Skogsnyheter

Ingen prissänkning hos byggvaruhandeln?

27 inlägg 10582 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Ingen prissänkning hos byggvaruhandeln?

Torbjörn Johnsen  
#819162Jag tittade inom i en byggvaruhandel när jag var i Tallinn på Fors MWs skotarlansering i oktober. Kunde inte låta bli att kolla trävarupriserna. Här kostade en granregel i 45 x 95 mm 3,40 Euro/lm. Med dagens (21 nov 2023) växelkurs på 11,40 så blir det 38,76 kr/lm omräknat till svenska kronor. Det är ungefär en tia dyrare än priset i Sverige.

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#872927Jag har återigen kollat vad byggvaruhusen tar för 45 x 95 reglar och i trådstarten kan ni se hur dagens priser ligger jämfört med tidigare tidpunkter. Det ska bli intressant att se om det börjar röra på sig i byggvaruhandelns priser. I så fall är det förhoppningsvis tecken på att sågverken kan ta bättre betalt för sina trävaror.

Dagens priser har börjat röra sig upp något jämfört med hur det såg ut i november 2023 men framför allt så är det vissa företag som har höjt betydligt mer än andra och det gäller K-bygg och Optimera. De är nu uppe på prisnivåer i linje med eller högre än när virket var som dyrast under pandemin. Kan det vara så att sågverken börjar ta ut högre trävarupriser allt eftersom bygghandlarna beställer nya leveranser? Eller är det vissa företag som ligger lite före och tar ut prishöjningar bara för att man tror att man kan?

Här kan ni se de två senaste noteringarna från idag 26 februari och förra gången i november 2023:

Uppdaterade priser från byggvaruhusens sajter 26 februari 2025. Alla priser avser regel 45 x 95 C24. Något höjda (Byggmax & Bauhaus) eller rejält höjda (K-bygg & Optimera) priser sedan slutet av 2023:

Byggmax (Jönköping): 29,95 kr/lm (C24)
K-bygg: 37,50 kr/lm (C24)
Bauhaus: 27,95 kr/lm (C24)
Optimera: 41,50* - 48,80* kr/lm (C24)

*beroende på längd

---

Uppdaterade priser från byggvaruhusens sajter 21 november 2023. Oförändrade (Byggmax) eller något sänkta priser (K-rauta, bauhaus & Optimera)):

Byggmax (Jönköping): 27,95 kr/lm (C24)
K-Rauta: 28,96 kr/lm (C24)
Bauhaus: 26,95 kr/lm (C24)
Optimera: 31,50 kr/lm (C24)

TS
Användarvisningsbild

Victor97  
#872928Priserna som K-bygg o Optimera skriver ut på hemsidan ljuger ju lite då de nästan bara riktar sig mot företagssidan. Jag som e i branschen köpte i slutet på november 40st 45x95 reglar 2.50längd o fick betala 22kr metern ink moms.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Victor97 skrev:Priserna som K-bygg o Optimera skriver ut på hemsidan ljuger ju lite då de nästan bara riktar sig mot företagssidan. Jag som e i branschen köpte i slutet på november 40st 45x95 reglar 2.50längd o fick betala 22kr metern ink moms.

Ja, så kan det säkert vara...lite som Beijer typ. Men då har de även förändrat sin prispolicy över tid. Jag upplevde skillnaden i officiella priser vara mindre mellan de olika GDS-kedjorna om man går tillbaka i tiden.

Om man tittar på Byggmax & Bauhaus så kan ju de priserna vara bättre att ha som referens. Jag uppfattar inte att det går att pressa ner deras priser speciellt genom att vara medlem, byggare eller förhandla utan du får vad du ser.

TS
Användarvisningsbild

Victor97  
Torbjörn Johnsen skrev:
Victor97 skrev:Priserna som K-bygg o Optimera skriver ut på hemsidan ljuger ju lite då de nästan bara riktar sig mot företagssidan. Jag som e i branschen köpte i slutet på november 40st 45x95 reglar 2.50längd o fick betala 22kr metern ink moms.

Ja, så kan det säkert vara...lite som Beijer typ. Men då har de även förändrat sin prispolicy över tid. Jag upplevde skillnaden i officiella priser vara mindre mellan de olika GDS-kedjorna om man går tillbaka i tiden.

Om man tittar på Byggmax & Bauhaus så kan ju de priserna vara bättre att ha som referens. Jag uppfattar inte att det går att pressa ner deras priser speciellt genom att vara medlem, byggare eller förhandla utan du får vad du ser.

Japp det stämmer varken Bauhaus elr byggmax kör med några rabattsystem

Användarvisningsbild

Nu stiger priserna i byggvaruhandeln

Torbjörn Johnsen  
#880218Ny och aktuell uppdatering av prisjämförelsen för trävaror. Så här ser priserna ut för en regel 45 x 95 på de olika byggvaruhusen (Jönköping med omnejd) den 5 maj 2025. I trådstarten finns komplett prishistorik för den som vill jämföra.

