Skogsnyheter

2025 – året då kolkrediter blir verklighet?

75 inlägg 34521 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: 2025 – året då kolkrediter blir verklighet?

Fredrik Reuter  
jannee skrev:Ja vem är jag.
En helt vanlig människa som hatar ALLT vad bidrag heter.
Någon, indirekt jag själv bekostar bidraget som jag i förlängningen erhåller, då minus ALLA omkostnader.
Till syvende och sist kostar bidraget mer än vad det var eller är värt.
OM, jag säger om det är bra med ersättning för att överhålla skog kommer det på sikt en masa negativa effekter, som det verkligen tonas ned.
Vem står för kontrollen och vad kostar den, hur mycket MINDRE blir restvirket värt ?
Det slutar med OFRIHET men med ansvar, vilket är raka motsatsen till hur jag i dag lever.
Men visst de som är sossar/kommunister ut i fingerspetsarna gillar säkert förslaget + självklart myglarna.
Detta kan i förlängningen liknas vid ett bostadsbidrag - ett bidragsystem som verkligen urartat.
Därpå gynnar det de som vill äga skog men inte sköta - men det är väl så sossarna/kommunisterna vill ha det.

Jag respekterar din hållning och mitt förra inlägg var tillspetsat med vilje givet att utan att veta vem du är så hade du kunnat varit en förespråkare för skogsindustrin.

En viktig punkt i denna fråga är dock att detta inte är något tvingande. Det är frivilligt. Och det positiva med detta är att man själv har ett eget val och en positiv bieffekt av kolkrediter kan vara att några skogsägare vill förbättra sin lönsamhet och säljer kolkrediter. Under en given tid så överhålls då skog och överhållning är en form av minskning av tillgången. Minskar tillgången så går priserna upp. Du kan alltså som stark motståndare till själva företeelsen ändå tjäna på det i teorin.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
isteskog skrev:Den som inbillar sig att det finns gratisluncher (kolkrediter) lär nog bli blåst.... 🙃

Man skulle kunna spetsa till det och säga att svensk skogsindustri i typ 50 år har haft en typ av gratislunch med låga virkespriser (realt typ 600 kr/m3fub trots att vi idag ser att de kan köpa det för 1600 kr/m3fub på vissa ställen). Om vi då får ett frivilligt system som är med och minskar tillgången på råvara samtidigt som det ökar lönsamheten för de som vill vara med (och dessutom troligtvis skapar mer sågtimmer till framtida avverkningar) och genom detta hjälper till att höja virkespriserna, ja, kan det inte vara värt att tänka på då?

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
r93 skrev:
laguma skrev:
r93 skrev:
PetterJ skrev:I en annan tråd diskuteras LSÅ för T22. Skulle det rent hypotetiskt funka att inte röra det mellan 70-110 år? Som jag ser det skulle det kunna funka på svagare tallmark utifrån de givna förutsättningarna. Sedan har jag svårt att se nyttan eftersom det borde vara väldigt få som ändå hugger ett sådant tallbestånd före åtminstone 90-100.

Inget jag är intresserad av att teckna mig för. Men resonera går ju.

Testa gärna och berätta hur det fungerar i verkligheten!

Saxar in från deras hemsida igen:

” Koldioxidinkomst genereras på två sätt: skogens tillväxthastighet och hur mycket bättre dess kolförråd är jämfört med marknadsgenomsnittet.”

Det här med marknadsgenomsnitt låter ju krångligt med?

Sen någon AI modell som ska analysera det hela…….

En hårdgallrad mager tallhed låter ju inte som en kolrik skog?

Hur det kommer att fungera i verkligheten?
Det korta svaret är väl att både syftet och resultatet blir att koleldarna på kontinenten kan fortsätta som vanligt några år.
Det här systemet saknar all trovärdighet av 2 anledningar.
1-Man väljer av nån outgrundlig anledning att redovisa CO2 utsläpp från olika bränsleslag i energiproduktion på olika sätt.
2- Man vägrar att kvantifiera utsläppen som härrör från användningen av olika material i samhället tex i byggnader, förpackningar. Dvs substitutionseffekter.
Med motiveringen att "det blir så krångligt".

Dessutom så bokförs ju utsläppen på olja där det bränns, men trä där det huggs.... helt galet.
Norge blir rikare och rikare på sin olja & sverige ska bli fattigare för vi ska låta skogen stå.

Fossilindustrin kan man säga mycket om och det är en minskning av fossila råvaror som är högst på agendan. Personligen tror jag också att nuvarande system med ex. ETS är kraftfullt. Och stramas ETS åt kommande år som planerat så blir det ett viktigt verktyg som gör användningen av fossila råvaror så dyrt att alternativ snabbt mejslas ut. Jag tror det är detta som också andemeningen, få konsumenten att sluta med fossila råvaror istället för producenten (vem borrar om ingen köper?)?

