Skogsnyheter

2025 – året då kolkrediter blir verklighet?

75 inlägg 34682 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: 2025 – året då kolkrediter blir verklighet?

laguma  
Fredrik Reuter skrev:
Icegrip skrev:Det är bra att skogsägare kan få ytterligare ett intäktsben att stå på. Men att tjäna pengar på att sälja kolkrediter känns inte rätt. Min bild är att det har poppat upp väldigt många aktörer som känner vittring av pengar. Diverse kartprodukter från fjärranalysdata slukas med hull och hår för att snabbt implementeras i deras system. Osäkerheter i data tas med en klackspark. Varför? Jo, här finns stora pengar att tjäna på en marknad där det varit svårt att få till en standardisering och transparens.

Det är många frågor som poppar upp?

- Representerar kolkrediterna verkliga utsläppsminskningar som annars inte hade skett?

Ibland säljs krediter för skogstillväxt som ändå skulle ha inträffat. Jag har en äldre tallskog jag tänkt låta vara orörd under min levnadstid - nu helt plötsligt kan den generera pengar till mig, samt mellanhänderna. Vad är då vunnet? Allt detta kommer generera i mer utsläpp än mitt ursprungliga scenario, att bara låta skogen stå.

- Läckage-effekten. Om avverkningsbar skog låses in i norra Skandinavien i 40 år kommer troligtvis avverkningen öka i andra delar av världen.

- Markanvändningskonflikter, där land som kunde ha använts för livsmedelsproduktion nu blir en del av en global kredithandel. Stora företag som köper upp mark i tredje världen och urbefolkning trycks undan.

Exempelvis i Uganda – Kibale National Park:https://www.oaklandinstitute.org/sites/oaklandinstitute.org/files/evicted-carbon_0.pdf

Kenya har sett liknande problem: https://carbonherald.com/a-new-report-shows-huge-issues-with-carbon-credits-project-in-kenya/

Brasilien - https://mongabay.org/impact/how-investigative-reporting-led-to-a-crackdown-on-illegal-carbon-credit-schemes-in-brazil/

- Verifieringsorganet Verra som Treebula och Arbonics förlitar sig på har varit under lupp en längre tid. https://www.theguardian.com/environment/2023/jan/18/revealed-forest-carbon-offsets-biggest-provider-worthless-verra-aoe

- På vilket sätt följer man upp? Vad händer med stormar, insektsangrepp mm? 40 år är en lång tidshorisont.

- Vilka data används som grund för att bestämma hur mycket som binds in?

Som sagt, jag är inte emot att skogsägare har andra intäktsben att stå på än den traditionella skogsindustrin, sågade trävaror och massa. Men kolkrediter har jag svårt för av ovannämnda skäl. Jag tror inte heller skogsbolagen är särskilt oroliga över detta. Däremot så ser de säkert en möjlighet att tjäna pengar på skog de ändå inte planerar hugga.

Mina 2 korvören.

Intressanta korvören Icegrip och jag håller med i mycket. Vi har också lyft liknande frågor i podden givet det faktum att när nya möjligheter öppnas så kommer det finnas lycksökare och vi måste vara beredda på "vilda västern" under en startperiod. Men jag tror ändå på sikt att detta system kan "sätta sig" och i motsats till din tes så tror jag att detta kan bli ett stabilt intäktsben för skogsägare.

Verra är idag utifrån vad jag läst mig till, den största aktören för standardisering av kolkrediter. Om de är det imorgon återstår att se, de verkar ju på en öppen marknad med konkurrenter. Att deras system granskas är jättebra. Granskningen i the Guardian har ju Verra själva svarat på och de har även efter detta ändrat sina standarder om jag förstår det rätt.

Utifrån det jag läst så ska Verra fånga upp det mesta av dina frågor, ex: https://www.corenacca.org/verra-standar ... ification/

Additionaliteten är grunden och bygger på ett baslinje-scenario i standarden.
Läckage-effekt ska tas om hand i standarden och ska enligt Verra tas om hand genom avdrag av kolkrediter per projekt och hur de ser ut.
Försäkring mot ex. brand och storm ska också finnas med i standarden och om jag läser rätt så ska en buffert av osålda kolkrediter sättas av som försäkring för detta.

Men som sagt, detta är ett nytt system och vi får se vad som händer allteftersom det införlivas, det är ju först när det blir verkstad som det kommer visa sig "på riktigt" hur det fungerar (tänker på Sverige då).

Övergripande så tror jag också att systemet på sikt också kommer innehålla en slutproduktsverifiering, alltså vad blir det av råvaran från skogen. Det är en viktig parameter och om man ska hårddra det, blir det cigarettpapper eller balkar till en stavkyrka. Här kan "överhållning" då teoretiskt bidra till additionalitet på sikt. Då lirar det också med LULUCF som förutom kolsänkan i skogen även har HWP som mått. Det är politiker intresserade av.

