Skogsnyheter

Kyrkans skogsutredning: Att tjäna Gud eller mammon?

253 inlägg 41342 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Kyrkans skogsutredning: Att tjäna Gud eller mammon?

Badger  
Lars Lundqvist SLU skrev:Vad skulle jag ha för "personlig agenda" i att påtala brister i en utredning som vill införa bl a det jag forskat om i hela mitt yrkesliv?

Har inte läst något uttalande från dig om varför du gör som du gör så där får du upplysa mig. Den samlade bilden jag fått av dina inlägg är att du studerat Blädning och kommit fram till att det är dåligt för att det ger lägre virkesproduktion.

Jag saknar en nyanserad bild om hur förslagen kan uppfylla Kyrkans andra mål om högre rekreationsvärden, ökad mångfald och ansvar för lokalsamhället. Vad säger din forskning om detta?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#870438Forskning kan beskriva/förklara hur något ÄR, inte värdera om det är bra eller dåligt. Forskning är vidare en kollektiv process där allas resultat ackumuleras. Så vad enbart EN enskild forskare presenterar för resultat är inte relevant. Det är den samlade, ackumulerade kunskapsmassan som är relevant.

Forskningen om blädningsbruk visar att de skogarna är tätare och mer svåröverskådlige/svårnavigerade än enskiktad skog, att artsammansättningen i vissa avseenden skiljer sig från skog skött med trakthyggesbruk men inte generellt har högre mångfald. Det finns inget som talar för att beståndsstruktur påverkar "ansvar för lokalsamhället" (vad nu det är för nåt). När det gäller virkesproduktionen spretar resultaten, antagligen därför att det är extremt svårt att jämföra skogsskötselsystem när det gäller långsiktig produktionsnivå.

För alternativen mikrohyggen (exv schackrutehuggning) och överhållen skärmställning gäller gäller i stort sett samma slutsatser under den utdragna föryngringsfasen.

Användarvisningsbild

Badger  
#870546Det jag syftade på med ansvar för lokalsamhället var det som lyfts i Kyrkans utredning bland annat på sidan 118-119, 256, 393

Här hänvisas till ett antal studier som lyfter fram aspekter som storleken på hyggens inverkan på sociala värden. Finns nog underlag i de hänvisade studierna om man tvivlar på de slutsatserna. Det jag saknar är en mer nyanserad beskrivning av hur Kyrkans marker ser ut i detta perspektiven och vilken typ av åtgärder som man vill göra var och varför i själva utredningen. Några kartor, diagram och så hade varit intressant.

Bosse1  
Bosse1 skrev:
Badger skrev:Som liten skogsägare läser jag bara det som presenterats eller länkats till. Jag tar inte parti för varken dig, slu, kyrkan, enso eller Enander. Har goda erfarenheter av maktspel bakom olika kulisser. Min ringa erfarenhet är att fuffens frodas i bristen på transparens.

Där ser man 🤣 kanske inte ens skogsägare.Tror mer på aktivist med allmän paycheck 😎 Eller AI driven chattboot för att få lite fart här 🙃

Hur var det nu igen 😉

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#870563Allt detta är kommenterat i min analys av utredningen. Det bygger på ett missförstånd.

Det många studier visar är att folk i allmänhet vill ja relativt öppna, glesa skogar med fri sikt, men varken blädningsbruk eller trakthyggesbruk med föryngring i form av mikrohyggen (exv schackrutehuggning) eller överhållen skärm skapar detta. Hyggen är öppna med fri sikt men upplevs ofta som tråkiga av andra skäl (utom när man plockar hallon). Ungskog ger aldrig fri sikt utan det är sällan förrän efter första gallring som skogen blir promenadvänlig. Föryngringsmetoden kan förkorta eller förlänga föryngringsfasen. Ju kortare den är, desto snabbare blir skogen "genomsiktlig" igen. De hyggesfria föryngringsmetoderna förlänger föryngrings- och ungskogsfasen eftersom konkurrens från överbestån eller omkringstående skog sänker tillväxten under skärmen eller i de små "luckorna".

Axl  
#870580Det folk vill ha är en skog som skötts enligt trakthyggesbruk de första 70 åren men sen inte avverkas.

Sörlänningen  
Lars Lundqvist SLU skrev:Allt detta är kommenterat i min analys av utredningen. Det bygger på ett missförstånd.

