag rör upp känslor. En som gått i taket fullständigt är en ledarskribent på Östersundsposten (c). En anledning verkar vara att skogsägare (som inte avverkar) kan tjäna mer än en mjölkbonde eller mer ersättning än vad EU-stödet kan ge för jordbruksmarken.

Skogsstyrelsen ska ha möjlighet att under fem eller 20 år sluta avtal med privata markägare som ger dem ersättning för att inte slutavverka eller gallra sitt skogsbestånd. Och det sägs inte handla om några dåliga slantar: bönderna kan komma att få ett högre stöd för att inte (!) sköta sin skog än vad de får i jordbruksstöd för att sköta sin jordbruksmark.

Konstigt argument att ställa olika grenar inom gröna näringar emot varandra kan jag tycka. Det borde ju inte vara ett problem om skogsbruket blir mer lönsamt och det är ju knappast något som går ut över mjölk-, kött- eller spannmålsbönder. Snarare tvärs om då många också är skogsägare?

Annars verkar texten mest vara full av missförstånd och okunskap. Eller medvetna felaktigheter där skribenten har uppfattat det som att de som inte sköter sin skog är de som ska premieras. Det här är ju helt fel och ganska allvarligt att trycka på i debatten med sådana här vansinnesargument. Det finns mig veterligen inga kända synpunkter från miljömålsberedningen om att skogarna ska lämnas oskötta, oröjda eller ogallrade.

Nu är det ju i och för sig inte som ledarskribenten skriver att det är gallringen som driver tillväxt.

Ett av de största missförstånden gällande svensk skogsvård är nämligen det om att skogsvård är negativt och att all passivitet är bra. Det är därför ett av förslagen är ”ökad rådgivning till skogsägare med syfte att öka tillväxten” (en liten hemlighet: tillväxten i skogen ökar genom gallring och röjning) samtidigt som den ekonomiska kompensationen sker till den som just låter bli att gallra och röja.

Speciellt inte de allt hårdare gallringarna som vi sett allt för många exempel på men som det nu finns en motreaktion på (Vida, Sveaskog, Södra...). Att minska gallringsuttaget skulle kunna öka kolbindningen men det finns inte med som grund för ersättning till skogsägarna i beredningens förslag. Förslaget anger endast "överhållning" av skog som ersättningsbart till skogsägaren. Alltså att skogsägaren inte hugger skogen vid lägsta tillåtna tidpunkt utan låter den stå upp till 20 år längre. Det här handlar ju inte om någon "oskötsel" utan det blir ju en ekonomisk planering av bästa slutavverkningsålder som beslutas av respektive skogsägare.

Att skissa på ett förslag som premierar den som struntar i skogsvården är inget annat än en politisk örfil mot tidigare generationer.

Det är svårt obegripligt att en centerdebattör kan se miljömålsberedningens förslag så provocerande att det föranleder detta ramaskri till ledartext. Det hade varit lättare att förstå om ledarskribenten satt på Skogsindustriernas kansli och inte på en landsbygstidning med centerstämpel.

Jag tror att texten fortfarande ligger öppen och då hittar ni den här:
https://www.op.se/artikel/som-en-politi ... ogsbruket/

isteskog  
#865365Men för att återgå till Elefanten i rummet! Vem ska finansiera detta? Troligen vi skogsägare själva......

Användarvisningsbild

Lappskog  
Torbjörn Johnsen skrev:Miljömålsberedningens förslag rör upp känslor. En som gått i taket fullständigt är en ledarskribent på Östersundsposten (c). En anledning verkar vara att skogsägare (som inte avverkar) kan tjäna mer än en mjölkbonde eller mer ersättning än vad EU-stödet kan ge för jordbruksmarken.

Att skissa på ett förslag som premierar den som struntar i skogsvården är inget annat än en politisk örfil mot tidigare generationer.

Där tappade C definitivt min röst vid nästa val. När politiker för en gångs skull verkar försöka komma med förslag som gör att vi skogsägare ska kunna få en alternativ inkomst förutom när vi avverkar så vill C beröva oss den. Det här visar att de helt har vänt landsbygden ryggen och satsar på storstäderna och industrin. Hon verkar inte ha orkat att läsa SLUs rapporter-publikationer från gallringsförsöken där det tydligt visas att gallring minskar tillväxten. Om vi gallrar mindre och skjuter på slutavverkningen ett par decennier så ökar ju volymen som vi kan få betalt för vid slutavverkningen, dessutom skulle vi kunna få en inkomst medan vi låter skogen växa, samtidigt som vi bidrar till Sveriges förpliktelser för kolinlagring. Undrar om det är enbart okunskap eller att hon inte vill att skogsägare ska få det bättre ekonomiskt? Det låter ju som det senare när man läser jämförelsen med jordbruksmark.

r93  
isteskog skrev:Men för att återgå till Elefanten i rummet! Vem ska finansiera detta? Troligen vi skogsägare själva......

Korrekt!!

Den gamla sanningen ”det finns inga gratis luncher” eller är det för bra för att vara sant så är det troligen det!!

