Skogsnyheter

Rysslandssanktioners påverkan på skogsmarknaden?

23 inlägg 7616 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Rysslandssanktioners påverkan på skogsmarknaden?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751382Ser ut att kunna bli ett ytterligare tufft år för skogsvårdsbranschen i Sverige då många kommer från Ukraina.
Har inte siffran i huvudet men tror att det är mellan 20-30 % av de som utför skogsvårdsarbetet kommer från Ukraina och idagsläget får de ej lämna landet.
Sedan har man även hört rykten om att i andra länder så som i Rumänien att alla män mellan 18-35 kan behöva kallas in till armen om kriget fortsätter. Även Rumänien står för en viktig del av de som utför skogsvårdsarbetet i Sverige.

Sen är ju inflationen och främst de höjda energipriserna ingen trevlig utveckling.....

Finns väl dock viktigare saker här i världen än fina välskötta ungskogar i landet....

Användarvisningsbild

Elis76  
#751400Så påverkas träpriserna av kriget i ukraina.

En utvikning i dagens Industris TV-sändning i fredags (4 mars).

https://www.di.se/ditv/borskoll/skogsexperten-tajt-marknad-oavsett-kriget-/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#751405Jag har gjort en kort sammanfattning av Danske Banks nyhetbrev i den här tråden:
Danske bank spår högre priser - men ut och hugg nu?

Det finns en bra redogörelse om vilken påverkan Ukrainakriget och sanktionerna kan få. Kontentan verkar vara att den underliggande efterfrågeökningen och prisuppgången för trävaror kan stärkas ännu mer p g a minskat utbud.

Tyvärr är bankens råd till skogsägarna i detta läge, trots att de själva skriver att prishöjningar förväntas för både massaved och timmer, konstigt nog att skynda sig att hugga till dagens priser. Jag ser det som ett dåligt råd.

TS

r93  
#751421Det kan mycket väl vara ett dåligt råd, men är det bara jag som funderar på vad som ska hända med konjunkturen?

Vem har råd att bygga/renovera något om ett par månader när man betalat elräkningen?

Amatörhuggare 62  
#751434Ja i morgon 7,74 som dyrast Kw .
Å diesel å bensin.
Å maten.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#751514[quote="SkogsGotte"]Ser ut att kunna bli ett ytterligare tufft år för skogsvårdsbranschen i Sverige då många kommer från Ukraina.
Har inte siffran i huvudet men tror att det är mellan 20-30 % av de som utför skogsvårdsarbetet kommer från Ukraina och idagsläget får de ej lämna landet.
Sedan har man även hört rykten om att i andra länder så som i Rumänien att alla män mellan 18-35 kan behöva kallas in till armen om kriget fortsätter. Även Rumänien står för en viktig del av de som utför skogsvårdsarbetet i Sverige.

Sen är ju inflationen och främst de höjda energipriserna ingen trevlig utveckling.....

Finns väl dock viktigare saker här i världen än fina välskötta ungskogar i landet....[/q
Nu är jag helt fel person vad det blit arbetskraft, jag har ju aldig haft annställda om min son räknas inte, men kommenterar ändå..
😀 Så länge kriget är inte här, är det vi gör i skogsbranchen viktigt och nödvändligt för att samhället och ekonomin fungerar och att råvaraflödet stannar inte även om läget blir betydligt värre.
Vad kan man göra, är väl att neka konfliktbestånden och fokusera det som ger mest nytta per arbetstimme.

Det måste tas hänsyn att svår läge kan ta flera år, eller kommer aldrig förbättras. Så mitt förslag är att ersätta en del årets planteringar med naturligt föryngring av björk så krävs inte manualarbete alls. Även första röjning blir senare.
På stora bilden, har det marginaliskt betydelse som ekonomiskt. Någon kanske kunde göra en kalkyl hur mycket har den betydelse för skogsägarnivån.

Sammt maskinell sådd är ett alternativ, och krävs inte stora investeringar.

💪!

mooos73  
Torbjörn Johnsen skrev:Enligt artikel i ATL (betalvägg) stoppar såväl John Deere, Komatsu och Ponsse sin försäljning av skogsmaskiner till Ryssland. Stoppet verkar även gälla begagnade maskiner från Sverige. Det innebär troligtvis kortare leveranstider på andra marknader. För den svenska och europeiska marknaden krävs dock andra motorkonfigurationer med steg 5 avgastening. Det innebär att ryssmaskiner som nu är under produktion inte direkt kan gå till t ex svenska kunder. Enligt ATL så säger Komatsu att dessa maskiner kommer att ställas för lagerhållning tills vidare.

Kanske därför hela gården på Komatsufabriken är full med maskiner?? Passerade idag och han räkna till 40 st maskiner men gissar att det var närmare 50 st som står där......

Bosse1  
#756109"Finland and Sweden were the major importers of unprocessed roundwood from Russia and suffered the most from post-2008 trade tariffs. These volumes have dropped significantly, but these two countries still import reasonable volumes and will be somewhat affected by the current trade ban."

https://www.wur.nl/en/news-wur/Show/Doe ... s-wood.htm

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).