Mellberg skrev:Skog kan skötas på ganska många sätt, du stamkvistar allt och trivs med det. Nu ondgör du dig över gallringen, som nästan alltid sänker totalproduktionen. Gallringsstyrka och gallringsform är mycket viktiga faktorer men även vilka trädslag som du gynnar.
Gallrar du bort de minsta träden, har du de bästa kvar och nu ökar även värdet på varje träd. Nu producerar vi timmer, inte bara massaved.
Genom att gynna värdefullare trädslag kan du också öka värdet på din skog. 😎
Höggallring som Ulf 1 här på forumet vurmar för, sänker alltid tillväxten och tillslut har du inga dugliga träd kvar.
Detta är vad många kallar hyggesfritt skogsbruk, där man konsekvent hugger bort de växtligaste träden. Så skapar man restskogar, där bara avskrapet finns kvar till slut. 👎
-Ja, o där är vi på inget sätt oense "Mellberg" ! Men, det jag efterlyser är att man inte i direkta ordalag, nämner att för höga gallringsuttag gör mer skada än nytta för privatskogsbruket. Där finns ju ett av skälen till den kritik vi bl.a. nu får via EU's ev. nya skogsstrategi. Rent eko. för den enskilde skogsbrukaren, borde det OCKSÅ vara en bättre info. om effekterna av för hårda gallringsuttag. Men oftast så hör man bara hur BRA det är för den skogliga tillväxten, på de träd som står kvar, inte dom man redan gjort en förlust på o som INTE kommer att växa vidare !
Sen vad gäller mer eller mindre "värdefulla" trädslag, så vet vi ju inte idag om hur detta kommer att förändras på en marknad, där en ev. ökad efterfrågan på de arter VI inte värdesätter idag kan utvecklas. För hur skapar man en efterfrågan på en vara från ett land, som inte producerar den ? ! Så när jag nu försöker skapa raka, stamkvistade stammade Rönnar för en framtida marknad, är ju för att det finns ett stort värde i dom redan idag ! Röjer o gallrar nerifrån, för att lämna det bäst växande kvar ! Men om jag enl. skolboken hade gått på deras råd, hade jag förmodligen inte haft några eller ytterst få kvar överhuvudtaget ! Vilka säkert hade varit hårt betade. Nu har jag ingetdera ! När såg du senast ett råd om vad du kan ha för ökad eko. tillväxt på alt. lövträdarter ? Ändå verkar Rönn kunna bet. sig flera ggr om i m3 pris, än vad du nånsin kommer att få för Tall eller Gran. Vad vet vi idag om hur det blir med andra ?
Sen kan ju faktiskt höggallring i en fullskiktad Granskog som sköts med bra urval o intervall, både ha en uthålligt fungerande tillväxt o god eko. avkastning. Främst av att många av de kostnader / förluster som kommer av den gängse brukningsmodellen, kan elimineras bort. En modell som borde kunna vara möjlig på en större areal än vad som är idag. För en övervägande del av Sveriges privatskogsbrukare lever inte med att vara beroende av inkomster från sitt skogsbruk. Därför skulle utvecklingsmöjligheterna o alternativen vara så mycket större ! Främst med hur vi skulle kunna öka den tot. tillväxten i våra skogar o möta en ev. ny skogsstrategi från EU med helt andra o starkare argument än de vi har idag. Fakta skulle tala för sig själv, med mer av det som söks.
Fler av Sveriges privata skogsägare, skulle behöva blir mer aktiva i sina skogar. Se den för vad den är, en tillgång, både privat, nationellt o globalt !