Skogsnyheter

Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

202 inlägg 32943 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664064
Lars Lundqvist SLU skrev:
jannee skrev:Skämtar man om någon HEN ligger man verkligt illa till, detta "kön" är tydligen tabu.

"Hen" är en könsneutral ersättning för orden han och hon, så man slipper skriva "han eller hon" stup i kvarten i en text. "Hen" är inte någon viss sorts person.


Förstår inte, hur ska jag veta vem som är vem om det bara står hen i en text? Är det så jobbigt att skriva tre ord så man är tvungen att byta ut o och a för e? Har flera kvinnor i min bransch (Anläggning) som tar för sig och har samma jargong som vi,dom har ingen högskoleutbildning och inte vi heller. Kanske därför det fungerar..

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

tallen100  
#664065 Ja ordet hen har jag aldrig förstått mej på, antingen är det en hon eller en han.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#664076
Joakim S skrev:Menar du att könskvotering och annan kvotering inte förekommer i statliga företag och instutitioner? Det är ett brott på VärdegrundenTM,

Var hittar du det i värdegrunden?

När veterinärutbildningen försökte reservera ett fåtal platser för underrepresenterat kön så sa Högskoleverket nej. Man får inte könskvotera till utbildningar. I ”Lagen om offentlig anställning” står det uttryckligen att man får göra undantag från grundregeln av arbetsmarknadspolitiska skäl när man ska anställa Så ge gärna exempel på kvotering som förekommer men som strider mot något regelverk.
Senast redigerad av Lars Lundqvist SLU mån 31 aug 2020, 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

jannee  
#664078 Jag har ingen personlig kontakt med några kvinnliga studenter, varken på SLU eller någon annan skola.
MEN jag inbillar mig ändå att den är en viss speciell typ av kvinnor (intressen, personlig agenda) som just studerar på SLU.
Dessa kvinnor kan vara mer överkänsliga för manlig påverkan, men är problemen så stora som en del vill till det är, dela på klasserna. En kvinnlig och en manlig.
Ibland är det t.o.m på så sätt att man inte kan tillfredsställa alla parter.
Sedan har det alltid varit så: Det är inte bara ens fel att två träter.
Fredrik, har du någon information från manliga studenter, vilken uppfattning har dessa?
När personer är oense bör man höra BÅDA parter innan man drar någon slutsats.
De kvinnliga studenterna kan ha helt rätt, MEN det kan också vara att massmedia gjort en höna av en fjäder.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#664079
tallen100 skrev:Ja ordet hen har jag aldrig förstått mej på, antingen är det en hon eller en han.

I text är det praktiskt att slippa skriva ”han eller hon” där någon, han eller hon, ska göra något. Typ i instruktioner.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#664086
Lars Lundqvist SLU skrev:
tallen100 skrev:Ja ordet hen har jag aldrig förstått mej på, antingen är det en hon eller en han.

I text är det praktiskt att slippa skriva ”han eller hon” där någon, han eller hon, ska göra något. Typ i instruktioner.

Sällan man ser instruktioner riktade till kön,du, ni, funkar inte det? Förstår inte problemet?

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

tallen100  
#664087 Ni är både artigt och lättskrivet, bara två bokstäver om jag räknat rätt.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Sid Fernwilter  
#664089
Lars Lundqvist SLU skrev:
Joakim S skrev:Menar du att könskvotering och annan kvotering inte förekommer i statliga företag och instutitioner? Det är ett brott på VärdegrundenTM,

Var hittar du det i värdegrunden?

När veterinärutbildningen försökte reservera ett fåtal platser för underrepresenterat kön så sa Högskoleverket nej. Man får inte könskvotera till utbildningar. I ”Lagen om offentlig anställning” står det uttryckligen att man får göra undantag från grundregeln av arbetsmarknadspolitiska skäl när man ska anställa Så ge gärna exempel på kvotering som förekommer men som strider mot något regelverk.


Könskvotering och annan kvotering inte bara strider mot värdegrunden

"All form av diskriminering av till exempel kön, etnisk tillhörighet, sexuell läggning eller funktionsnedsättning är förbjuden."

Den frontalkrockar som synes i citatet.

Däremot är det precis som du skriver helt lagligt och tillämpas också ofta. Metoden används till exempel ofta om man vill anställa en person med vissa värderingar och den kompetentaste som sökt jobbet har andra åsikter.

