Senast redigerad av hlb tor 03 feb 2022, 20:51, redigerad totalt 1 gång.
SKOGSFORUM ARTIKEL
215 inlägg 84560 visningar 43 följer Svara, dela mm... Skogsnyheter
Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sverige
tor 03 feb 2022, 20:35#746894Fanns tydligen. Artikeln med hänvisning till SFO togs snabbt bort från Facebook. Fel finns fortfarande under självverksamma skogsägare.
Re: Södra ger mer för massaved i Estland än för timmer i Sve
tor 03 feb 2022, 21:07#746899Är du medlem i Södra tjänar du ju bara pengar, detta kallas marginalkvantiteter och dessa kan betalas på helt andra nivåer. Övriga höjer ju inga priser heller, så vad klagar ni på.
Idag är Norra prisledande här i norra Sverige och det bästa alternativet för den privata skogsägaren. Norra lämnar nu en betydande efterlikvid i många år, och det gör inget av bolagen...
Idag är Norra prisledande här i norra Sverige och det bästa alternativet för den privata skogsägaren. Norra lämnar nu en betydande efterlikvid i många år, och det gör inget av bolagen...
tor 03 feb 2022, 21:12#746901
Jag ställde frågan på södras facebooksida och länkade till denna tråden. Jag blir arg så jag kokar över denna jäkla prisdumpning som pågår.
generationsskifte skrev:Detta borde printas ut och skickas till varenda Södramedlem, hur ska man annars få till en förändring?
Jag ställde frågan på södras facebooksida och länkade till denna tråden. Jag blir arg så jag kokar över denna jäkla prisdumpning som pågår.
En glad hallänning som trivs bäst i skogen
tor 03 feb 2022, 21:15#746902
Att vi har Europas lägsta priser. Är det inte värt att försöka göra något åt det?
Mellberg skrev: så vad klagar ni på.
Att vi har Europas lägsta priser. Är det inte värt att försöka göra något åt det?
En glad hallänning som trivs bäst i skogen
tor 03 feb 2022, 21:18#746904
Tydligen inte för Mellberg
WarPeter skrev:Mellberg skrev: så vad klagar ni på.
Förr var det nu å jävligare blev ännu värre.
tor 03 feb 2022, 21:20#746905
Hoppas det inte tas bort där (säger den som grundade gruppen) 😎
hlb skrev:Fanns tydligen. Artikeln med hänvisning till SFO togs snabbt bort från Facebook. Fel finns fortfarande under självverksamma skogsägare.
tor 03 feb 2022, 21:33#746910
Vad gör ni då? Inte mycket, bara vanligt gnäll som vanligt...
Nu försvann denna volym från marknaden 😎
Jag ser i alla fall fram mot efterlikviden från föreningen, ni andra som sålde till bolaget kan ju hoppas på en keps i bästa fall...
Erre skrev:WarPeter skrev:Mellberg skrev: så vad klagar ni på.
Vad gör ni då? Inte mycket, bara vanligt gnäll som vanligt...
Jag ser i alla fall fram mot efterlikviden från föreningen, ni andra som sålde till bolaget kan ju hoppas på en keps i bästa fall...
tor 03 feb 2022, 21:40#746913
Jag var den 5:e in i din grupp då 🤭 men inget konto där nuförtiden 😎
isteskog skrev:hlb skrev:Fanns tydligen. Artikeln med hänvisning till SFO togs snabbt bort från Facebook. Fel finns fortfarande under självverksamma skogsägare.
tor 03 feb 2022, 21:43#746914Efterlikviden ja. Jo hur stor ska den vara för att matcha dom priserna då? Det roligaste är ju just det snacket
Valtra 6200. Vreten 1000. Ferguson TED20. Polaris 800. MF 550. Kubota U45-3a
tor 03 feb 2022, 21:43#746915Så Mellberg tycker det är i sin ordning att skogsägarrörelsen importerar virke och därmed håller nere virkespriserna här hemma.... Bara det kommer en hyfsad efterlikvid så ska man vara nöjd tydligen.... 🙃
Vad finns det då för mening med att vara med i en skogsägarförening om de inte handlar i skogsägarens sak?