På tal om bidrag så sattes gårdsstödet in på kontot idag, betalas i euro ska man komma ihåg, 19500:- kronor för 12 Ha.

När jag köpte ut syrran från gården för snart 20 år sedan så betalades det 25000 för 14 Ha. Enligt ekonomifakta så skulle det motsvara 37000:- nu.

Det är en rejäl försämring, men gårdsstödet går ju att hoppa av när man vill, det är ju alltid nåt.
Jag har satt min gräns vid 15000:- blir det mindre så planterar jag nog igen allt.

Skriva avtal på 5-10-20 år är ganska osäkert, man vet så lite vad som kan hända.

Vem betalar?
Vad händer om en storm tar halva skiftet?
Brand?
Barkborrar?

Användarvisningsbild

skogshare  
isteskog skrev:Men för att återgå till Elefanten i rummet! Vem ska finansiera detta? Troligen vi skogsägare själva......

Med tanke på att en optimal koldioxidupptagning i skogen och fortsatt kollagring i förädlade trärelaterade produkter är så avgörande för samhället ur klimathänseende, menar jag att det givetvis är staten och EU som på ett eller annat sätt bör stå för finansieringen av aktuella klimatersättningar till både skogs- och jordbruket.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865377Den korrekta finaniseringen vore naturligtvis skatt på CO-utsläpp. Fast många vill ha de slantarna och den får inte vara så hög att världen slutar bränna olja på riktigt får då blir det illa på allvar.

Användarvisningsbild

skogshare  
Skogsola skrev:Den korrekta finaniseringen vore naturligtvis skatt på CO-utsläpp.

Mitt i prick!

Användarvisningsbild

laguma  
Torbjörn Johnsen skrev:Miljömålsberedningens förslag rör upp känslor. En som gått i taket fullständigt är en ledarskribent på Östersundsposten (c). En anledning verkar vara att skogsägare (som inte avverkar) kan tjäna mer än en mjölkbonde eller mer ersättning än vad EU-stödet kan ge för jordbruksmarken.

Skogsstyrelsen ska ha möjlighet att under fem eller 20 år sluta avtal med privata markägare som ger dem ersättning för att inte slutavverka eller gallra sitt skogsbestånd. Och det sägs inte handla om några dåliga slantar: bönderna kan komma att få ett högre stöd för att inte (!) sköta sin skog än vad de får i jordbruksstöd för att sköta sin jordbruksmark.

Konstigt argument att ställa olika grenar inom gröna näringar emot varandra kan jag tycka. Det borde ju inte vara ett problem om skogsbruket blir mer lönsamt och det är ju knappast något som går ut över mjölk-, kött- eller spannmålsbönder. Snarare tvärs om då många också är skogsägare?

Annars verkar texten mest vara full av missförstånd och okunskap. Eller medvetna felaktigheter där skribenten har uppfattat det som att de som inte sköter sin skog är de som ska premieras. Det här är ju helt fel och ganska allvarligt att trycka på i debatten med sådana här vansinnesargument. Det finns mig veterligen inga kända synpunkter från miljömålsberedningen om att skogarna ska lämnas oskötta, oröjda eller ogallrade.

Nu är det ju i och för sig inte som ledarskribenten skriver att det är gallringen som driver tillväxt.

Ett av de största missförstånden gällande svensk skogsvård är nämligen det om att skogsvård är negativt och att all passivitet är bra. Det är därför ett av förslagen är ”ökad rådgivning till skogsägare med syfte att öka tillväxten” (en liten hemlighet: tillväxten i skogen ökar genom gallring och röjning) samtidigt som den ekonomiska kompensationen sker till den som just låter bli att gallra och röja.

Speciellt inte de allt hårdare gallringarna som vi sett allt för många exempel på men som det nu finns en motreaktion på (Vida, Sveaskog, Södra...). Att minska gallringsuttaget skulle kunna öka kolbindningen men det finns inte med som grund för ersättning till skogsägarna i beredningens förslag. Förslaget anger endast "överhållning" av skog som ersättningsbart till skogsägaren. Alltså att skogsägaren inte hugger skogen vid lägsta tillåtna tidpunkt utan låter den stå upp till 20 år längre. Det här handlar ju inte om någon "oskötsel" utan det blir ju en ekonomisk planering av bästa slutavverkningsålder som beslutas av respektive skogsägare.

Det är svårt obegripligt att en centerdebattör kan se miljömålsberedningens förslag så provocerande att det föranleder detta ramaskri till ledartext. Det hade varit lättare att förstå om ledarskribenten satt på Skogsindustriernas kansli och inte på en landsbygstidning med centerstämpel.

Jag tror att texten fortfarande ligger öppen och då hittar ni den här:
https://www.op.se/artikel/som-en-politi ... ogsbruket/

Det är ändå mer obegripligt att du inbillar dig att en minskad tillgång på virke, pappersmassa och bioenergi skall kunna leda till att EU når sina klimatmål.

