Skogsnyheter

Rekordresultat för Södra 2022

114 inlägg 30493 visningar 15 följer Svara, dela mm...  

Re: Rekordresultat för Södra 2022

Sörlänningen  
busholle skrev:Eftersom vi inte är speciellt många som skrivit i tråden så antar jag att du menar mig när du skriver klagomål?

Jag syftade i första hand på Fredrik.

busholle skrev:Jag har varit medlem i Södra sedan 2011 så det blir 12 år nu.
Har passerat insatsskyldigheten och köpt på mig en hel del emissionskapital så att jag skulle vara någon form av utomstående kan du glömma.

Södra bygger upp enormt med kapital i bolaget och det är kritik jag framfört tidigare. Risken med överdrivet kapital, framförallt i kooperationen är att det blir lekstuga och att pengarna därefter är borta. Det har hänt förr och kommer att hända igen.

Jag förstår din poäng. Det är viktigt att det inte börjar handla om att bygga monument över ledningen. Sånt har hänt i alla möjliga företag och är aldrig bra. Rent generellt brukar ju inte kooperativ fungera särskilt bra och Södra är verkligen ovanlig på det viset att det är ett överavkastande kooperativ.

Samtidigt tycker jag att du praktiken har helt fel. Om Södra de senaste femton åren hade gjort som du tycker att de skall göra hade vi medlemmar tjänat betydligt mindre. Jag tycker att det mesta tyder på att Södra satsar rätt i det mesta. De gör några misstag, jag tror att ett misstag är att de satsar alldeles för lite på att motverka röta. De har ett mål om att öka tillväxten i medlemmarnas väsentligen (minns ej siffran) till 2050, men vill inte bekosta ordentliga system för besprutning mot röta. Det tror jag är ett misstag.

busholle skrev:I år stoppar man undan 4562 miljoner kronor, förra året stoppade man undan 3077 miljoner kronor.
Att spara för sämre tider är en sak men denna kassan är absurd. På två år stoppar man in nära en fjärdedels årsomsättning i bolaget, det är ägarnas pengar och de ska i större grad ut till medlemmarna.

De måste investera också. Du får det att låta som att det är något skamligt med att bara dela ut ungefär 50% av vinsten, eller som att det är något lurt med att pengar "stoppas undan". Inget väfungerande börsbolag delar ut 100% av vinsten till aktieägarna. Snarare så är ett utdelningsmål av 50% av vinsten väldigt högt för ett börsbolag, samma logik gäller för Södra. Man skulle naturligtvis kunna tänka sig att dela ut 60% istället för 50. Men båda är höga tal. Och skall man ha 50% över tid skall man ha lite lägre de år man har rekordvinst.

Och vill vi att Södra skall fortsätta att ha vinster måste de fortsätta att investera. Jag tycker också att du kan tänka på att tills för bara några få år sedan var Södras sågverksamhet ett skämt och sämst i klassen. Nu har de genom investeringar kommit till en nivå där de är linje med framgångsrika konkurrenter även här (slagna av Vida, för all del, men det är alla andra också).

busholle skrev:Ett litet rätt gör de och det är fördelningen. Eftersom man inte kör ut så stor andel som vanligt i insatsemission så begränsar man tillväxten av eget kapital.

Kanske. Samtidigt är insatsemission inget egentligt problem för den enskilde medlemmen, eftersom man alltid kan plocka ut de pengarna om man vill. Jag är inte alls emot det, men jag är neutral. Däremot tror jag att det är bra att de något ökar utdelningen på levererat virke.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Sörlänningen skrev:
busholle skrev:Eftersom vi inte är speciellt många som skrivit i tråden så antar jag att du menar mig när du skriver klagomål?

Jag syftade i första hand på Fredrik.

Ok, vart hittade du denna klagan?

