Skogsnyheter

816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sverige

22 inlägg 7009 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: 816 kr/m3sk i snittpris för skogsfastigheter i södra Sve

Mosstorpet  
#724946Här där jag huserar är det topp priser på gårdarna +100 000 o lite till/ha .Spelar ingen roll om husen är beboliga eller inte , skogen halvdöd osv. Strandrätt drar upp priset ytterligare. De som köper fastigheterna är företagsledare som närmar sig pension och har sålt sitt företag och fått X antal miljoner över. De väntar på att strandskyddet luckras upp så det går sälja strandnära tomter för 3 miljoner st. Väldigt tråkigt för ungdomar som vill skaffa sig en liten gård , de har ju inte en chans att kunna köpa. Lånelöftena från banken räcker inte ens halvvägs. Vet flera stycken som är i 25-40 års åldern som letar efter en gård 🚜 😢 .

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Avslutat-06 skrev:Personligen är jag ganska övertygad om att detta är ett större fenomen än just skogsmarkspriser, vi har en sällan skådad tillgångsinflation i mer eller mindre samtliga tillgångsslag i hela västvärlden som pågått under 30-40 år. När detta vänder kommer det inte att bli kul. Här finns tex en intressant hedgefondsförvaltare som släpper månatliga marknadskommentarer baserade på historiska nyckeltal för de finansiella marknaderna i USA, tex kan man utläsa att de värderingsmultiplar som tex börsen uppvisar nu är på samma nivå som strax innan 1929 kraschen vilket med en buy and hold strategi beräknas ge -7,5% avkastning per år, kommande tio år. https://www.hussmanfunds.com/comment/mc210614/
Vi försöker bygga kassa och skapa maximal soliditet i vårt skogsföretag för att kunna vara förberedda om och när det blir rea.

Fast har de inte sagt detta i över tio år nu? 😉

Funderar ibland på om det är nya tider mot när man växte upp. Cervenka uttryckte det fint när han gjorde om Göran Perssons motto till "Den som inte är i skuld är en idiot".

Förr var det ångest och tandagnisslan, nu gasar man tills det rasar och hoppas staten fixar ev. plumpar under tiden.

Dä ä bar å åk med fullbelåning!

Användarvisningsbild

svampbob  
#724955Även stat och kommun gasar något fruktansvärt när det gäller investeringar.
Jag har skaffat mig ett litet extra knäck i att granska stora byggprojekt för byggherren. Jag blir bara matt när jag ser hur dom släpper lös A sidan (arkitekterna). Det verkar som att ingen får ha en åsikt om att det blir för dyrt.
När det gäller driften så är allt för dyrt.

Avslutat-06  
Fredrik Reuter skrev:
Avslutat-06 skrev:Personligen är jag ganska övertygad om att detta är ett större fenomen än just skogsmarkspriser, vi har en sällan skådad tillgångsinflation i mer eller mindre samtliga tillgångsslag i hela västvärlden som pågått under 30-40 år. När detta vänder kommer det inte att bli kul. Här finns tex en intressant hedgefondsförvaltare som släpper månatliga marknadskommentarer baserade på historiska nyckeltal för de finansiella marknaderna i USA, tex kan man utläsa att de värderingsmultiplar som tex börsen uppvisar nu är på samma nivå som strax innan 1929 kraschen vilket med en buy and hold strategi beräknas ge -7,5% avkastning per år, kommande tio år. https://www.hussmanfunds.com/comment/mc210614/
Vi försöker bygga kassa och skapa maximal soliditet i vårt skogsföretag för att kunna vara förberedda om och när det blir rea.

Fast har de inte sagt detta i över tio år nu? 😉

Funderar ibland på om det är nya tider mot när man växte upp. Cervenka uttryckte det fint när han gjorde om Göran Perssons motto till "Den som inte är i skuld är en idiot".

Förr var det ångest och tandagnisslan, nu gasar man tills det rasar och hoppas staten fixar ev. plumpar under tiden.

Dä ä bar å åk med fullbelåning!

