Skogsnyheter

Kyrkans skogsutredning: Att tjäna Gud eller mammon?

253 inlägg 41335 visningar 27 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Kyrkans skogsutredning: Att tjäna Gud eller mammon?

Lindveden  
Torbjörn Johnsen skrev:Det är väldigt intressant att förändrade skötselplaner för svenska kyrkans skogar skapar ett sådant engagemang av andra, ”utomstående”, inkl markägare och skogs/jordägareföreningar. Svenska kyrkan borde ju i konsekvensens namn vara suverän att få bestämma över sin egen skog. Det är väl så vi ser på äganderätten av mark, eller?

Om det nu dessutom bara är 0,5 eller 1 procent av kyrkans medel som kommer från skogen så lär det ju inte bli någon stor påverkan på verksamheten heller.

Om kyrkan förändrar sitt skogsbruk i linje med skogsutredningen så kommer det knappast att bli negativt för enskilda skogsägare. Snarare tvärt om och av två skäl:

Om en stor markägare som kyrkan ökar sina miljö- och naturvårdsambitioner så bör det minska trycket på att mindre skogsägare ska göra detsamma.

Om kyrkan drar ner på avverkningstakten och virkesflödet bör det leda till större efterfrågan på andra skogsägares virke och därmed leda till högre virkespriser. Så vad är problemet?

Va e det för förändrade skötselplaner som ska införas då? Såkallat "hyggesfritt" el "naturnära" skogsbruk,va e det för det första o för det andra va leder det till i förlängningen?
O nu diskuterar vi inte olika typer av skärmställningar o luckhuggningar som avses för det tillhör trakthyggesbruket utan det som mig veterligen ha sett det e nån slags höggallringar i äldre bestånd.

Ja äganderätt ja...vi ser ju var o varannan vecka eller månad privata skogsägare som får avslag på avv anmälningar pga att det troligtvis finns naturvärden i skogen som behöver bevaras enligt vissa organisationer. O allt detta utan nån som helst ersättning överhuvudtaget till skogsägarna som drabbas. Så mycke för den äganderätten.
Så tror ju knappast att privata skogsägare slipper undan knärotsinventerare o dyl bara för att kyrkan ska avsätta en del av sitt skogsinnehav för naturen.

Lyssnade på en debatt från riksdagen i förra veckan där ett visst parti nästan uppmanade skogsägare att mer eller mindre till att bedriva sitt skogsbrukande "naturnära" för att det va inte hållbart längre att slutavverka sin skog. O bilden dom målade upp va att om skogsägarna överhuvudtaget skulle få nån inkomst från sin skog så va dom tvungna att kalavverka sin skog.
Vilket ju inte stämmer överhuvudtaget. Finns ju betydligt mer inkomster man kan göra innan en skog når upp till slutavverkningålder, men det budskapet presenteras ju aldrig från olika håll.

Visst kan priserna på virke stiga ifall kyrkan drar ner på avverkning,men det e ju en annan diskussion. Nu va det ju kyrkans nygamla metoder som diskuterades, eller du kanske inte tyckte det va nåt att diskutera allt va glasklart redan?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868619Jag hoppas allt de gör noga dokumenteras och studeras vetenskapligt, så vi kan dra några slutsatser av det sen. Bra tillfälle.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lindveden skrev:
Visst kan priserna på virke stiga ifall kyrkan drar ner på avverkning,men det e ju en annan diskussion. Nu va det ju kyrkans nygamla metoder som diskuterades, eller du kanske inte tyckte det va nåt att diskutera allt va glasklart redan?

Ja, men fortsatt: Vad är problemet (för dig som skogsägare) om kyrkan väljer att sköta sin skog som de själva vill? Om det leder till lägre tillväxt, sämre skogstillstånd eller något annat så är det ju något som drabbar Svenska Kyrkan i egenskap av suverän markägare. Det drabbar ju inte dig?

Användarvisningsbild

Badger  
Mangan skrev:Jag hoppas allt de gör noga dokumenteras och studeras vetenskapligt, så vi kan dra några slutsatser av det sen. Bra tillfälle.

Ja, det är bra tillfälle för att börja en studie. Dock lär man inte få någon nytta av det om man inte låter sig frysas ner och återupplivas om ett par hundra år.

Sörlänningen  
Torbjörn Johnsen skrev:
Lindveden skrev:

Ja, men fortsatt: Vad är problemet (för dig som skogsägare) om kyrkan väljer att sköta sin skog som de själva vill? Om det leder till lägre tillväxt, sämre skogstillstånd eller något annat så är det ju något som drabbar Svenska Kyrkan i egenskap av suverän markägare. Det drabbar ju inte dig?

Detta är en bra kommentar.

Är man medlem i kyrkan, däremot, och tycker att det är viktigt att kyrkan mår bra så är det ju dåligt att kyrkan försämrar sin ekonomi på detta vis. Det kommer ju förmodligen också leda till sämre skogar, eftersom kontinuerligt skogsbruk nästan säkert kommer leda till det. Men det får vi ju se!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:[quote="Li

Finns massvis med saker som inte berör mig personligen som jag kan tänkas ha rätt att ha en åsikt om. Rysslands aggression berör mig heller inte personligen förrän en drönare spränger just mitt hus. Nu handlar det om stora arealer i grunden allmänt ägd skogsmark som det ska exprimenteras med av folk med ett mera andligt än praktiskt perspektiv. Det om något är värt att diskutera på Skogsforum. Mera än hur man får fart på en 40 år gammal såg. De ändlösa trätotrådarna bortser jag ifrån.