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sörlänningen skrev:
busholle skrev:

busholle skrev:I år stoppar man undan 4562 miljoner kronor, förra året stoppade man undan 3077 miljoner kronor.
Att spara för sämre tider är en sak men denna kassan är absurd. På två år stoppar man in nära en fjärdedels årsomsättning i bolaget, det är ägarnas pengar och de ska i större grad ut till medlemmarna.

De måste investera också. Du får det att låta som att det är något skamligt med att bara dela ut ungefär 50% av vinsten, eller som att det är något lurt med att pengar "stoppas undan". Inget väfungerande börsbolag delar ut 100% av vinsten till aktieägarna. Snarare så är ett utdelningsmål av 50% av vinsten väldigt högt för ett börsbolag, samma logik gäller för Södra. Man skulle naturligtvis kunna tänka sig att dela ut 60% istället för 50. Men båda är höga tal. Och skall man ha 50% över tid skall man ha lite lägre de år man har rekordvinst.
Här är en stor del av problemet, procentsatsen är relevant ett normalår. Förlorar man pengar eller gör orimliga vinster så funkar det inte att räkna procent.
Sparat kapital i bolaget som en andel av omsättningen hade varit ett relevantare mått, t.ex. all vinst överstigande 8% av omsättningen skall delas ut till ägarna över en konjukturcykel.
Det hade skapat en jämnare återinvesteringstakt i bolaget och gett en kontinuitet snarare en en press på att återinvestera ett gäng extramiljarder under något år.

Sörlänningen skrev:Och vill vi att Södra skall fortsätta att ha vinster måste de fortsätta att investera. Jag tycker också att du kan tänka på att tills för bara några få år sedan var Södras sågverksamhet ett skämt och sämst i klassen. Nu har de genom investeringar kommit till en nivå där de är linje med framgångsrika konkurrenter även här (slagna av Vida, för all del, men det är alla andra också).

Nu är ingen bra tid att utvärdera en sågverksrörelse, den dagen konjunkturen återgår till normalt så får vi se vad de har för underliggande lönsamhet.
Med den efterfrågan som funnits så kanske Vida är de ända som haft ''rätt'' lönsamhet i sågverksrörelsen?

Sörlänningen skrev:
busholle skrev:Ett litet rätt gör de och det är fördelningen. Eftersom man inte kör ut så stor andel som vanligt i insatsemission så begränsar man tillväxten av eget kapital.

Kanske. Samtidigt är insatsemission inget egentligt problem för den enskilde medlemmen, eftersom man alltid kan plocka ut de pengarna om man vill. Jag är inte alls emot det, men jag är neutral. Däremot tror jag att det är bra att de något ökar utdelningen på levererat virke.

Nej insatsemissioner är inget problem för medlemmen, det är ett problem för bolagets fördelning mellan eget kapital och skulder. Insatsemissioner är ett sätt att till hälften släppa ifrån sig pengarna, man löser inte överkapitalisering med insatsemissioner, det gör man med utdelning.

Sörlänningen  

[...]

Det här tyckte jag var bra svar. Jag förstår vad du menar. Vad som är rätt kapitalstruktur är, som amerikanerna säger, above my pay grade, så du kan ha rätt där, men jag kan inte bedöma det. Och jag förstår din poäng med att det blir ojämnt med investeringsutrymmet. Jag är inte övertygad om att det är ett problem, men det skulle kunna vara det.

