Skogsnyheter

Ryssland står bakom desinformation mot svensk vindkraft

93 inlägg 9768 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Ryssland står bakom desinformation mot svensk vindkraft

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909881En annan vinkel på ämnet. Vindkrafslobbyn verkar var inblandade!

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/vi ... nformation

Tor R  
#909890Skulle tro att ryssarna hade viktigare platser att sprida desinformation på än svensk vindkraft.

Här verkar det mer troligt att vindkraftsbolagen nu har stött på det som kallas motvind!

Bosse1  
Skogsola skrev:Vad tror vi om det rabiata hatet emot skogsbruket då? Var kommer det ifrån? Betänk att Ryssland har enorma skogstillgångar och om 20 år vill ingen ha deras olja.

Nån finansierar mupparna där skulle grävas istället,nåt är riktigt sjukt där 👍

Användarvisningsbild

laguma  
#90991450% av Rysslands inkomster består av olja och gas.
Det är ett utomordentligt tungt vägande skäl till att vilja störa och försena allt som hotar den

gurka  
laguma skrev:50% av Rysslands inkomster består av olja och gas.
Det är ett utomordentligt tungt vägande skäl till att vilja störa och försena allt som hotar den

Om Ryssland skulle agera för att främja sin olja/gas industri borde de inte börjat kriget i Ukraina eller nu agera för ett snabbt avslut av kriget.

Olja/gas industrins framtidsutsikter ser betydligt stabilare ut än de flesta andra affärssegment i världsekonomin....

"Att fasa ut det fossila har visat sig vara svårt. När riskkapitalbolaget Climentum Capital nyligen tittade på hur energimixen förändrats under de 30 senaste åren visar det sig att den mer eller mindre inte förändrats alls – det fossila dominerar trots i alla fall två decennier av grön energipolitik.

John Hassler, professor i nationalekonomi med klimatekonomi som specialitet tror att EU kommer att klara av att fasa ut det fossila.

Han är dock inte särskilt orolig för oljan utan har med hjälp av FN:s klimatpanels uppskattning av klimatkänsligheten räknat ut att klimateffekten av ett elda upp OPECS samlade oljetillgångar på 1 200 miljarder fat olja blir en uppvärmning på mellan 0,14 och 0,32 graders uppvärmning.

Det är inte troligt att vi kan undvika att världens resterande konventionella olja används men det är inte någon katastrof för klimatet. Det är kolet som är den stora klimatboven, konstaterar John Hassler.
"

https://timbro.se/smedjan/oljan-fasas-inte-ut-sa-latt/

Användarvisningsbild

laguma  
#909948Tvärtom det faktum att Ukraina genomkorsas av både oljeledningar och gasledningar samt att viktiga utskeppningshamnar för export mot framförallt Asien som utgör en allt viktigare marknad.
Och som har en lång kustremsa mot Svartahavet vilket ger kontroll över utskeppning av dessa råvaror.
Och som till råga på allt vill närma sig väst och gud förbjude Nato.
Om inte det skulle kunna föranleda ett krig då vet inte jag vad?
Resten är i sammanhanget irrelevant eftersom jag inte i mina kommentarer ens nämnt dessa frågor.
Vad en ekonom utan branschkunskap och utan erfarenhet av internationell energipolitik anser, intresserar mig ändå mindre

aho  
#909951Verkar finnas delade meningar om vad som är information respektive desinformation:

Ensidigt i Ekot om vindkraft och desinformation
Sverige är det land i Europa som är värst drabbat av desinformation och falska budskap om vindkraft. Det har både Ekot och Vetenskapsradion basunerat ut under veckan.

Men stämmer verkligen det här?

Ekots rapportering bygger inte på någon oberoende rapport. Uppgifterna kommer från en kartläggning som vindkraftsindustrins egen branschorganisation tagit fram.

Användarvisningsbild

laguma  
#909956Inte nödvändigtvis, mina kommentarer gäller generellt i ämnet energifrågor, vissa föredrar att kommentera ett specifikt fall.

Hema  
aho skrev:Verkar finnas delade meningar om vad som är information respektive desinformation:

Ensidigt i Ekot om vindkraft och desinformation
Sverige är det land i Europa som är värst drabbat av desinformation och falska budskap om vindkraft. Det har både Ekot och Vetenskapsradion basunerat ut under veckan.

Men stämmer verkligen det här?

Ekots rapportering bygger inte på någon oberoende rapport. Uppgifterna kommer från en kartläggning som vindkraftsindustrins egen branschorganisation tagit fram.

Kan det vara som så att Sverige har tillräckligt många som ser problemen med slumpkraft? Så det kan betyda tt vi är mer källkritiska och tänker själva, än bara nickar och tar allmosor i kepsen? Vi är trötta på olika former av religion. Jag vet inte hur det ser ut i Finland, men har hört att man är mer religiös i Norge, jämfört med Sverige.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909997Att använda ord som slumpkraft är intressant, speciellt i samma mening som att tänka själv.

Det skulle kunna vara så att tala om slumpkraft sett till ett energisystem visar mer på att förståelsen för olika delars samverkan brister.

Utmaningar finns, speciellt som designen av elsystemet ser ut idag, med design från 1900-talets första hälft.

Tänk om det fortsatts att använda skogsmaskiner designade innan 1960, och bara gjort mer eller mindre kosmetiska förändringar.
inga engreppsskördare, apteringsdatorer, kranspetsstyrningar, etc, etc.

Hela den polariserade debatten skulle må bra av nyanserad diskussion och nyfikenhet.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#910001slumpkraft beskriver rätt väl hur det fungerar.

kan jag boka 100kw el från din vindsnurra nästa torsdag?

Användarvisningsbild

Bax  
#910003Nu är du nog lite orättvis, du ger skogsmaskinerna 60 år att utvecklas men har ingen förståelse för elsystemets krav på nästan fördubblad kapacitet som uppstått i princip de senaste 10 åren.
Visst skrev du "nyanserad"?

Användarvisningsbild

Bax skrev:Nu är du nog lite orättvis, du ger skogsmaskinerna 60 år att utvecklas men har ingen förståelse för elsystemets krav på nästan fördubblad kapacitet som uppstått i princip de senaste 10 åren.
Visst skrev du "nyanserad"?

Varför får inte energisystemet utvecklas de senaste 60 åren precis som med skogsmaskiner?
I ärlighetens namn har det inte hänt speciellt mycket på systemnivå, och diskussionen som pågår handlar om en liten delkomponent.

Vad gäller krav på kapacitet så är det intressant att utgå från av elenergin skall användas till.

Vad säger du; När behövs det som mest el och varför?

Användarvisningsbild

Camaro1969 skrev:slumpkraft beskriver rätt väl hur det fungerar.

Hur definieras ordet slump?

Användarvisningsbild

laguma  
Camaro1969 skrev:slumpkraft beskriver rätt väl hur det fungerar.

Det kan lätt ombesörjas med en liten laddad kondensator.
Vet du hur länge du behöver 100kw?
Vad ska du använda den till?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).