Det många studier visar är att folk i allmänhet vill ja relativt öppna, glesa skogar med fri sikt, men varken blädningsbruk eller trakthyggesbruk med föryngring i form av mikrohyggen (exv schackrutehuggning) eller överhållen skärm skapar detta. Hyggen är öppna med fri sikt men upplevs ofta som tråkiga av andra skäl (utom när man plockar hallon). Ungskog ger aldrig fri sikt utan det är sällan förrän efter första gallring som skogen blir promenadvänlig. Föryngringsmetoden kan förkorta eller förlänga föryngringsfasen. Ju kortare den är, desto snabbare blir skogen "genomsiktlig" igen. De hyggesfria föryngringsmetoderna förlänger föryngrings- och ungskogsfasen eftersom konkurrens från överbestån eller omkringstående skog sänker tillväxten under skärmen eller i de små "luckorna".

Det här var ju en väldigt bra, koncis och välformulerad sammanfattning.

Användarvisningsbild

Badger  
#870610Enligt det som refereras till i Kyrkans utredning är mindre hyggen en av del i att skapa skogar med högre rekreationsvärden. Förstår inte motståndet mot det, även om det bara är en del av de åtgärder som ger detta. Som jag lyft tidigare saknar jag i Kyrkans utredning beskrivning om var och framför allt hur man ska åstadkomma detta och vad det kan föra med sig i form av eventuellt nya uppgifter, krav och möjligheter för entreprenörer bland annat. Vi som pysslar med liknande skötsel vet att det inte bara är att braka in med en stor skördare ett par gånger.

Angeånde om blädningskogar blir mörka och snåriga så beror det nog nog mest på hur den som blädar gör. Mina förfäder har antagligen blädat fel för min blädade skog är ljusare än de partier som trakthyggesbrukats med gran. I min blädade skog finns det tall, Asp, Ek insprängt och den varierade kronhöjden släpper ner ljus i lågorna. Blädning hos oss är att man hugger mogna träd till virke, men även att man röjer lite i de tätaste snåren och hugger bort undertryckta störar till ved eller gärdsgårdar. I våra ytor av trakthyggesgran är det raka rader, mörkt och en brun matta av barr på marken i alla fall upp till de först 50 åren. Jag vet var jag brukar se mest djur, fåglar, jägare och bärplockare hos mig.

aho  
#870615Det är inte trakthyggesbruket som gör man får raka rader av gran och en mörk skog, det är valet av föryngringsmetod samt hur man väljer att röja och gallra. Går utmärkt att få upp blandskog eller ren lövskog med trakthyggesbruk.

Användarvisningsbild

Badger  
#870616Bra att du påpekar att man använda trakthyggesbruk för att plantera ek och få fram en öppen och luftig skog med karaktär som tilltalar strövande allmänhet. Det är en aspekt som jag också tycker ska lyftas fram att det absolut går att användas för andra syften OM det är målen som anges. Det perspektivet tycker jag inte presenteras tydligt i kyrkans skogsutredning.

Min betraktelse utgår från att trakthyggesbruk med inriktning på gran är den dominerande metoden hos oss i Sverige. De avdelningar som finns på min mark med tät rak granskogs planterades enligt samstämmiga rekommendationer från Skogsstyrelsen och virkesinköparen. Det var det enda alternativet som de presenterade när planteringarna gjordes 1980 och 2005.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#870619Hälften av föryngringarna är tall.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#870623Utredningen blir snurrig som det ofta blir när man pratar om ''mindre hyggen''. Mindre än vad? Mindre än norrländska 40ha hyggen eller mindre än sydländska 4ha hyggen?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#870624Dagens kalhyggen är normalt mindre än vad folk tror.

Användarvisningsbild

Badger  
busholle skrev:Utredningen blir snurrig som det ofta blir när man pratar om ''mindre hyggen''. Mindre än vad? Mindre än norrländska 40ha hyggen eller mindre än sydländska 4ha hyggen?

Instämmer helt i att det är svårt att förhålla sig till relativa begrepp som stora, mindre och liknande. Jag hade uppskattat mycket en tydlig definition av storlekar, artsammansättning och placering av ytorna där man föreslår olika åtgärder.

Användarvisningsbild

Badger  
Lars Lundqvist SLU skrev:Dagens kalhyggen är normalt mindre än vad folk tror.
1738916592_img_0907.jpg

I den bilden visas genomsnittet. 90% kan vara betydligt mindre, men snittet kan dras upp av ett par megahyggen. Finns det data på en mer nedbruten nivå?

Sen är det också en det här relativa om vad som är stort. Största sammanhängande ytan avverkats i min skog och planterats var på 6 hektar(Gudrun) och det var en för stor tråkig tom yta för min smak. Undra om det finns en definition av "mindre" i de hänvisade studierna i Kyrkans utredning om allmänhetens uppfattning.
Senast redigerad av Badger fre 07 feb 2025, 09:47, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).