Jag tycker det mesta tyder på att Södra har skött sig bra på senare tid, och nu har vi dessutom en VD som jag tycker inger förtroende. Innan Lyrå tyckte jag, och många med mig, att Södra klarade sig hyfsat trots sin VD, inte på grund av. Men jag helt klart öppen för att 60% eller 65% utdelning kunde vara bättre. Jag är också öppen för att en än större allokering till virkeslikvider skulle vara bättre för Södra i sin helhet (om än troligen sämre för mig).
Senast redigerad av Sörlänningen tor 16 feb 2023, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792763Busholle har rätt, kapitalstrukturen är katastrofal. Jag tror inte alls att det är "above your pay grade" att se detta.
Titta i balansräkningen så ser du direkt att omsättningstillgångarna är sex miljarder större än skulderna.
Det betyder att man kan betala alla skulder, ändå äga alla bruk och all verksamhet rakt av och ändå ha sex miljarder över.
Dessutom kan du se att de inte använder överlikviditeten till något produktivt. Södra lämnar till och med stora summor på bankkonto, fem miljarder!
Med dagens inflation sjunker värdet på dessa pengarna realt med i storleksordningen 10 000 kr per medlem och år. Hur kan man hantera medlemmarnas tillgångar på ett så oprofessionellt sätt? Tänk vilken nytta denna överlikviditet kunde göra i medlemmarnas händer istället för att bara ligga och inflateras bort.

Därutöver borde södra sluta att konkurrera med sina medlemmar genom att äga fastigheter i Baltikum och importera virke till bruken därifrån. De sänker helt medvetet virkesmarknaden genom att göra så.
Dessa fastigheterna är värdefulla och säljer man dem så kan man vinstdela ytterligare pengar till medlemmarna och samtidigt få ner soliditeten till en rimligare nivå.

Jag har svårt att hitta något vidare förtroende för Lotta.
Man måste visserligen ge henne att den löpande verksamheten fungerar och effektivitetsförbättringarna har skapat värde för medlemmarna. Men skötslen av balansräkningen, att driva södra för medlemmarnas bästa istället för vad ledningen tycker är kul att roa sig med? Man saknar ju ord!

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#792769Vi behöver en ledning som har erfarenhet av att driva familjeägda företag, en som kan optimera kapitalstrukturen för att se till medlemmarnas bästa på lång och kort sikt. Har en företagsledning för mycket pengar att leka med slutar det alltid med imperiebyggande och att pengar slösas bort på olönsamma men roliga projekt.

Sörlänningen  
RS skrev:Busholle har rätt, kapitalstrukturen är katastrofal. Jag tror inte alls att det är "above your pay grade" att se detta.
Titta i balansräkningen så ser du direkt att omsättningstillgångarna är sex miljarder större än skulderna.
Det betyder att man kan betala alla skulder, ändå äga alla bruk och all verksamhet rakt av och ändå ha sex miljarder över.
Dessutom kan du se att de inte använder överlikviditeten till något produktivt. Södra lämnar till och med stora summor på bankkonto, fem miljarder!
Med dagens inflation sjunker värdet på dessa pengarna realt med i storleksordningen 10 000 kr per medlem och år. Hur kan man hantera medlemmarnas tillgångar på ett så oprofessionellt sätt? Tänk vilken nytta denna överlikviditet kunde göra i medlemmarnas händer istället för att bara ligga och inflateras bort.

Därutöver borde södra sluta att konkurrera med sina medlemmar genom att äga fastigheter i Baltikum och importera virke till bruken därifrån. De sänker helt medvetet virkesmarknaden genom att göra så.
Dessa fastigheterna är värdefulla och säljer man dem så kan man vinstdela ytterligare pengar till medlemmarna och samtidigt få ner soliditeten till en rimligare nivå.

Jag har svårt att hitta något vidare förtroende för Lotta.
Man måste visserligen ge henne att den löpande verksamheten fungerar och effektivitetsförbättringarna har skapat värde för medlemmarna. Men skötslen av balansräkningen, att driva södra för medlemmarnas bästa istället för vad ledningen tycker är kul att roa sig med? Man saknar ju ord!

Det är inte alls självklart för mig. Det här med att optimera kapitalstrukturen i bolag var ju nåt man sysslade mycket med på typ 90-talet och som jag mest förknippar med bolag som gick under i diverse kriser.

Det är fullt möjligt att Södra har någon miljard för mycket i kontanter, men jag finner den här aggresiva kritiken svår att svälja: Faktum är ju att Södra de senaste åren har varit sensationellt framgångsrika och Södramedlemmar har ekonomiskt rimligen klarat sig betydligt bättre än någon annan grupp skogsägare i hela landet. Men det räcker inte, det är ändå katastrof?