Sörlänningen  
Skogsola skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:[quote="Li

Finns massvis med saker som inte berör mig personligen som jag kan tänkas ha rätt att ha en åsikt om. Rysslands aggression berör mig heller inte personligen förrän en drönare spränger just mitt hus. Nu handlar det om stora arealer i grunden allmänt ägd skogsmark som det ska exprimenteras med av folk med ett mera andligt än praktiskt perspektiv. Det om något är värt att diskutera på Skogsforum. Mera än hur man får fart på en 40 år gammal såg. De ändlösa trätotrådarna bortser jag ifrån.

Fast den är ju inte i grunden allmänt ägd, den är ju ägd av en liten konstig klubb. Jag är inte medlem. Min far var medlem och han tyckte att det var att slaska bort klubbens pengar att göra som de gör. Jag förstår inte hur får det till "i grunden allmänt ägd skogsmark".

#868647Klubben har 5,6 mijoner medlemmar och var en del av den svenska staten från år 1536 till år 2000. Inte förrän år 1951 blev det möjligt att gå ur klubben. Klubben förvaltar 400 000 hektar mark och avverkar 1,6 miljoner m3 årligen. Hur de hanterar sitt markinnehav bör rimligtvis ha ett visst intresse för öss som är verksamma inom området.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#868649En intressant jämförelse kan ju vara reaktionerna på när Sveaskog gick ut med att man skulle minska avverkningarna och ta större miljöhänsyn. Jag kan inte minnas att reaktionerna från skogsägarhåll var speciellt negativa över detta utan det fanns en ganska allmänt utbredd uppfattning om att Sveaskog hade gått för hårt fram (prcis som Kyrkan?) och att det var bra att "det allmänna" tog ett större ansvar för miljö, rennäring mm.

Det finns några trådar på Skogsforum om detta:
Sveaskog minskar avverkningen 45 % i Norrbotten
Sveaskog sänker avverkningsnivån med knappt 20 %

samt även på iskogen.se:
https://iskogen.se/skogsbruk/sveaskogs- ... ningsniva/

Möjligen var inte råvarusituationen lika ansträngd i juni 2022 som den är nu. Nu verkar det finnas ganska så aktiva s k skogsindustri-lobbyister bakom kulisserna i de här försöken att skjuta ner Kyrkans egen skogsutredning.

Sörlänningen  
Skogsola skrev:Klubben har 5,6 mijoner medlemmar och var en del av den svenska staten från år 1536 till år 2000. Inte förrän år 1951 blev det möjligt att gå ur klubben. Klubben förvaltar 400 000 hektar mark och avverkar 1,6 miljoner m3 årligen. Hur de hanterar sitt markinnehav bör rimligtvis ha ett visst intresse för öss som är verksamma inom området.

Den totala mängden produktiv skogsmark i Sverige är 24 miljoner hektar. Kyrkans andel är en sudd.

#868656Möjligen för att Sveaskogs innehav huvudsakligen ligger i glesbebodda lappmarker och härstammar från det föga populära Domänverket. Medan kyrkans egendomar är spridda över landet och har mera folklig förankring. Hälften av avkastningen går direkt till församlingarna där marken ligger. Hälften hanteras centralt. För vissa församlingar har det stor betydelse. Att Sveaskog skulle lämna något till kommunerna finns inte på kartan.

Användarvisningsbild

Badger  
#868669Med tanke på att kyrkans marker verkar vara väl fördelade över landet och troligen också finns relativt nära större och mindre tätorter kanske det är 400000 hektar som är väldigt lämpliga för att tillgodose allmänhetens behov av natur. Så på det sättet kan avsättningar göra betydligt större nytta i debatten om skogen än avsättningar långt upp i glesbygd i norr av Sveaskog. Känns som att skogsindustrin skjuter sig i foten om man försöker lobba för Kyrkan ska prioritera ekonomi om inte ekonomi är Kyrkans största behov.

gurka  
Badger skrev:Med tanke på att kyrkans marker verkar vara väl fördelade över landet och troligen också finns relativt nära större och mindre tätorter kanske det är 400000 hektar som är väldigt lämpliga för att tillgodose allmänhetens behov av natur. Så på det sättet kan avsättningar göra betydligt större nytta i debatten om skogen än avsättningar långt upp i glesbygd i norr av Sveaskog. Känns som att skogsindustrin skjuter sig i foten om man försöker lobba för Kyrkan ska prioritera ekonomi om inte ekonomi är Kyrkans största behov.

Om mark "lämpliga för att tillgodose allmänhetens behov av natur" krävs, varför ska man då begränsa denna kostnadsfria avsättning så att den drabbar endast kyrkan.

LesterCGarreth  
#868680Så länge det inte blir barkborreodlingar så är det väl lungt hur kyrkan gör. Tycker väl snarare att det borde vara upp till varje stift hur det ska hanteras, markerna lär väl skilja sig en del åt i landet...

Stora Enso som många gillar att klaga på lämnar hyggen efter sig som är rena drömmen jämfört med det jag ser kyrkan gör, så lite mer hänsyn lär väl inte skada...

Sen kan det ju leda till mer arbeten om det ska ske mera åtgärder. Om några decennier får vi väl facit på om de fick rätt, fel eller väldigt fel väg. Jag gissar på någon av de sistnämnda.

Axl  
#868758Är inte meningen om man skickar en utredning på remiss att de som får den ska granska den och komma med synpunkter? Det är väl inte att ”motarbeta och försöka skjuta ner”

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).