Genom detta kan det då bli svårt att jämföra biogena utsläpp från skog med fossila utsläpp. Bokföringen av skogen bygger på ett kretsloppssystem (cirkulärt) där skogen tar upp koldioxid när den växer. Kanske kan man tänka kolkrediter som ett "ETS för skogen- light" med den enorma skillnaden att det baseras på frivillighet. Jag tror man ska se kolkrediter generellt som ett marginellt bi-system för att stimulera kolinlagring, kanske till och med under en begränsad tid (2050 och att förhindra klimatförändringarn). Med på pappret positiva bieffekter för skogsägare (även de som inte gillar det givet tillgång och efterfrågan).

TS

isteskog  
#872967Är rädd för att frivilligheten övergår i tvingande kolinlagring (EU) och då med helt andra nivåer på ersättning (om det nu blir någon) 🙃

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#872972Här är en äldre artikel från Skogforsks tidning Vision som berättar om hur Orsa Besparingsskog säljer kolkrediter. Dessutom med hjälp av en känd professor på SLU: https://www.skogforsk.se/kunskapsbanken ... till-guld/

Holmen har ju också börjat hinta om kolkrediter i sin skog. Money talks brukar det heta och kanske kan man säga "Money talks, ideologi does not" i denna kontext?

TS

jannee  
#872973Mycket som teoretiskt sett skall fungera, fungerar inte praktiskt, man kan undra varför?
Det kommer snart att visa sig om det är eller inte är lönsamt för skogsägaren med frivillig kolinlagring.
Finner någon/några det lönsamt så sprider detta sig blixtsnabbt.
Det är väl egentligen mening att det ska bygga på frivillig bas - eller?
Om i så fall löser allt sig säkert problemfritt, framförallt om man kan lura myndigheterna, vilket säkert några kommer på.
Jag jämför gärna kolkrediter med bostadsbidrag, 17,7 av bostadsbidragen eller tilläggen betalas ut på felaktiga grunder.
Men visst, Sverige är bidragstagarnas paradisland.
ALLA ska leva på bidrag
HEJA på, ni bidragstagare - STÅ PÅ ER 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

Användarvisningsbild

parhal  
#872974Detta är inget bidrag, du utför en tjänst som företag är villiga att betala för.

r93  
isteskog skrev:Är rädd för att frivilligheten övergår i tvingande kolinlagring (EU) och då med helt andra nivåer på ersättning (om det nu blir någon) 🙃

Är helt enig, även att jag inte är så gammal så ser man vad det blev av EU - stöden till jordbrukarna.

Som svar till fredrik så är jag rädd som liten skogsägare att om jag skulle hoppa på det här, då är det för stor risk att man blir av med marken på sikt, dessa områden kommer att kontrolleras regelbundet, skulle det hittas något värdefullt så blir det brukningsförbud.
De stora skogsägarna och bolagen har både mark och resurser att hantera kommande byråkrati, jag har haft mina strider med länsstyrelsen så jag vet hur obetydlig man är, när sedan svenska kraftnät la ner ny kabel på min mark då fanns inga regler alls, jag fick inte ens bredda mina grindhål för att det var förbjudet att röra stenmurarna, SVK tog bort 60 meter stenmur, la aldrig tillbaka den, iofs så klagar jag inte då det blev bättre för min del.

Jag hoppade av eu stöden för ungefär hälften av åkerarealen för några år sedan, kändes onödigt att bränna diesel på att mala ner gräs och sork för kaffepengar, planterade igen en del, lät björken ta över en del, just nu ångrar man att detta inte gjordes tio år tidigare!

r93  
parhal skrev:Detta är inget bidrag, du utför en tjänst som företag är villiga att betala för.

Precis som med eu stöden, du ska hålla marken i ett visst skick!

jannee  
#872986Bara överhåll du din skog, vad händer om 40 år och du skall avverka skog som redan var avverkningsmogen 40 år tidigare - du får garanterat avverkningsförbud på din gammelskog. 😀 😀
Det är då lika bra att du gör ett reservat med en gång och får 5 mille för 20 ha, ja som Uffe gjort.
Men dumsnåla bonndjävlar kan nog myndigheterna lura lite som de vill 🤬

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872988Vem vet vad som gäller om 40 år. För 40 år sedan skrek fack och parti om skogsägarnas vilda strejk som hotade sysselsättning och välstånd. Tvångsavverkning och höga straffavgifter hotades det med för de som lät skogen stå istället för att skatta bort det mesta. Om 40 år kanske vi är där igen.

