sön 12 okt 2025, 14:41#895904TS har naturligtvis helt rätt i sin analys: -Skogsägare har fel om de inte tycker att älgstammen ska vara stor!
Vad vi har upptäckt är att om vi skjuter fler kor, och istället sparar tjurar så blir större andel av korna dräktiga, och kalvvikterna ökar. Det blir mer kött per djur som skjuts, totalt sett ingen skillnad i köttmängd, men färre skogsskador. Gott om kapitala tjurar, som vi bara skjuter max en per år på hela ÄSO. Men det finns högljudda jägare som vill ha fler skottillfällen och idiotförklarar denna fungerande modell, vilket gjort att i år bestämde de att bara tjurar får skjutas i hela ÄSO "för att få upp älgstammen" som de säger.
Jag är jagande markägare, och anser att det måste finnas lyhördhet hos nöjesjägarna för vad som fungerar, men de vill kunna vara i skogen en semestervecka i oktober och få skjuta varje dag, och sedan inte lägga två fingrar i kors för att det ska fungera.
Mitt förslag är att sätta viltstängsel mellan nöjesjägarna och viltet. Först då kommer vi att få en fungerande förvaltning!
Skogsnyheter
Markägare vill ha fördubbling av älgstammen.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).