Byggmax (Jönköping): 31,95 kr/lm (C24)
K-Bygg: 42,71kr/lm (C24)
Bauhaus: 31,95 kr/lm (C24)
Optimera: anger inte längre priserna öppet

Jämfört med priserna 2024 är det en ökning för Byggmax med knappt 7% medan K-bygg har höjt mer. Nu stiger trävarupriserna i byggvaruhandeln och ska ni bygga något i år är det hög tid att beställa för det kommer att öka mer.

TS

Elmhult  
#880306Allt är dyrt i Sverige. Vi blir blåsta varje dag. Frågade en polare om priser i Tjeckien och han bara garvade när han fick reda på vad vi betalade.

Användarvisningsbild

Elis76  
Elmhult skrev:Allt är dyrt i Sverige. Vi blir blåsta varje dag. Frågade en polare om priser i Tjeckien och han bara garvade när han fick reda på vad vi betalade.

Visst är det så, men även lönerna är lägre och socialförsäkringarna på en helt annan nivå än här hemma.

Varför är det så många f.d. Östeuropeer som jobbar på byggen i Sverige.

Fundra på det . . . . .

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#880322Jag pratade i podden idag om att titta på en lösning som visar trävarupriser över tid. Sjösatte en första version med länk nedan. Denna visar priser från Byggmax i nominella och reala värden. Ganska intressant utvecklingen eller vad tycker ni?

skogsfakta/travarupriser-swe.php

Avslutat-06  
Elis76 skrev:
Elmhult skrev:Allt är dyrt i Sverige. Vi blir blåsta varje dag. Frågade en polare om priser i Tjeckien och han bara garvade när han fick reda på vad vi betalade.

Visst är det så, men även lönerna är lägre och socialförsäkringarna på en helt annan nivå än här hemma.

Varför är det så många f.d. Östeuropeer som jobbar på byggen i Sverige.

Fundra på det . . . . .

Svaret på frågan östeuroper är samma som det alltid varit, rösta rött, jobba svart. Naiva myndigheter, jobba med många organisationnummer.
Sverige läcker minst 150 miljarder, alla vet faktor fel då detta kommer från styrande. Vi har politiska partier som förordar höjd skatt. Markkontakten är noll. Vi kommer gå fullt amerika/Italien, låga skatter och folk som kanske betalar, alt höga skatter, ingen jobbar vitt!

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#881208Di har en artikel om att aktiviteten i byggsektorn ökar snabbt. Tyvärr bakom betalvägg men intressant att läsa. Huvudfokus är att det nu uppstått ett snabbt rekryteringsbehov och att många större byggprojekt startar samtidigt vilket gör det svårt för den nedtrimmade byggsektorn att hinna med och att också få tag i folk. Som en "bieffekt" kan vi då även räkna med en snabbt ökad efterfrågan på trävaror i Sverige. Den efterfrågan drivs både av husägarnas säsongmässigt ökade byggaktivitet, nu boostad med utökat ROT-avfdrag men också av stora bygg och betongjobbs om förbrukar och använder en hel del trävaror.

Rot-avdraget, temporärt vidgat, eldar på renoveringsmarknaden där förfrågningar och order på kort tid tilltagit med 20–30 procent, enligt Geir Thomas Fossum, vd för Beijer Byggmaterial.

”Det är högsäsong för att bygga trall och verandor. Många byter också utvändig panel, fönster eller tak. Kapitaltunga investeringar som kök och badrum ser vi mindre av. Främst är det småjobben som lyfter”, säger han.

Här kan ni läsa artikeln i sin helhet (betalvägg).

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#911445Nu har jag uppdaterat priset på 45x95 i trådstarten. Så här ser det ut idag för de marknadspriser som jag bevakat. "Tvåtumfyran" har ökat i pris med 4,7 % på ett år och med nästan 20% från lägstanivån för två och ett halvt år sedan. Tittar man på trävaruverktyget som vi har här på Skogsforum så kan man nu se en tydlig uppgång: skogsfakta/travarupriser-swe.php. Siffrorn baseras på Byggmax lägstapris som endast gäller i några enstaka byggvaruhus. Enligt byggvaruhandlare vi pratat med så aviseras det nu ytterligare prishöjningar på granvaror med 6-8 procent.

Byggmax (Jönköping): 31,95 kr/lm (C24)
K-bygg: 42,71 kr/lm (C24)
Bauhaus: 31,95 kr/lm (C24)
Optimera: (anger inte öppna priser längre)

Så här ser prisutvecklinen ut sedan 2019 fram till nu:
26 maj 2026: 33,45 kr/lm
5 maj 2025: 31,95 kr/lm
26 februari 2024: 29,95 kr/lm
21 november 2023: 27, 95 kr/lm
8 augusti 2023: 27,45 kr/lm
14 april 2023: 27,45 kr/lm
11 januari 2023: 28,95 kr/lm
22 sept 2022: 38,95 kr/lm
21 juli 2022: 38,95 kr/lm
20 juni 2022: 40 kr/lm
4 april 2022: 37,85 kr/lm
5 sept 2021: 38,95 kr/lm
21 feb 2019: 12,76 kr/lm

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).