”Money talks”

Elmhult  
#873242Jag tänker på och sätter på Dire Straits - Money for nothing.
Erbjuder någon mig pengar för att inte hugga så känns det som en no brainer.

r93  
Elmhult skrev:Jag tänker på och sätter på Dire Straits - Money for nothing.

Så tänkte jag med förr, sluta odla, få pengar i alla fall!

Hur kan man tacka nej till det?

Elmhult  
#873251Jag antar du försöker vara bitter ironisk.

r93  
Elmhult skrev:Jag antar du försöker vara bitter ironisk.

Ja, en viss bitterhet finns, hade jag istället planterat skog på åkrarna, vilket jag gör nu, så hade jag haft fin gallringsskog där!

Men man lär så länge man lever!
Det är bara det att jag känner igen precis samma halleluja nu som det var då.

Men det vore väldigt roligt om någon hoppade på sedan visade hur det fungerar i verkligheten!

Elmhult  
#873254I det här fallet har du ju skogen kvar. Sen vet vi inte hur det ser ut i slutändan.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#873257Kanske en dum fråga men ja chansar ändå:
Hur blir det då me den såkallade "natur restaureringslagen" när Eu men även nationellt uppmanas att plantera fler träd på speciellt övergivna marker? Prata dom inte på att det skulle va mer kreatur,mer återställning av äng/hagmark istället för att dom växte igen?
Så hur ska dom ha det, kolinlagring me mer plantering av träd/skog eller öppna marker me en massa kreatur?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#873258Du får vänta ett kvartal. Det som gäller nu är ändrat om 3 månader.
Att skogen har en omloppstid på 100 år har många svårt att ta in.

jannee  
#873261Vi ska upphöra med en massa idisslande djur, de sprider bara ut en massa metangaser.
Ja varför (kött)djur, vi kan väl äta gräset direkt från backen ?
Eftersom vi redan äter sallad, broccoli m.fl. så varför inte ?

Användarvisningsbild

laguma  
Elmhult skrev:Jag tänker på och sätter på Dire Straits - Money for nothing.

Det kan jag förvisso förstå.
Men alla såna här konstruktioner har en tendens att med tiden visa sig vara kontraproduktiva, i detta fall att Co2-utsläppen visar sig öka pga åtgärden.
Det leder för mig till dilemmat, vill jag som skogsägare tjäna pengar på att öka de klimatpåverkande utsläppen?
Och vad har dessa pengar i så fall för värde för mig och mina efterkommande?

r93  
Elmhult skrev:I det här fallet har du ju skogen kvar. Sen vet vi inte hur det ser ut i slutändan.

Jag har mina åkrar kvar med, och de första åren var det bra, riktigt bra!

Men det kan hända och det händer mycket under årens gång.

Åtaganden var på fem år i taget, det är nog absolut längst jag skulle våga skriva något på.

Man vet inte vad som händer framöver, om fem sex år så kanske en kolkredit är värd 1,50, eller kan den vara värd 3000:-

Allt hänger på politiska beslut, och det är nog den biten jag är orolig för, det är inte potatis eller järnmalm vi ska ”sälja” det är kolkrediter, en rent påhittad sak.

Användarvisningsbild

laguma  
#873287”Skogscoin”eller kolcoins, vilket man nu föredrar.
Magkänslan säger ………..

macke  
#873289Det svänger fort i hockey. För bara någon månad sedan så skulle tillväxten i skogen ökas,för att binda kol . Nu ska skogen överhållas. Vad är rekommendationen i Maj. Jag tippar på ett nyord.. Koldioxidreservat. Det va här ni läste det först🙈😀

r93  
laguma skrev:”Skogscoin”

Ja, det är stora likheter med memecoins och NFT, tyvärr tror jag att det tåget har gått, men jag kan ha fel!

Men skillnaden från detta och den utskällda ccs processen som ständigt baktalas av Fredrik och Thorbjörn är ju att dom kan ju visa svart på vitt, så här många ton co2 har vi tryckt ner i borrhålet som aldrig kommer upp igen.

Här är det ju bara att hugga ner skogen sedan och göra vad man vill med den, vad är vinsten då?

Nordbex vill ju bygga en anläggning med bioccs i nybro, min närmsta stad.

Jag tycker det hela är snurrigt, elda upp skogen för att samla in co2, men det kommer bli bra för mig, ännu mer sug efter flis och brännved i mitt område!

r93  
#873296Efter senaste timmens ”politiska kaos” eller vad man ska kalla det, så är magkänslan att koldioxid & lulucf kommer bli en parentes i EU parlamentet!

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).