busholle skrev:Eftersom vi inte är speciellt många som skrivit i tråden så antar jag att du menar mig när du skriver klagomål?
Jag syftade i första hand på Fredrik.
busholle skrev:Jag har varit medlem i Södra sedan 2011 så det blir 12 år nu.
Har passerat insatsskyldigheten och köpt på mig en hel del emissionskapital så att jag skulle vara någon form av utomstående kan du glömma.
Södra bygger upp enormt med kapital i bolaget och det är kritik jag framfört tidigare. Risken med överdrivet kapital, framförallt i kooperationen är att det blir lekstuga och att pengarna därefter är borta. Det har hänt förr och kommer att hända igen.
Jag förstår din poäng. Det är viktigt att det inte börjar handla om att bygga monument över ledningen. Sånt har hänt i alla möjliga företag och är aldrig bra. Rent generellt brukar ju inte kooperativ fungera särskilt bra och Södra är verkligen ovanlig på det viset att det är ett överavkastande kooperativ.
Samtidigt tycker jag att du praktiken har helt fel. Om Södra de senaste femton åren hade gjort som du tycker att de skall göra hade vi medlemmar tjänat betydligt mindre. Jag tycker att det mesta tyder på att Södra satsar rätt i det mesta. De gör några misstag, jag tror att ett misstag är att de satsar alldeles för lite på att motverka röta. De har ett mål om att öka tillväxten i medlemmarnas väsentligen (minns ej siffran) till 2050, men vill inte bekosta ordentliga system för besprutning mot röta. Det tror jag är ett misstag.
busholle skrev:I år stoppar man undan 4562 miljoner kronor, förra året stoppade man undan 3077 miljoner kronor.
Att spara för sämre tider är en sak men denna kassan är absurd. På två år stoppar man in nära en fjärdedels årsomsättning i bolaget, det är ägarnas pengar och de ska i större grad ut till medlemmarna.
De måste investera också. Du får det att låta som att det är något skamligt med att bara dela ut ungefär 50% av vinsten, eller som att det är något lurt med att pengar "stoppas undan". Inget väfungerande börsbolag delar ut 100% av vinsten till aktieägarna. Snarare så är ett utdelningsmål av 50% av vinsten väldigt högt för ett börsbolag, samma logik gäller för Södra. Man skulle naturligtvis kunna tänka sig att dela ut 60% istället för 50. Men båda är höga tal. Och skall man ha 50% över tid skall man ha lite lägre de år man har rekordvinst.
Och vill vi att Södra skall fortsätta att ha vinster måste de fortsätta att investera. Jag tycker också att du kan tänka på att tills för bara några få år sedan var Södras sågverksamhet ett skämt och sämst i klassen. Nu har de genom investeringar kommit till en nivå där de är linje med framgångsrika konkurrenter även här (slagna av Vida, för all del, men det är alla andra också).
busholle skrev:Ett litet rätt gör de och det är fördelningen. Eftersom man inte kör ut så stor andel som vanligt i insatsemission så begränsar man tillväxten av eget kapital.
Kanske. Samtidigt är insatsemission inget egentligt problem för den enskilde medlemmen, eftersom man alltid kan plocka ut de pengarna om man vill. Jag är inte alls emot det, men jag är neutral. Däremot tror jag att det är bra att de något ökar utdelningen på levererat virke.