Södra hade ju klara ledningsproblem under Lars Idermark. Han gav ju ett synnerligen dåligt intryck och åtminstone där jag har min mark var han illa omtyckt av medlemmarna. Min uppfattning var att han just sysslade med en del av det här som ni pratar om: skadliga prestigeprojekt, men att krafter i styrelsen under hans ledning styrde upp för att minska skadorna. Lotta Lyrå uppfattar jag som en ytterst professionell VD, som också vet hur Södra funkar. Trots att han var obehaglig så fungerade Södra trots allt bra under hans tid. Jag uppfattar att hennes inflytande än så länge handlar om att fokusera med på rationella flöden i industrin, fortsätta satsningen på förädling samt att något mer premiera virkesleverans från medlemmarna.

EDIT: Samtidigt vill jag tacka för dina kommentarer. Jag har inte tänkt på Södras balansräkning på det viset, så det var intressant. Jag skall kolla på det vidare framöver.

mappe70  
#792778Min utdelning har jag beräknat till 978 000 kr varav efterlikvid 36 000 kr vilket motsvarar ca 2000 kr/ha.
Hade förväntat mig högre insatsemission och 12% efterlikvid. Pratade för 2-3 år sen med en som satt i förtroenderådet om att Södra skulle höja efterlikviden men Södra kunde inte gå över 10% pga Föreningslagen. Nu går det tydligen bra. Anledningen att insatsemission är lägre och utdelningen högre sa medlemschefen att Södra satt med hög kassa och ville få ut den till medlemmarna som fått högre kostnader.

Användarvisningsbild

Martin Växjö  
#792780Vilka år har södra betalat ut mer än hälften av vinsten till medlemmarna? 50% skall ju betalas ut över en konjunkturcykel. Den cykeln kan väl anses sluten sedan iallafall 2007-9 eller t.o.m. senare, vad vet jag.

Vidare så anser jag att genom att betala ut så mycket baserat på kapital så hämmas ändå virkespriserna, och konkurrenterna kan fortsätta jämföra sig med södras listor plus efterlikvid. Vilket ger de andra bolagens kunder ett sämre pris men samma bolags ägare en högre hög pengar.

För den som är ny skogsägare och behöver hugga för att få ihop ekonomin, lönar sig avverkning marginellt bättre nu än tidigare trots stigande priser, pga inflation och kostnadshöjningar. Men för gamla trotjänare är det ju helt fantastiskt.

Till dessa säger jag verkligen stort grattis

mappe70  
#792782Södra styr virkesflödet med prissättningen har Lotta sagt. Det gör antar jag de privata uppköparna också. De betalar i vissa fall något högre än Södra inkl förväntan efterlikvid. Det som ofta inte beaktas i jämförelsen är värdet på Södras insatsavdrag och hur den ska prissättas.

Användarvisningsbild

JerryH  
mappe70 skrev:Södra styr virkesflödet med prissättningen har Lotta sagt. Det gör antar jag de privata uppköparna också. De betalar i vissa fall något högre än Södra inkl förväntan efterlikvid. Det som ofta inte beaktas i jämförelsen är värdet på Södras insatsavdrag och hur den ska prissättas.

Exakt, och skulle södra höja priset med 200 så får de så många avverkningar så de inte hinner med att såga o koka upp allt.
Sågen AB kan lätt erbjuda +500 till en skogsägare som sen kan sitta på nätet o skryta om hur mycket man förlorar på att leva till Södra.
Skillnaden är att Sågen AB kan sen säga nej till alla andra som också vill ha +500. Södra kan inte välja vilka medlemmar som får +200.

Nu gjorde jag en avverkning 22 och hade ju inte tackat nej till dubbla efterlikviden, men har inga problem att det hålls i pengar i föreningen till de sämre tiderna som kommer.

gurka  
JerryH skrev:Exakt, och skulle södra höja priset med 200 så får de så många avverkningar så de inte hinner med att såga o koka upp allt.