Icegrip  
#873013Det är bra att skogsägare kan få ytterligare ett intäktsben att stå på. Men att tjäna pengar på att sälja kolkrediter känns inte rätt. Min bild är att det har poppat upp väldigt många aktörer som känner vittring av pengar. Diverse kartprodukter från fjärranalysdata slukas med hull och hår för att snabbt implementeras i deras system. Osäkerheter i data tas med en klackspark. Varför? Jo, här finns stora pengar att tjäna på en marknad där det varit svårt att få till en standardisering och transparens.

Det är många frågor som poppar upp?

- Representerar kolkrediterna verkliga utsläppsminskningar som annars inte hade skett?

Ibland säljs krediter för skogstillväxt som ändå skulle ha inträffat. Jag har en äldre tallskog jag tänkt låta vara orörd under min levnadstid - nu helt plötsligt kan den generera pengar till mig, samt mellanhänderna. Vad är då vunnet? Allt detta kommer generera i mer utsläpp än mitt ursprungliga scenario, att bara låta skogen stå.

- Läckage-effekten. Om avverkningsbar skog låses in i norra Skandinavien i 40 år kommer troligtvis avverkningen öka i andra delar av världen.

- Markanvändningskonflikter, där land som kunde ha använts för livsmedelsproduktion nu blir en del av en global kredithandel. Stora företag som köper upp mark i tredje världen och urbefolkning trycks undan.

Exempelvis i Uganda – Kibale National Park:https://www.oaklandinstitute.org/sites/oaklandinstitute.org/files/evicted-carbon_0.pdf

Kenya har sett liknande problem: https://carbonherald.com/a-new-report-shows-huge-issues-with-carbon-credits-project-in-kenya/

Brasilien - https://mongabay.org/impact/how-investigative-reporting-led-to-a-crackdown-on-illegal-carbon-credit-schemes-in-brazil/

- Verifieringsorganet Verra som Treebula och Arbonics förlitar sig på har varit under lupp en längre tid. https://www.theguardian.com/environment/2023/jan/18/revealed-forest-carbon-offsets-biggest-provider-worthless-verra-aoe

- På vilket sätt följer man upp? Vad händer med stormar, insektsangrepp mm? 40 år är en lång tidshorisont.

- Vilka data används som grund för att bestämma hur mycket som binds in?

Som sagt, jag är inte emot att skogsägare har andra intäktsben att stå på än den traditionella skogsindustrin, sågade trävaror och massa. Men kolkrediter har jag svårt för av ovannämnda skäl. Jag tror inte heller skogsbolagen är särskilt oroliga över detta. Däremot så ser de säkert en möjlighet att tjäna pengar på skog de ändå inte planerar hugga.

Mina 2 korvören.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Icegrip skrev:- På vilket sätt följer man upp? Vad händer med stormar, insektsangrepp mm? 40 år är en lång tidshorisont

Ja o hur blir det om man nu mot förmodan väljer att hoppa på detta "tåg" me kolkrediter o överhåller skogen tills längre in i framtiden om man då har oturen att drabbas av just storm/brand/insekt angrepp i dessa bestånd,skall man då kunna få lov o gå in o "städa upp" i bestånden som blivit drabbade för att undvika att det sprids till mer bestånd som inte ingår i "kreditavtalen"?

Användarvisningsbild

laguma  
Fredrik Reuter skrev:Här är en äldre artikel från Skogforsks tidning Vision som berättar om hur Orsa Besparingsskog säljer kolkrediter. Dessutom med hjälp av en känd professor på SLU: https://www.skogforsk.se/kunskapsbanken ... till-guld/

Holmen har ju också börjat hinta om kolkrediter i sin skog. Money talks brukar det heta och kanske kan man säga "Money talks, ideologi does not" i denna kontext?

Det råder ingen tvekan om att du gärna springer efter den första lydelsen "Money talks".
Vad gäller den senare så har du uppenbarligen inte förstått konsekvenserna och de har ingen koppling till ideologi såvida man nu inte är en foliehatt.
Det icegrip med flera lyfter är : Vilken effekt får detta på klimatrelaterade utsläpp?
Ingen, varken du eller EU:s klimatkommission har presenterat nån som helst trovärdig analys av hur denna åtgärd påverkar de klimatpåverkande utsläppen.
I själva verket har de själva kapitulerat inför det faktum att de inte är kapabla att göra en adekvat konsekvensanalys genom att helt enkelt skita i att kvantifiera CO2 utsläppen som med stor sannolikhet kommer att ÖKA, vid omfördelningen mellan biomaterial och fossila material som används i en mängd produkter i byggnadsindustri, förpackningar etc.
Och slutligen hamnar i nån form av energiåtervinning.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Icegrip skrev:Det är bra att skogsägare kan få ytterligare ett intäktsben att stå på. Men att tjäna pengar på att sälja kolkrediter känns inte rätt. Min bild är att det har poppat upp väldigt många aktörer som känner vittring av pengar. Diverse kartprodukter från fjärranalysdata slukas med hull och hår för att snabbt implementeras i deras system. Osäkerheter i data tas med en klackspark. Varför? Jo, här finns stora pengar att tjäna på en marknad där det varit svårt att få till en standardisering och transparens.

