Skogsnyheter

Vida sågar med vinst trots dyrt timmer

46 inlägg 25702 visningar 11 följer Svara, dela mm...  

Re: Vida sågar med vinst trots dyrt timmer

isteskog  
#836693En fråga bara! Vad lägger Forumägarna för tolkning i orden: trots dyrt timmer?

jannee  
#836695Ser man tillbaka ungefär 50 år i tiden så är fortfarande timret lågt prissatt.
Visst det har under denna period varit betydligt sämre, men än är vi inte uppe i all time high om man då räknar med inflationen.
När vi närmar oss 1500 kr/fuben för 16+, ja först då kan vi räkna med att återigen vara i topp.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
isteskog skrev:En fråga bara! Vad lägger Forumägarna för tolkning i orden: trots dyrt timmer?

”Dyrt” i förhållande till vad sågverk i andra delar av landet betalar för timmer. Men inte dyrt i förhållande till vad det bör vara värt ur ett skogsägarperspektiv😎

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Sandström87 skrev:Nä du ha helt rätt man behöver inte vara någon Einstein för att anta olika saker. Och anta man tillräckligt mycke blir det ju en form av sanning som den breda massan inte ser igenom. Keep up the good work! Jag försöker förlita mig på fakta, så den får jag nog leta på någon annan plats men tycker det är olyckligt att i mitt tycke har ni tappat bollen

Ok, men fakta kvarstår (om man litar på Vidas och andra företags bokslutssiffror) stt Vida tjänat pengar 2023 medan de flesta andra företag som redovisat har gått back på sin sågverksamhet. Eller har du en avvikande uppfattning om detta?

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#836708Det finns ju redovisningsmässigt möjligheter att jämna ut resultatet. Så att blint gå efter siffror utan att veta var dom kommer ifrån ska man vara försiktig med.

Användarvisningsbild

Badger  
Torbjörn Johnsen skrev:
isteskog skrev:En fråga bara! Vad lägger Forumägarna för tolkning i orden: trots dyrt timmer?

”Dyrt” i förhållande till vad sågverk i andra delar av landet betalar för timmer. Men inte dyrt i förhållande till vad det bör vara värt ur ett skogsägarperspektiv😎

Och det för oss tillbaka till frågan - vad har de egentligen betalat till sina olika skogsägare? Prislistorna är en sak, men de faktiska avräkningsnotorna är väl hemliga?

Sandström87  
#836717Du har helt rätt dom tjänar pengar, men på vad?
Går ju inte direkt å jämföra med andra företag om verksamheten inte är lik. De man därimot kan se om siffrorna går att bryta isär är vad andra aktörer borde göra för att lyfta sitt resultat. Men då man inte vet fakta kan då inte jag dra en säker slutsats, men med min brist på utbildning och min ringa ålder så kanske jag behöver mer fakta för att dra rätt slutsats.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:Det finns ju redovisningsmässigt möjligheter att jämna ut resultatet. Så att blint gå efter siffror utan att veta var dom kommer ifrån ska man vara försiktig med.

Utjämning är ordet, ett bra resultat är troligen bättre i verkligheten. Ett dåligt resultat är troligen sämre i verkligheten. Om Vida gör vinst och övriga förlust så är mest troligt skillnaden större i verkligheten än boksluten visar.

jannee  
#836723En del sågverk inom Vidakoncernen vet jag har ett väldigt bra sågutbyte, om det sedan gäller alla eller något enstaka är jag ovetande om.
Men hur som helst påverkar det troligtvis resultatet i en viss grad.
För övrigt betalar inte Vida bättre än JGA - de betalar lika dåligt, som skogsägare är man inte dummare än att man jämför.
Att sedan Sydved betalar bättre än Vida är lite knepigt, eftersom Sydveds timmer senare går till en Vidasåg.
Tror att både JGA och Vida lätt kan betala en hundralapp mer/fub och ändå göra svarta siffror.
Att sedan Södra ligger minst 100 kr lägre//fub gör att man börjar undra om inte Södra kokar en del av timret.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#836725Hade ett prat me en entreprenör som körde på Södra för ett tag sen(han gör det inte längre)o han nämnde att dom gångerna Södra ville ha kubb så va det lite sisådär me det sortimentet. En del gick till sågbart men även en hel del kokades oxå.

alias  
Vedproducent skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
Lindveden skrev:Hur ser siffrorna ut för en av Vidas konkurrent Derome tro?🤔.
Redovisar Derome några liknande siffror?

