SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsnyheter

Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sverige

215 inlägg 75344 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve

hlb  
#746894 Fanns tydligen. Artikeln med hänvisning till SFO togs snabbt bort från Facebook. Fel finns fortfarande under självverksamma skogsägare.
Senast redigerad av hlb tor 03 feb 2022, 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Elmia

r93  
hlb skrev:Fanns tydligen. Artikeln med hänvisning till SFO togs snabbt bort från Facebook.

Utveckla för en som håller sig borta från Facebook

Användarvisningsbild

Mellberg  
#746899 Är du medlem i Södra tjänar du ju bara pengar, detta kallas marginalkvantiteter och dessa kan betalas på helt andra nivåer. Övriga höjer ju inga priser heller, så vad klagar ni på.

Idag är Norra prisledande här i norra Sverige och det bästa alternativet för den privata skogsägaren. Norra lämnar nu en betydande efterlikvid i många år, och det gör inget av bolagen... :mrgreen:

WarPeter  
generationsskifte skrev:Detta borde printas ut och skickas till varenda Södramedlem, hur ska man annars få till en förändring?

Jag ställde frågan på södras facebooksida och länkade till denna tråden. Jag blir arg så jag kokar över denna jäkla prisdumpning som pågår.

WarPeter  
Mellberg skrev: så vad klagar ni på.

Att vi har Europas lägsta priser. Är det inte värt att försöka göra något åt det?

Användarvisningsbild

Erre  
WarPeter skrev:

Att vi har Europas lägsta priser. Är det inte värt att försöka göra något åt det?

Tydligen inte för Mellberg

isteskog  
hlb skrev:Fanns tydligen. Artikeln med hänvisning till SFO togs snabbt bort från Facebook. Fel finns fortfarande under självverksamma skogsägare.

Hoppas det inte tas bort där (säger den som grundade gruppen) 😎

Användarvisningsbild

Mellberg  
Erre skrev:
WarPeter skrev:

Tydligen inte för Mellberg

Vad gör ni då? Inte mycket, bara vanligt gnäll som vanligt... =)) Nu försvann denna volym från marknaden 😎

Jag ser i alla fall fram mot efterlikviden från föreningen, ni andra som sålde till bolaget kan ju hoppas på en keps i bästa fall... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Helproffs  
isteskog skrev:
hlb skrev:Fanns tydligen. Artikeln med hänvisning till SFO togs snabbt bort från Facebook. Fel finns fortfarande under självverksamma skogsägare.

Jag var den 5:e in i din grupp då 🤭 men inget konto där nuförtiden 😎

Användarvisningsbild

Grålle52  
#746914 Efterlikviden ja. Jo hur stor ska den vara för att matcha dom priserna då? Det roligaste är ju just det snacket :D

isteskog  
#746915 Så Mellberg tycker det är i sin ordning att skogsägarrörelsen importerar virke och därmed håller nere virkespriserna här hemma.... Bara det kommer en hyfsad efterlikvid så ska man vara nöjd tydligen.... 🙃
Vad finns det då för mening med att vara med i en skogsägarförening om de inte handlar i skogsägarens sak?
Kanske bättre att konkurrensutsätta virket istället och tjäna in "efterlikviden" direkt när nu vissa skogsägarföreningar tydligen leker bolag istället för att komma ihåg varför de bildades en gång i tiden..... 🤔

isteskog  
Helproffs skrev:
isteskog skrev:

Jag var den 5:e in i din grupp då 🤭 men inget konto där nuförtiden 😎

Gick ur fäjsboka själv för några år sedan då jag inte gillade hur den fungerade. Saknar gruppen gör jag, men den verkar fortleva hör jag. Drygt 16 000 medlemmar var det senast jag pratade med en som är med i gruppen! 😀

Ldsaren  
#746920 Väntar också på bra efterlikvid o ränta på insatserna från Södra.
Men hur blir det med det nu vid detta dyrköp?
Och andra bolag betalar väl lite bättre från början har jag hört häromkring.
Kanske värt och kolla varjefall.
Kanske rotpostförsäljning istället , blir ju lite som en auktion.

Användarvisningsbild

Erre  
isteskog skrev:Så Mellberg tycker det är i sin ordning att skogsägarrörelsen importerar virke och därmed håller nere virkespriserna här hemma.... Bara det kommer en hyfsad efterlikvid så ska man vara nöjd tydligen.... 🙃
Vad finns det då för mening med att vara med i en skogsägarförening om de inte handlar i skogsägarens sak?
Kanske bättre att konkurrensutsätta virket istället och tjäna in "efterlikviden" direkt när nu vissa skogsägarföreningar tydligen leker bolag istället för att komma ihåg varför de bildades en gång i tiden..... 🤔

Typ så.

Användarvisningsbild

Rytter  
Mellberg skrev:Är du medlem i Södra tjänar du ju bara pengar, detta kallas marginalkvantiteter och dessa kan betalas på helt andra nivåer. Övriga höjer ju inga priser heller, så vad klagar ni på.

Idag är Norra prisledande här i norra Sverige och det bästa alternativet för den privata skogsägaren. Norra lämnar nu en betydande efterlikvid i många år, och det gör inget av bolagen... :mrgreen:

Norra prisledande och bästa alternativet? Vilket skämt! Skulle aldrig sälja en pinne till Norra. Inte nog med att de utnyttjar sina medlemmar för att få billigt virke deras skogsvård är ett skämt.

Kul att få en plantering där plantörerna fraktat plantorna i ett stort skåpsläp bara intryckta/inkastade toppskotten låg som en matta på marken och stammarna skadade. Som om inte denna misshandel var nog så tog plantörerna och fyllde mesen och tryckte in extra lådor mellan för att verkligen förstöra dom och skada stammarna lite extra.

Gallringarna ska vi inte prata om, sönderhuggna och om man vill sänka lövandelen så slutar det tvärtom, det är ju timmret de vill åt.

Skulle jag vilja förlora pengar samt förstöra min skog då skulle jag välja Norra. Men visst alla har ju olika mål med sitt skogsbruk.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).