Det är många frågor som poppar upp?

- Representerar kolkrediterna verkliga utsläppsminskningar som annars inte hade skett?

Ibland säljs krediter för skogstillväxt som ändå skulle ha inträffat. Jag har en äldre tallskog jag tänkt låta vara orörd under min levnadstid - nu helt plötsligt kan den generera pengar till mig, samt mellanhänderna. Vad är då vunnet? Allt detta kommer generera i mer utsläpp än mitt ursprungliga scenario, att bara låta skogen stå.

- Läckage-effekten. Om avverkningsbar skog låses in i norra Skandinavien i 40 år kommer troligtvis avverkningen öka i andra delar av världen.

- Markanvändningskonflikter, där land som kunde ha använts för livsmedelsproduktion nu blir en del av en global kredithandel. Stora företag som köper upp mark i tredje världen och urbefolkning trycks undan.

Exempelvis i Uganda – Kibale National Park:https://www.oaklandinstitute.org/sites/oaklandinstitute.org/files/evicted-carbon_0.pdf

Kenya har sett liknande problem: https://carbonherald.com/a-new-report-shows-huge-issues-with-carbon-credits-project-in-kenya/

Brasilien - https://mongabay.org/impact/how-investigative-reporting-led-to-a-crackdown-on-illegal-carbon-credit-schemes-in-brazil/

- Verifieringsorganet Verra som Treebula och Arbonics förlitar sig på har varit under lupp en längre tid. https://www.theguardian.com/environment/2023/jan/18/revealed-forest-carbon-offsets-biggest-provider-worthless-verra-aoe

- På vilket sätt följer man upp? Vad händer med stormar, insektsangrepp mm? 40 år är en lång tidshorisont.

- Vilka data används som grund för att bestämma hur mycket som binds in?

Som sagt, jag är inte emot att skogsägare har andra intäktsben att stå på än den traditionella skogsindustrin, sågade trävaror och massa. Men kolkrediter har jag svårt för av ovannämnda skäl. Jag tror inte heller skogsbolagen är särskilt oroliga över detta. Däremot så ser de säkert en möjlighet att tjäna pengar på skog de ändå inte planerar hugga.

Mina 2 korvören.

Intressanta korvören Icegrip och jag håller med i mycket. Vi har också lyft liknande frågor i podden givet det faktum att när nya möjligheter öppnas så kommer det finnas lycksökare och vi måste vara beredda på "vilda västern" under en startperiod. Men jag tror ändå på sikt att detta system kan "sätta sig" och i motsats till din tes så tror jag att detta kan bli ett stabilt intäktsben för skogsägare.

Verra är idag utifrån vad jag läst mig till, den största aktören för standardisering av kolkrediter. Om de är det imorgon återstår att se, de verkar ju på en öppen marknad med konkurrenter. Att deras system granskas är jättebra. Granskningen i the Guardian har ju Verra själva svarat på och de har även efter detta ändrat sina standarder om jag förstår det rätt.

Utifrån det jag läst så ska Verra fånga upp det mesta av dina frågor, ex: https://www.corenacca.org/verra-standar ... ification/

Additionaliteten är grunden och bygger på ett baslinje-scenario i standarden.
Läckage-effekt ska tas om hand i standarden och ska enligt Verra tas om hand genom avdrag av kolkrediter per projekt och hur de ser ut.
Försäkring mot ex. brand och storm ska också finnas med i standarden och om jag läser rätt så ska en buffert av osålda kolkrediter sättas av som försäkring för detta.

Men som sagt, detta är ett nytt system och vi får se vad som händer allteftersom det införlivas, det är ju först när det blir verkstad som det kommer visa sig "på riktigt" hur det fungerar (tänker på Sverige då).

Övergripande så tror jag också att systemet på sikt också kommer innehålla en slutproduktsverifiering, alltså vad blir det av råvaran från skogen. Det är en viktig parameter och om man ska hårddra det, blir det cigarettpapper eller balkar till en stavkyrka. Här kan "överhållning" då teoretiskt bidra till additionalitet på sikt. Då lirar det också med LULUCF som förutom kolsänkan i skogen även har HWP som mått. Det är politiker intresserade av.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).