Jag tror att Derome redovisar sitt bokslut på samma sätt som andra ej noterade bolag. Deras bokslut kommer att vara tillgängligt på allabolag eller liknande när de väl redovisat. Tidpunkten beror nog mest på hur deras räkenskapsår ser ut.

Vad är det du tycker Vida redovisar annorlunda? Det finns som vanligt offentligt att hitta. Nu har inte 2023 års siffror hunnit komma än men dom finns tex här. https://www.allabolag.se/5563744183/vida-aktiebolag
Redigerar lite. Kanske läste lite slarvigt. Ser du jämförde med börsbolagen.

Jo, ger man det någon vecka så lär man ju kunna se hur lönsamt resp. koncernbolag har varit även under 2023. Det ser i alla fall ut som att vardera sågverk/produktionsenhet ligger i ett eget dotterbolag + att skogsanskaffningen, förpackning och energi m.m. ligger för sig.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Vedproducent  
busholle skrev:
Vedproducent skrev:Det finns ju redovisningsmässigt möjligheter att jämna ut resultatet. Så att blint gå efter siffror utan att veta var dom kommer ifrån ska man vara försiktig med.

Utjämning är ordet, ett bra resultat är troligen bättre i verkligheten. Ett dåligt resultat är troligen sämre i verkligheten. Om Vida gör vinst och övriga förlust så är mest troligt skillnaden större i verkligheten än boksluten visar.

Vida redovisade ju nästan 8 miljarder i vinst 2021 och 2022 ihop. Vinsten kan ha varit ännu större men man kan ju lagt en del av det 2023 när resultatet blev kraftigt mycket lägre. Så visst en utjämning som du skriver. Så det jag menar är att dom 900 miljonerna i vinst vet man ju inte riktigt om dom kommer från 2023 års verksamhet. Men dom är ledande i sågverksindustrin helt klart.

aho  
#836775EBITDA brukar ses som ett bättre mått på den löpande verksamhetens lönsamhet än rörelseresultatet, där gick VIDA från 30% marginal 2022 till 11% för 2023.
Det går att trixa en del även med EBITDA, men inte alls på samma sätt som man kan göra med rörelseresultatet.
Skulle vilja säga att VIDA som koncern hade en bra lönsamhet i den löpande verksamheten även under helåret 2023.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836804Nu pratar ni om rent bokslutsarbete. Under det finns flera led med chefer som varken vill visa för mycket eller för lite i resultat och handlar lite extra eller drar i bromsen allt eftersom de ser vartåt det pekar. Ärligheten med lagervärden finns det också en viss flexibilitet med goda och dåliga år.
På det hela taget inklusive bokslutsarbete finns det rätt mycket som får effekt på bokslutet utan att den underliggande lönsamheten förändrats.

Användarvisningsbild

Banarne  
#836826Grattis till Vida! Att dom är konkurrenskraftiga och tjänar pengar, trots dom betalar bland dom högsta priserna för timmer i min region (GBG). När jag upphandlade priser på en slutavverkning i höstas låg Vida och Derome i topp! Ca 1200 kr/fub för gran timmer och 650 kr/fub för massa. Södra låg på ca 1000 kr/fub på gran timmer och 550 kr/fub för massa. Dom var också betydligt billigare på drivningen, Ca 40-50 kr/fub än Södra! Jag valde Derome för har haft med dom att göra tidigare och har en mycket bra Inköpare! Jag får också med alla höjningar av priser fram till virket är inmätt. Detta gör inte Södra heller. Så får ca 100 kr till för timmer och 50 kr till för massa än vad vi skrev på👌. Så dax för alla skogsägare att spotta upp sig och inte längre subventionera billig råvara till industrin! Vi har släpat efter i nettot i 20-30 år... Tack Torbjörn till bra inlägg ang skogsägarens och industrins ekonomi!

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).