Skogsnyheter

Forskare på SLU idkar vetenskapligt samvete i riksdagen

27 inlägg 7689 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Re: Forskare på SLU idkar vetenskapligt samvete i riksdagen

Bosse1  
#800473OK. Beviljade medel 9 996 108 kr

"Evidensbaserat kunskap och beslutsstöd för alternativa skogsskötselstrategier

För att möjliggöra övergången från intensivt trakthyggesbruk mot alternativa skötselmetoder såsom olika varianter av hyggesfritt skogsbruk (CCF), kommer E-Tools att utöka den evidensbas och de verktyg som är tillgängliga för beslutsfattare när det gäller olika former av hyggesfritt skogsbruk.

Vi kommer att börja med att kartlägga krav, prioriteringar och utmaningar från skogsägare och skogsförvaltare när det gäller användningen av planeringsverktyg för CCF. Med hjälp av data från svenska CCF-fältförsök kommer vi att utveckla tillväxtmodeller som är specifika för olika CCF-metoder, inklusive blädning, skärmskogsbruk och luckhuggning. Sådana modeller saknas för närvarande på grund av dominansen av trakthyggesbruk. Vi kommer att implementera de nya modellerna i det skogliga beslutsstödsverktyget Heureka, och därmed göra dem tillgängliga för alla dess användare. Med hjälp av Heureka kommer vi därefter att kvantifiera effekterna och fördelarna av en utbredd tillämpning av alternativa skötselmetoder, inklusive CCF, blandskogsskötsel och förlängda omloppstider, på såväl fastighets som nationell nivå, både gällande påverkan på ekosystemtjänster samt skogsbrukets lönsamhet. För att ytterligare minska hindren för användandet av anpassade skogsbruksmetoder kommer E-tools att bidra till utvecklingen av en fritt tillgänglig och, användarvänlig web-applikation som använder sig av de nya modellerna och tar hänsyn till de identifierade kraven från skogsägare och skogsförvaltare."

Johansson Hamre  
#800477Hur mycket räknar man med att den globala uppvärmningen minskar om vi i Sverige genomför alla föreslagna åtgärder?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Johansson Hamre skrev:Hur mycket räknar man med att den globala uppvärmningen minskar om vi i Sverige genomför alla föreslagna åtgärder?

Jag vet inte men det finns teser som väger in det ansvar som rika länder har i att föregå med gott exempel. Kanske lite som Bamse sa att "Är man stark, får man vara snäll". Tesen tror jag går ut på att vara en förebild och "nyskapande". Och genom detta så kommer fler länder att följa efter.

Kanske kan uttrycket "Barn gör inte som vuxna säger, de gör som vuxna gör" kan sammanfatta denna tes?

Alltså, om man ska tro på denna tes så gör det faktiska arbetet med klimatet i skogen ingen större skillnad men vi kan vara förebilder, etc.

Om man tror på denna tes...

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#800488Kul annars att Jeanette hakade på här i tråden. Det ger helt klart en annan dimension när diskussionen förs med de som det berör.

TS
Användarvisningsbild

Jeannette  
#800489Ja, alla utsläpp måste ju bort, även de svenska.
Sverige har varit något av ett föregångsland i klimatarbetet och har fantastiska förutsättningar för att ställa om. Om inte vi, vem? Om vi, ett rikt, resursstarkt land, inte klarar av det, hur kan vi då peka med fingret åt andra?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800504Det där låter vänster. På vilket sätt är Sverige rikt? Vem ska betala. Privata jobben sviktar. Storbolagen skattar begränsat. Industrijobben minskat kansk 30% på 25 år. Världsledande skatter. Levt på invandringsindustri och bostadsindustri vilka nu stannar. Ska vi bönder stå för skogsbruksnedmontrringen. Vilka är rika. De som lånefinansierat senast 10 åren med gratis skuldtagande.
Jobbar själv på ett exportberoende företag sen länge och ser hur bredden av vår ekonomistyrka avtar. Att tyskar och kineser äger mer och mer av vår industri och kraftproduktion leder till att vi blir en koloni. Jobbar man med offentlig betalning vet man inte var pengar kommer ifrån långsiktigt. Vi brukar ju få höra att vi som är ett så rikt land har råd med allt behjärtansvärt men det var verkligen jämfört andra ”bättre förr”. Det är fakta.

tallen100  
#800513Jojo, duktiga präktiga sverige ska som vanligt "rädda värden"....🤮

Användarvisningsbild

Knagge  
#800515Nej denna präktighet har lett till åsiktskorridoren som i sin tur leder till misstro mot Polis,vård hela välfärdssamhället.
Det är denna präktighet vi aldrig röstar om utan vänsteröverklassen förväntar att vi skall med på deras stolligheter.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800520https://www.sgu.se/om-geologi/ett-klima ... ver-tiden/

Klimatet förändras oavsett mänsklig påverkan, för 4000 år sedan fanns inga glaciärer i Skandinavien
och efter den lilla istiden år 1500-1880 så har de börjat smälta bort igen helt naturligt.
Om inte alltför länge vänder det och så blir det istid igen, om vi påverkar klimatet så att istiden förskjuts
fram i tiden några hundra år eller ej kan knappast spela någon roll tänker jag?
Vi får samlas om 100000 år och sammanställa fakta och se vilka effekter skattehöjningar i Sverige gör.

Klimatdebatten brukar ju alltid resultera i nån form av skattehöjning för arbetare och bönder.

För extra tydlighet måste man minnas att klimatet mäts över 30-års perioder och nästa mätning av vikt
som sammanställs av FNs politiska arbetsgrupp IPCC sker om 10 år, då ser vi om jordens medeltemp
har stigit 0,14° som vissa påstår att det blir eller om det stigit 0,16° som klimatalarmisterna tror.
Min egen uppfattning är att den oro som vissa vill sprida är till nackdel, vi ska leva så gott vi kan och
inte oroa oss för sånt vi inte kan påverka samtidigt ta ansvar för att inte sprida gifter i naturen i onödan.

Alvarsson  
#800524https://www.aftonbladet.se/debatt/a/9zl ... tallningen Så här tycker näringslivet.

macke  
#800532Ja och det är ju självklart att dom tycker det.
Finns oerhört mycket pengar i den omställningen.
Tyvärr får vi stå med fiolerna.

Engelthon  
#800567Jag skrev i en annan tråd, men som jag tycker berör även denna tråd. Speciellt nu Jeanette är med i tråden 😀

Länk till mitt inlägg
Engelthon - Produktionsrekord för skogsindustrin i mars - inga moln!

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).