HaHa, mitt take på din ovanstående kommentar Fredrik, jag ser det som att det är ev nu det vänder, siste pessimisten har blivit optimist. (Min egen tolkning av det jag sett och hört från dig de senaste åren är att du varit frågande till rådande prisutvecklingen och dess allt lägre avkastning en fastighet ger). Gillar att vara contrarian i mina investeringar och när jag hör "This time it`s different" brukar jag lämna festen. Försöker slänga in en bild på hur en tillgångsbubbla brukar arta sig, bild tagen från bloggen Cornucopia: https://cornucopia.cornubot.se/2011/06/ ... atomi.html
Min personliga gissning är att smygfasen startade efter 90-tals kraschen, att vi idagsläget är i slutfasen av bubbelfasen kanske? Jag är tyvärr lite för ung för att uppleva 90-tals krisen mer än som ung pojk, vet inte hur många skogsbrukare som drabbades hårt då? Det man ska komma ihåg i svensk penningpolitisk historia är att utlåning var reglerad fram till mitten på 80-talet, detta ledde enligt min tanke till att allt för stora kreditexpansioner inte kunde genomföras vilket fungerade som lock för ren tillgångsinflation även om vi då levde med strukturell hög samhällsinflation. Sedan avreglerades marknaden och första stora bubblan av det var fastighetskrisen, sedan har detta rullat på och nu kanske vi är där igen.

Användarvisningsbild

Mosstorpet  
#724991Helt rätt Fredrik , man har ju inte sett en fastighet blivit billigare.
Min morfar köpte den fastighet jag förvaltar nu.
Det var 1950 och han betalade 130 00 kr (70ha).
Folk tyckte det var idotiskt att betala så mycket då. Jag har varit och tittat på 3 fastigheter som har varit till salu i närheten. En på 60 ha gick på 106 000kr/ha. En var på 17 ha , skogen genomgången 400 m3sk avverkningsbart på 10 år gick för 4,6 miljoner. En på ca 8 ha , 1,6 ha lövskog 3,2 miljoner. Man såg på flygfotot att det fanns hus på fastigheterna. När man gick in i huset kunde man se vart ifrån fotot var tagit 🤔 😎 .

Avslutat-06  
#724993Bara för att fortsätta leka lite hobby-makro-ekonom. Gängse uppfattning i samhället idag anser jag vara: räntor kommer vara exceptionellt låga över lång tid framöver pga att inflationen inte tar fart. Så som riksbanken och Scb mäter inflation, tex genom kpi eller kpif så vägs inte tillgångsinflation in i dessa mått, vad skulle kunna påverka dessa som leder till ökade räntor. Om vi väljer att titta på "S&P 500 commodities index vs S&P 500 chart" där man väger råvaru cykler mot börs framträder ett intressant mönster: Bifogad bild kommer från en Twitter kommentar från Katusa Research, https://twitter.com/katusaresearch/stat ... 0479292416 . Jämför de tidigare bottnar där råvaror varit extremt undervärderade gentemot aktiemarknaden (Under 2 på Y-axeln), hur har efterföljande period varit sett ur ett bredare inflationsperspektiv, detta tror jag kan skapa ett pånyttfött inflationsspöke som kommer leda till stigande räntor. Min personliga syn är att råvarusektorn kommer vara vinnare över nästa decennie. Om vi återkopplar till bubblans anatomi så är förmodligen råvarucykeln kanske i väckelsefasen och vinsthemtagningar borde börja ske efter senaste årets uppgång, men när dessa ebbar ut och världen kör sitt kosläpp efter Covid kan det nog bli åka.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725033Jag tror nog mest på 3an.
Nyligen gick en fastighet i grannbyn med köpare 15 mil härifrån som driver nåt företag där.
Och nu är en fastighet tillsalu som ligger mitt imellan mina skiften men utgångspriset är jag inte sugen att ge.
Men de ligger nog ungefär på de där 800kr/m3, knappt inget att hugga o resten genomgallrat för ett par år sen.
Detta tillsammans med byggnader som behöver mkt kärlek gör nog de blir en styckad fastighet med en tysk sommarstuga till….

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).