D.v.s. att tillväxten i svensk skog är för stor jämfört med skogsindustrins upparbetningsförmåga och det leder till de låga priserna i Sverige????
Till detta ser vi import av råvara från tex Baltikum.
Jag tror snarare på ett samarbete på prissättningen på råvaran.

Användarvisningsbild

Elis76  
#792834Södra är även en stor nettosäljare av el, icke att förglömma.

Under 2022 var värdet av den totala elproduktionen nästan 5 miljarder kronor relaterat till omsättningen på 33 miljarder kronor. Det sålda elöverskottet gav under 2022 c:a 650 MSEK till Södra.

Användarvisningsbild

JerryH  
gurka skrev:
JerryH skrev:Exakt, och skulle södra höja priset med 200 så får de så många avverkningar så de inte hinner med att såga o koka upp allt.

D.v.s. att tillväxten i svensk skog är för stor jämfört med skogsindustrins upparbetningsförmåga och det leder till de låga priserna i Sverige????
Till detta ser vi import av råvara från tex Baltikum.
Jag tror snarare på ett samarbete på prissättningen på råvaran.

Om Södra höjer priset med 200:- fub rakt av så kommer ett antal personer skriva kontrakt på avverkningar öka kraftigt, o plötsligt sitter Södra med kontrakterat virke för lång tid framöver. Södra kan inte välja vilka de vill skriva kontrakt med, ringer alla 52.000 medlemmar och vill skriva kontrakt så får de göra det.

Sen får Södra dra i nödbromsen och toksänka priserna och i värsta fall införa kvoter, likt de gjort förr, hur mycket man ens får leverera. Och vill vi har en prissättning där Södra höjer o sänker priset på timmer med 200:- från säsong till säsong?

Att det köps in lite ifrån Baltikum är ju för att Just-in-Time inte funkar till 100% alltid. Och det är billigare att köpa in ett parti dyr massa än att stoppa bruket. Men hur stor del av totala förbrukningen rör det sig om?

Det är lättare att sälja skog till ett sågverk än att driva en hel processindustri med tillhörande produktionsplanering etc. Och det är ju det vi är som medlemmar i Södra, en del av en stor processindustri. Ser man bara nackdelar med det så är det ju bara att välja att inte vara medlem. Sen finns det de som gnäller på dåliga timmerpriser på Södra o säljer timret någon annanstans och massan till Södra, och det kan ju inte vi andra Södramedlemmar annat än tacka för. Vi får in mer massa till massabruket som trycker pengar, och sedan tar dessa personer en mindre del av vinstdelningen.

Sen är det ju ingen nyhet, med det bästa priset får man inte om man säljer till sågverk, det får man om man säljer hela fastigheten. Här i söder är ju fastighetspriset över 1100:- fub stående skog pga det finna många med mycket pengar som ska placeras i fastigheter o mark o skog.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#792845Att man ha synpunkt på att inte Södra gör vad man kan för att lyfta nivån för alla skogsägare i Sverige ,det är förståeligt.
Men ytterst arbetar Södra för sina medlemmar och ingen annan.
Södramodellen är i sin konstruktion genomtänkt och bygger på att vinsten i förädlingen skall delas ut till medlemmar som över lång tid levererar till sitt eget företag.
Om jag gör en försiktig beräkning och plockar bort en marknadsmässig ränta på insatskapitalet så blir den föreslagna utdelningen ungefär 550-590kr på de 1000 m3f jag levererat 2022.
Jag vet att en sådan beräkning omedelbart landar i att det blir ändå bättre om man sålt till konkurrerande ett sågverk och fått ett ”justbarafördigtillägg”men samtidigt varit kapitalstinn i Södra.
Och det är upp till var och en att göra som man tycker.
Men jag tycker om konceptet att äga och värna sin egen industri😉

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).