Kanske bättre att konkurrensutsätta virket istället och tjäna in "efterlikviden" direkt när nu vissa skogsägarföreningar tydligen leker bolag istället för att komma ihåg varför de bildades en gång i tiden..... 🤔
Vad finns det då för mening med att vara med i en skogsägarförening om de inte handlar i skogsägarens sak?
Kanske bättre att konkurrensutsätta virket istället och tjäna in "efterlikviden" direkt när nu vissa skogsägarföreningar tydligen leker bolag istället för att komma ihåg varför de bildades en gång i tiden..... 🤔
tor 03 feb 2022, 21:46#746916
Gick ur fäjsboka själv för några år sedan då jag inte gillade hur den fungerade. Saknar gruppen gör jag, men den verkar fortleva hör jag. Drygt 16 000 medlemmar var det senast jag pratade med en som är med i gruppen! 😀
Helproffs skrev:isteskog skrev:hlb skrev:Fanns tydligen. Artikeln med hänvisning till SFO togs snabbt bort från Facebook. Fel finns fortfarande under självverksamma skogsägare.
Gick ur fäjsboka själv för några år sedan då jag inte gillade hur den fungerade. Saknar gruppen gör jag, men den verkar fortleva hör jag. Drygt 16 000 medlemmar var det senast jag pratade med en som är med i gruppen! 😀
tor 03 feb 2022, 21:51#746920Väntar också på bra efterlikvid o ränta på insatserna från Södra.
Men hur blir det med det nu vid detta dyrköp?
Och andra bolag betalar väl lite bättre från början har jag hört häromkring.
Kanske värt och kolla varjefall.
Kanske rotpostförsäljning istället , blir ju lite som en auktion.
Men hur blir det med det nu vid detta dyrköp?
Och andra bolag betalar väl lite bättre från början har jag hört häromkring.
Kanske värt och kolla varjefall.
Kanske rotpostförsäljning istället , blir ju lite som en auktion.
tor 03 feb 2022, 21:53#746921
Typ så.
isteskog skrev:Så Mellberg tycker det är i sin ordning att skogsägarrörelsen importerar virke och därmed håller nere virkespriserna här hemma.... Bara det kommer en hyfsad efterlikvid så ska man vara nöjd tydligen.... 🙃
Typ så.
Förr var det nu å jävligare blev ännu värre.
tor 03 feb 2022, 22:35#746933
Norra prisledande och bästa alternativet? Vilket skämt! Skulle aldrig sälja en pinne till Norra. Inte nog med att de utnyttjar sina medlemmar för att få billigt virke deras skogsvård är ett skämt.
Kul att få en plantering där plantörerna fraktat plantorna i ett stort skåpsläp bara intryckta/inkastade toppskotten låg som en matta på marken och stammarna skadade. Som om inte denna misshandel var nog så tog plantörerna och fyllde mesen och tryckte in extra lådor mellan för att verkligen förstöra dom och skada stammarna lite extra.
Gallringarna ska vi inte prata om, sönderhuggna och om man vill sänka lövandelen så slutar det tvärtom, det är ju timmret de vill åt.
Skulle jag vilja förlora pengar samt förstöra min skog då skulle jag välja Norra. Men visst alla har ju olika mål med sitt skogsbruk.
Mellberg skrev:Är du medlem i Södra tjänar du ju bara pengar, detta kallas marginalkvantiteter och dessa kan betalas på helt andra nivåer. Övriga höjer ju inga priser heller, så vad klagar ni på.
Norra prisledande och bästa alternativet? Vilket skämt! Skulle aldrig sälja en pinne till Norra. Inte nog med att de utnyttjar sina medlemmar för att få billigt virke deras skogsvård är ett skämt.
Kul att få en plantering där plantörerna fraktat plantorna i ett stort skåpsläp bara intryckta/inkastade toppskotten låg som en matta på marken och stammarna skadade. Som om inte denna misshandel var nog så tog plantörerna och fyllde mesen och tryckte in extra lådor mellan för att verkligen förstöra dom och skada stammarna lite extra.
Gallringarna ska vi inte prata om, sönderhuggna och om man vill sänka lövandelen så slutar det tvärtom, det är ju timmret de vill åt.
Skulle jag vilja förlora pengar samt förstöra min skog då skulle jag välja Norra. Men visst alla har ju olika mål med sitt skogsbruk.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).