Skogsnyheter

Mellanskog: höjer timmer, sänker massaved

17 inlägg 6557 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Mellanskog: höjer timmer, sänker massaved

alias  
Mangan skrev:
alias skrev:Det jag stör mig mest på med den nya prislistan i fråga
är avsaknaden av redovisade prisgrundande längder och tillhörande längdkorrektion. Som säljare saknas det helt incitament att leverera långt timmer då kubikmeterpriset sjunker med avtagande toppdiameter.

Som en passus finns det nu heller ingen längdkorrektion i Södras sortiment Värögran. Tre längder (38, 50 och 55 dm) med samma pris för alla. Samt 3 diameterklasser (18-22, 22-38, 38+ cm) med högst pris i mittersta och lägst pris i högsta. Och givetvis bara en kvalitetsklass.

Jo, jag är medveten om det och tycker att den prislistan är ungefär lika skum den.

Tror t.o.m. att vi kan ha avhandlat den i någon annan tråd på forumet för ett tag sedan.

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Mellanskog: höjer timmer, sänker massaved

Torbjörn Johnsen  
#821238 Nu har jag fått svar från Mellanskog ang prishöjningen och diameterklasserna. Jag lägger in det här:

Mellanskogs prissättning ska vara transparent, enkel och rättvis. En förändring i den nya timmerprislistan är att den presenteras i måttslaget m3fub. Samma förändring genomförs på samtliga premier till skogsägaren. Förändringen genomförs eftersom sågverkens teknik för att mäta timmerstockar i m3fub har förbättrats och att ett enhetligt måttslag för alla sortiment gör prislistorna lättare att förstå och jämföra.

I samband med övergången till m3fub har Mellanskog minskat antalet diameterklasser. Färre diameterklasser gör det enklare att se vad volym i olika diameterklasser har för värde i kr/m3fub.

Mellanskogs samlade timmerfångst, beskriven med volym per diameter respektive kvalitetsklass för tall respektive gran, har använts som grund för värdering av gamla och nya prislistor. I övergången till måttslaget m3fub har vissa dimensioner/kvaliteter fått större prishöjning än snittet och vissa har fått lägre.

Aptering/tillredning ska ske mot mottagande sågverks önskemål. Prislistan är alltså grund för betalning.

Vid prisjusteringen per 1 december 2023 höjde Mellanskog grundpriset för tall respektive gran med 50 kr/m3fub respektive 70 kr/m3fub. Grundpriset är exklusive premier.

TS
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).