tis 08 mar 2022, 09:16#751514[quote="SkogsGotte"]Ser ut att kunna bli ett ytterligare tufft år för skogsvårdsbranschen i Sverige då många kommer från Ukraina.
Har inte siffran i huvudet men tror att det är mellan 20-30 % av de som utför skogsvårdsarbetet kommer från Ukraina och idagsläget får de ej lämna landet.
Sedan har man även hört rykten om att i andra länder så som i Rumänien att alla män mellan 18-35 kan behöva kallas in till armen om kriget fortsätter. Även Rumänien står för en viktig del av de som utför skogsvårdsarbetet i Sverige.
Sen är ju inflationen och främst de höjda energipriserna ingen trevlig utveckling.....
Finns väl dock viktigare saker här i världen än fina välskötta ungskogar i landet....[/q
Nu är jag helt fel person vad det blit arbetskraft, jag har ju aldig haft annställda om min son räknas inte, men kommenterar ändå..
😀 Så länge kriget är inte här, är det vi gör i skogsbranchen viktigt och nödvändligt för att samhället och ekonomin fungerar och att råvaraflödet stannar inte även om läget blir betydligt värre.
Vad kan man göra, är väl att neka konfliktbestånden och fokusera det som ger mest nytta per arbetstimme.
Det måste tas hänsyn att svår läge kan ta flera år, eller kommer aldrig förbättras. Så mitt förslag är att ersätta en del årets planteringar med naturligt föryngring av björk så krävs inte manualarbete alls. Även första röjning blir senare.
På stora bilden, har det marginaliskt betydelse som ekonomiskt. Någon kanske kunde göra en kalkyl hur mycket har den betydelse för skogsägarnivån.
Sammt maskinell sådd är ett alternativ, och krävs inte stora investeringar.
💪!
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"