Knagge skrev:Min skogsfastighet producerar ett begränsat antal m3 per år .
Jag vill ha ett så högt pris som möjligt för dessa m3 . Svårare än så är det inte att vara skogsägare .
Södra manipulerar den svenska skogsindustrin för de tjänar mest pengar när virkespriset är lågt.
Vill man som skogsägare fortsatt ha ett lågt virkespris är man en duktig idiot som förstör både för sig själv och andra.
Jo, alla vill ha mycket betalt.
Självklart tjänar ett led i tillverkningen mer pengar om de kan få köpa in sina råvaror/material till lågt pris. Men om Södra betalar dig 1000:- per inmätt m3fub vid inmätning så måste de betala alla andra 52000 medlemmar det med, och då kommer de ha så mycket virke kontrakterat så de kommer inte kunna skriva nya avverkningsavtal på flera år framöver. Södra har en kapacitet X på sina sågverk och massabruk, det som är bäst för oss medlemmar är om de har inflödet X till fabrikerna för att minimera virke som ligger och blir dåligt på lager eller att kapaciteten inte nyttjas.
Hade Södra varit ett AB likt de andra sågverken så kunde de utan problem köpt för 1000:- / fub och sen bara välja de bekväma avverkningarna som är stora nog och på fin mark. Och sen hade Nisses Såg AB erbjudit 900:- för lite jobbigare och/eller mindre avverkningarna, och plötsligt hade det varit ett A och ett B-lag ibland skogsägare o sågverk.
Idag har Södra förvisso en premie för stora avverkningar, men det rör sig om några tior, men de nekar ingen medlem att få leverera sitt virke.
Som jag skrev ovan, det växer jäkligt många granar i Sverige, så det finns att välja på för sågverken.