Skogsnyheter

Södras rörelseresultat Q1 2022 - mer än 500 kr/m3fub

72 inlägg 18391 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Södras rörelseresultat Q1 2022 - mer än 500 kr/m3fub

JerryH  
Knagge skrev:Min skogsfastighet producerar ett begränsat antal m3 per år .
Jag vill ha ett så högt pris som möjligt för dessa m3 . Svårare än så är det inte att vara skogsägare .
Södra manipulerar den svenska skogsindustrin för de tjänar mest pengar när virkespriset är lågt.
Vill man som skogsägare fortsatt ha ett lågt virkespris är man en duktig idiot som förstör både för sig själv och andra.

Jo, alla vill ha mycket betalt.

Självklart tjänar ett led i tillverkningen mer pengar om de kan få köpa in sina råvaror/material till lågt pris. Men om Södra betalar dig 1000:- per inmätt m3fub vid inmätning så måste de betala alla andra 52000 medlemmar det med, och då kommer de ha så mycket virke kontrakterat så de kommer inte kunna skriva nya avverkningsavtal på flera år framöver. Södra har en kapacitet X på sina sågverk och massabruk, det som är bäst för oss medlemmar är om de har inflödet X till fabrikerna för att minimera virke som ligger och blir dåligt på lager eller att kapaciteten inte nyttjas.

Hade Södra varit ett AB likt de andra sågverken så kunde de utan problem köpt för 1000:- / fub och sen bara välja de bekväma avverkningarna som är stora nog och på fin mark. Och sen hade Nisses Såg AB erbjudit 900:- för lite jobbigare och/eller mindre avverkningarna, och plötsligt hade det varit ett A och ett B-lag ibland skogsägare o sågverk.

Idag har Södra förvisso en premie för stora avverkningar, men det rör sig om några tior, men de nekar ingen medlem att få leverera sitt virke.

Som jag skrev ovan, det växer jäkligt många granar i Sverige, så det finns att välja på för sågverken.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
JerryH skrev:
Hade Södra varit ett AB likt de andra sågverken så kunde de utan problem köpt för 1000:- / fub och sen bara välja de bekväma avverkningarna som är stora nog och på fin mark. Och sen hade Nisses Såg AB erbjudit 900:- för lite jobbigare och/eller mindre avverkningarna, och plötsligt hade det varit ett A och ett B-lag ibland skogsägare o sågverk.

Det hade ju gett betydligt bättre priser även för B-laget. Idag är det tvärt om. B-laget är de som kan få bäst betalt för sitt virke och A-laget får oftast sämre. Konstig diskussion på det hela taget det här om virkespriserna.

TS

jannee  
#756886Egentligen borde du Jerry ha rätt men det har du INTE.
Södra + alla andra råvaruinköpare gör ALLT vad de kan för att hålla ned prisbilden i Sverige (egentligen rätt självklart).
Södra men även andra köper in råvara från utlandet till betydligt högre pris ENDAST för att hålla ned prisbilden.
Det är just vad vi skogsägare förlorar på, men ÄVEN Södras medlemmar.
Nu är Södra dessutom så stort så det är de som bestämmer hela prisbilden.
Skulle inte förvåna mig ett skvatt om Södra, Sydved, Holmen med flera samarbetar för att hålla ned råvarupriset.
JAG tror att det finns ett visst samarbete (olaglig kartell) men bevisa är en annan sak.
Fordonstillverkarna av lastbilar hade bevisligen samarbete (när det gällde prissättning) som de senare fått rejäla böter för.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
JerryH skrev: Men om Södra betalar dig ...

I min värld så är detta fel sätt att tänka som skogsägare. Det är skogsägaren som ska sätta priset, precis som i vilken annan marknad som helst. Och speciellt i det läge vi är i nu. Alltså alltid sikta på att få det högsta priset som går i en gällande marknad. Skogsindustrin gör alltid tvärtom. Om detta skulle fungera (som på andra marknader) så hade jag inte varit förvånad om någon skogsägare fått över 2000 kr m3fub där vi är nu för normaltimmer av gran.

Det är detta som kan kännas frustrerande som utomstående just nu. Skogsägarna ger mer eller mindre bort virket i den glödheta marknaden som är nu. Det är inte för inte att SCA rapporterade en vinstmarginal på 52 % nu på morgonen.

Givetvis är marknaden tuffare i en lågkonjunktur. Men även här sitter skogsägaren på trumf. Skogsägaren ska ha hämtat hem tillräckligt med kapital i en högkonjunktur för att klara att hålla på avverkningarna när ingen vill ha virket. Detta är en fördel som till exempel inte lantbrukare har med ettårsgrödor.

Allt företagande fungerar så, man jobbar upp buffertar i högkonjunktur för att klara av ett intäktstapp i en lågkonjunktur. Därför borde skogsägarna nu inte gå under 1200 kr/m3fub på normalt grantimmer och inte under 600 kr/m3fub på barrmassaved. I den marknad vi är i nu är detta prisgolvet!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756890Varför skall skogsägare bry sig om vad du tycker är rätt pris, Fredrik?
Så länge du inte vill köpa något virke, så spelar det ingen roll vad du tycker.

Men visst, kan vi inte säga 100.000:-/fub? Jag tycker det verkar bättre?