Användarvisningsbild

laguma  
Lappskog skrev:

Där tappade C definitivt min röst vid nästa val. När politiker för en gångs skull verkar försöka komma med förslag som gör att vi skogsägare ska kunna få en alternativ inkomst förutom när vi avverkar så vill C beröva oss den. Det här visar att de helt har vänt landsbygden ryggen och satsar på storstäderna och industrin. Hon verkar inte ha orkat att läsa SLUs rapporter-publikationer från gallringsförsöken där det tydligt visas att gallring minskar tillväxten. Om vi gallrar mindre och skjuter på slutavverkningen ett par decennier så ökar ju volymen som vi kan få betalt för vid slutavverkningen, dessutom skulle vi kunna få en inkomst medan vi låter skogen växa, samtidigt som vi bidrar till Sveriges förpliktelser för kolinlagring. Undrar om det är enbart okunskap eller att hon inte vill att skogsägare ska få det bättre ekonomiskt? Det låter ju som det senare när man läser jämförelsen med jordbruksmark.

Om du nu inte tror på skogsbrukets framtid utan bidrag så föreslår jag att du säljer din fastighet.
Själv är jag glad att nån säger sanningen om detta vansinne.

Användarvisningsbild

skogshare  
laguma skrev:
Lappskog skrev:

Om du nu inte tror på skogsbrukets framtid utan bidrag så föreslår jag att du säljer din fastighet.

Enligt min uppfattning är det en himmelsvid skillnad mellan ersättning och bidrag. Ersättning kräver en aktiv motprestation ( en tjänst eller en betald premie) medan bidrag är något du får efter behov. Det vi diskuterar här är ju en ersättning som syftar till att kompensera skogsägare för att låta sin skog växa längre eller tätare än vad som är brukligt för klimatets skull.

gurka  
Skogsola skrev:Den korrekta finaniseringen vore naturligtvis skatt på CO-utsläpp. Fast många vill ha de slantarna och den får inte vara så hög att världen slutar bränna olja på riktigt får då blir det illa på allvar.

"Redan 1991 införde Sverige en skatt på koldioxid, en av få skatter som kan göra att samhällsekonomin fungerar bättre. I dag är det den högsta koldioxidskatten i världen. Men klimatet är en global fråga som inget enskilt land kan råda över. För koncentrationen av koldioxid i atmosfären spelar det ingen roll om utsläppen kommer från Göteborg eller Beijing."

https://timbro.se/miljo/priset-pa-koldioxid/

Användarvisningsbild

Lappskog  

Tvärtom, jag tror på en ljus framtid för skogsägare och skulle gärna köpa mer skog om jag hade pengarna. Men jag förstår inte varför man är emot att de skogsägare som vill kan får ersättning för att de ökar volymen skog genom att göra mindre uttag under en begränsad tidsperiod och bidrar till att nå Sveriges förpliktelser på klimatsidan? Volymen skog och timmer kommer ju öka och våra barn kan då få större volym vid ev. slutavverkningar.

Användarvisningsbild

laguma  
Lappskog skrev:

Tvärtom, jag tror på en ljus framtid för skogsägare och skulle gärna köpa mer skog om jag hade pengarna. Men jag förstår inte varför man är emot att de skogsägare som vill kan får ersättning för att de ökar volymen skog genom att göra mindre uttag under en begränsad tidsperiod och bidrar till att nå Sveriges förpliktelser på klimatsidan? Volymen skog och timmer kommer ju öka och våra barn kan då få större volym vid ev. slutavverkningar.

Vad varken du eller skogsforumägarna tycks begripa det är att dessa åtgärder kommer att resultera i ÖKADE Co2 utsläpp.
Om man kallar det ersättning bidrag eller muta är av mindre betydelse.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
laguma skrev:Vad varken du eller skogsforumägarna tycks begripa det är att dessa åtgärder kommer att resultera i ÖKADE Co2 utsläpp.

Det vore bra att förklara hur utsläppen kommer att öka, med text eller någon referens.

Användarvisningsbild

laguma  
th skrev:
laguma skrev:Vad varken du eller skogsforumägarna tycks begripa det är att dessa åtgärder kommer att resultera i ÖKADE Co2 utsläpp.

Det vore bra att förklara hur utsläppen kommer att öka, med text eller någon referens.

Det har jag gjort åtskilliga ggr.
Ett minskat utbud av Virke kommer att ersättas av fossila mtrl.
Ett minskat utbud av pappersmassa kommer att ersättas av fossila mtrl.
Det kommer i sin tur att öka det fossila materialet i sopor och annat som används för energiåtervinning.
Det kommer att öka kondenskraftandelen i EU som har en verkningsgrad på ca 30procent med
Ökade Co2 utsläpp som följd.

De här dumheterna har sen 10 år genomgått en process som fossilindustrin har pumpat in åtskilliga miljarder i via lobbyister i Bryssel.

Efter 30 års erfarenhet av internationell energindustri, så tror eller vet jag att det inte är Svenska skogsbrukares väl och ve som är prioriterat i denna fråga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).