Självvald väg i egen skog
Ur LAND. Den som upptäcker en julgranstjuv har rätt att gripa tjuven, men ska skyndsamt tillkalla polis. Gripandet sker i så fall med stöd av enmans gripande enligt rättegångsbalken.
Enligt Jörn Jacobsson, lagman vid tingsrätten i Hässleholm, är julgransstöld normalt att betrakta som stöld även i juridisk mening. Och eftersom stöld kan leda till fängelse gäller det juridiska begreppet envars gripande.
– Om en dom sedan inte leder till fängelse är en annan sak. Envars gripande gäller ändå, säger Jörn Jacobsson.
valmet862 skrev:grannen snor ju av mig, självklart måste ju jag sno en tillbaka
machonisti skrev:Handen på hjärtat gubbar. Är det inte så att granen är vackrare på grannskiftet.
men man behöver inte hugga den som står mitt i en lucka eller så.. i dag är det du nästa gång är det jag .. men kommer det okänt folk är det en annan 5. The Boxer skrev:machonisti skrev:Handen på hjärtat gubbar. Är det inte så att granen är vackrare på grannskiftet.
Då tar man EN åt sig själv, är väl nån sorts "gentlemens agreement" att den som har lätt tillgängliga granar får bestå med...men man behöver inte hugga den som står mitt i en lucka eller så.. i dag är det du nästa gång är det jag .. men kommer det okänt folk är det en annan 5.