Torbjörn Johnsen skrev:Jag kan tycka att det finns en hel del poänger i programmen när det gäller virkespriserna och att svenska skogsägare får dåligt betalt. Jag tror att man i första hand ska se EU som "ett hot" mot massaindustrin. Inte mot enskilda skogsägare eller sågverksföretag. Däremot tycker jag att SVTs inriktning är allt för ensidigt inriktat mot s k kontinuitetsskogsbruk som enda saliggörande. Det vore bättre om de istället hade lyft upp den samlade intensiteten i svensk skogsbruk (oavsett skötselmetod). Det är här vi har problemen: för hårda gallringar, låga slutavverkningsåldrar och en bruttoavverkning som snart (eller kanske redan) tangerar nettotillväxten i svensk skog.
ATL hade en artikel (bakom betalvägg) om ett forskningsprojekt om precisionsgallring i veckan. Där noterades i en bisats att alla undersöka gallringar hade för höga uttag!"Men studien visade också att uttaget genomgående var för högt vid de undersökta gallringarna. På alla provytor låg grundytorna under lägsta nivån i gallringsmallarna, och i flera fall var det så hårt gallrat att volymen låg under paragraf 10-kurvan i Skogsvårdslagen. Det är den lägsta tillåtna volymen efter avverkning, och att ligga under den innebär troligen minskad virkesproduktion sett över omloppstiden."
Det här är något som kostar skogsägarna stora pengar i förlorad framtida tillväxt och förlorade framtida timmerintäkter, men som ingen pratar om. Den enda som tjänar på för hårda gallringar är massaindustrin som får mer billig massaved.
Ur ett skogsägarperspektiv finns inte så mycket att vara rädd för om virkesutbudet skulle minska något och priserna därmed öka. Snarare tvärt om. Svensk skogsindustri (främst massabolagen) har varit otroligt framgångsrika i att kontrollera rundvirkespriserna och det har kostat svenska skogsägare stora belopp om man jämför med vad skogsägarna fått i Finland, Tyskland, Österrike m fl länder.
Jag förstår om man är otroligt kritsik till SVTs serie "Slaget om skogen fortsätter" ur ett massaindustriperspektiv men det är inte lika lätt att förstå den massiva kritiken ur ett enskilt skogsägarperspektiv.
Jag hänger inte med?
Hela programmet handlade om att trakthyggesbruk ska bort!
Ja, det var för dåligt betalt för ”små träd” det håller jag med om, men jag hörde inte någonstans att gallring skulle förbjudas, utan det var ”kalhyggen”
Tyvärr tror jag att påståendet att den svenska skogen ska vara hela Europas kolsänka stämmer lite för bra tyvärr.
Att man är kritisk till detta som skogsägare är ju inget konstigt, eu kommer kväva det svenska skogsbruket med byråkrati precis som man gjort med bönderna.
Som jag skrivit innan, allt går mot stora bolag! Nu är det vår tur som små skogsägares tur att bli uppköpta!
...