Kanhända att det kan skapa ett viss mått av förakt mot systemet bland de drabbade, men vad gör det?
Det är ju inte alltid som man kan få renlärighet och kompetens samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

anersimyra  
#664090 Trots det allvarliga ämnet är tråden full av skojiga inslag. Jag tänker på beskrivningen över hur kvinnliga stålverksarbetare närmast attackerar i flock, eller hur skithuspoesi under det glada sjuttiotalet används som bevisföring för hur kvinnor ” egentligen är.” Teorin om kvinnliga studenters agenda var också skojig läsning, vad som komma skall är viss nytillkommen medlems orerande kring postmodernismens skuld till samhällets förfall..😅

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#664091 Kvotering och diskriminering är inte synonymer.
Jag efterlyser fortfarande exempel, som inte är hörsägen.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#664092
jannee skrev:Jag har ingen personlig kontakt med några kvinnliga studenter, varken på SLU eller någon annan skola.
MEN jag inbillar mig ändå ...

Ulf brukar kritiseras för att han inbillar sig... gör inte samma misstag.

I studien som tråden börjar med står det att man intervjuat både manliga och kvinnliga studenter.

Om du vill läsa vad det hela handlar om, gå in på Instagram och sök på @slutavverkat

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Joakim S  
#664093
Lars Lundqvist SLU skrev:
Joakim S skrev:Menar du att könskvotering och annan kvotering inte förekommer i statliga företag och instutitioner? Det är ett brott på VärdegrundenTM,

Var hittar du det i värdegrunden?

När veterinärutbildningen försökte reservera ett fåtal platser för underrepresenterat kön så sa Högskoleverket nej. Man får inte könskvotera till utbildningar. I ”Lagen om offentlig anställning” står det uttryckligen att man får göra undantag från grundregeln av arbetsmarknadspolitiska skäl när man ska anställa Så ge gärna exempel på kvotering som förekommer men som strider mot något regelverk.

Så i "lagen om offentlig anställning" får de alltså bryta mot värdegrundenTM? Det står ju " All form av diskriminering av till exempel kön". Att regelverket är uppbyggt så att man kan bryta det, när det passar agendan, är inte helt bra.

Och tycker du det är bra att krav sänks, för att man ska kunna ta in en viss sorts människor, istället för de som är mest lämpade för uppgiften?

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Joakim S  
#664094
Lars Lundqvist SLU skrev:Kvotering och diskriminering är inte synonymer.
Jag efterlyser fortfarande exempel, som inte är hörsägen.

Könskvotering är diskriminering av det kön som inte får anställningen, trots högre kompetens.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

WarPeter  
#664095
Joakim S skrev:Könskvotering är diskriminering av det kön som inte får anställningen, trots högre kompetens.


Eller så är det ett verktyg för att börja rekrytera på kompetens och inte bara plocka in snubbar av gammal vana? Tycker du det har fungerat bra tidigare? Är det till exempel logiskt att företag med jämn fördelning av könen i kundbasen bara har män i styrelse och ledning? Kan det tillföra nya insikter och möjligheter att ha en jämnare fördelning även i ledningen?

Självklart kommer det finnas exempel på där det gått fel men jag tror iaf inte det är dåligt om man tar ett steg tillbaks och ser på det stora hela.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Joakim S  
#664097
WarPeter skrev:
Joakim S skrev:Könskvotering är diskriminering av det kön som inte får anställningen, trots högre kompetens.


Eller så är det ett verktyg för att börja rekrytera på kompetens och inte bara plocka in snubbar av gammal vana? Tycker du det har fungerat bra tidigare? Är det till exempel logiskt att företag med jämn fördelning av könen i kundbasen bara har män i styrelse och ledning? Kan det tillföra nya insikter och möjligheter att ha en jämnare fördelning även i ledningen?

Självklart kommer det finnas exempel på där det gått fel men jag tror iaf inte det är dåligt om man tar ett steg tillbaks och ser på det stora hela.

Första meningen förstår jag inte. Hur kan könskvotering vara ett verktyg för att anställa den mest kompetente? Kan de inte bara anställa på kompetens, så får de den mest kompetente, vare sig det är en man eller kvinna?
Ja, det är logiskt om männen är de mest kompetenta för att leda företaget. Likaså hade det varit mest logiskt att ha 90% med kvinnor i en företagsledning, om de var mest kompetenta för uppgiften.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).