Bosse1  
#756892Tjänar man multum på "mitt riktiga jobb" kan man knipa igen när det gäller andras 😉
Jag ser det inte som besvärligt med 1200, 600, kan till och med få råd med lite nya grejjer då.
Skogsjobbet ska inte betraktas som nåt träningspass bara.

#756895Vad säger du om 1800 då? Eller varför inte 2000 jämnt? 😀 Fredrik köper gärna ditt virke, har jag förstått.

Bosse1  
#756897Du får tjacka ett gymkort istället, så vi andra får råd att investera lite 🤣

#756898Men har du frågat Fredrik om du får köpa en ny traktor, och vad den får kosta? 😉

jannee  
#756900Som säljare kan alltid begära ett pris, frågan är dock om köparen är beredd att betala.
Det är just så alla marknader fungera.
Oftast för inte säga alltid är det köparen som BESTÄMMER priset, spelar egentligen ingen roll vad för varor det handlar om.
Köparen betalar vad denne anser vara skäligt, kanske gnäller och tycker det är dyrt - men köper han varan var det ändå inte för dyrt.
Köper köparen dock INTE varan var det för dyrt för denne, å andra sidan finns det kanske andra som köper, gör det inte så får säljaren behålla sin vara för att senare försöka kränga av den på annat håll och vanligtvis för lägre pris.
Nu kan man som skogsägare inte förvänta sig att min köpare ska komma från Tyskland eller Österrike utan får försöka kränga av varan nästgårds och får då acceptera det pris som bjuds eller låta borrarna äta upp virket eller låta staten till slut göra en nationalpark av hela skiten.
Skogen är som sallad, en färskvara, kan jag inte sälja den när den är frisk blir det till slut bara bränsleved - VILKET KÖPARNA ÄR FULLT MEDVETNA OM.
Själv måste jag omgående göra en sista gallring, om inte är risken stor = överhängande att borrarna tar allt eller delar.
Vad göra???????
Vänta och se i 20 år när allt ligger där och ruttnar efter borrangreppen - ELLER gallra och ta det pris jag erbjuds??????
Ni besserwissrar kan skriva tills f*n tar er att man ska spara, vänta för att på så sätt tvinga fram bättre priser - men då till vilket pris????

Bosse1  
Mangan skrev:Men har du frågat Fredrik om du får köpa en ny traktor, och vad den får kosta? 😉

Och där tryter argumenten, var visst pang på rödbetan 💪 eller hur?

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756905"I min värld så är detta fel sätt att tänka som skogsägare. Det är skogsägaren som ska sätta priset, precis som i vilken annan marknad som helst."

Det är klart att man skall sätta sitt eget pris på sin vara men då får man också vara beredd på att en köpare väljer att köpa av någon annan.
Vi talar här om standardprodukter. Min massaved är vare sig bättre eller sämre än andra skogsägares och om jag väljer att sätta priset 600 kr så blir det svårt för Södra att motivera att välja att köpa av just mig så länge andra säljer samma vara för 385 kr. Bruken går för fullt och de har så mycket virke som de behöver.
Detta är inte särskilt svårt egentligen, stort utbud och liten efterfrågan på marknaden. Enda lösningarna är att avverka mindre eller bygga fler massabruk.

Tyvärr får vi ingen hjälp av södra med detta, tvärtom. De väljer att köpa mark i Lettland och skickar massaveden därifrån till sina massabruk i Sverige. Skogsägarnas egen förening väljer alltså att betala tre miljarder för att minska efterfrågan på den svensk massaved vilket förstör prisnivån här.
Hade södra varit ett aktiebolag så hade huvudägarna kastat ut ledningen för länge sedan.

#756906Jasså du Bosse1, du får skoja om mig men inte jag om dig? Okej, förlåt då.

Sörlänningen  
RS skrev:Problemet med södra är istället att man behåller alldeles för mycket kapital I företaget och dessutom gör bokföringsdispositioner som insatsemissioner istället för att betala ut pengar på konto som ägarna kan använda det vill säga efterlikvider och utdelningar.

Detta är ett stort problem. Värdet som finns i södra hade kunnat hjälpa många skogsägare.

Det där är ingen rimlig kritik. Det går alldeles utmärkt att sälja sina insatemissioner och få ut pengarna. Tror man att man får bättre avkastning på insatsemissionerna genom att ha kvar dem i Södra så har man kvar dem, tror man inte det så säljer man dem och får kontanter istället. Södra har en egen fungerademarknad för detta.

Om man tror att man får bra avkastning på kapitalet hos Södra är detta tvärt om en utmärkt lösning, eftersom man ju inte behöver skatta på insatsemissionen, så länge man inte säljer det emitterade kapitalet. Det betyder ju alltså att man kan få avkastning på obeskattat kapital.

Det är en bra lösning för många medlemmar och vill man ha ut kapitalet så kan man ju alltså sälja sitt emitterade kapital, oftast till överpris.

Sörlänningen  
Johan på hästbacken skrev:Det var stora diskussioner då insatsemmisionerna infördes i Södra. Vissa ville att de skulle beräknas på både inbetalade insatser och på tidigare insatsemmisioner också. Beslutet blev att insatsemmisionerna nu grundas endast på inbetalda insatser Hade det blivit det andra alternativet skulle de nyblivna medlemmarna verkligen missgynnats. Systemet som södra har nu är rimligt och gynnar på sikt alla som levererar allt till föreningen

Mycket intressant kommentar. Kände inte till denna historia. Håller med om din slutsats också.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).