tis 15 dec 2020, 11:21#686707Mycket i detta handlar ju om att någon har antagit att det är en man som ska ha utskicket och då oombedd skickat med en kalender med lättklädda tjejer.
Tänk om maskin handlarna började skicka ut kalendrar på avklädda män... tror det hade blir liv i luckan då!
Skogsnyheter
Nakenkalendrarna lever kvar i lantbruket
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
tis 15 dec 2020, 11:36#686708Spelar väl ingen roll vad det är för kön på de i kalendern?
Man kan väl diskutera lämpligheten i objektifierade kalendrar?
Du kan sträckglo nakna människor tills du dör på din telefon så varför måste man skylta med det om det finns de som blir kränkta?
Blir man inte kränkt är det väl jättebra men varför ska man då klaga på att andra blir kränkta?
Varför är det så jobbigt om någon blir kränkt?
Kan jag som inte är deprimerad klaga på de som är deprimerade? Är väl bara att rycka upp sig, sluta vara deprimerad, så jobbigt att behöva läsa om alla som är deprimerade. (obs sarkasm)
Man kan väl diskutera lämpligheten i objektifierade kalendrar?
Du kan sträckglo nakna människor tills du dör på din telefon så varför måste man skylta med det om det finns de som blir kränkta?
Blir man inte kränkt är det väl jättebra men varför ska man då klaga på att andra blir kränkta?
Varför är det så jobbigt om någon blir kränkt?
Kan jag som inte är deprimerad klaga på de som är deprimerade? Är väl bara att rycka upp sig, sluta vara deprimerad, så jobbigt att behöva läsa om alla som är deprimerade. (obs sarkasm)
tis 15 dec 2020, 11:42#686709Grejen är att unga tjejer som ser sådana kalendrar blir inte kränkta, dom mår skit dåligt av det.
Har själv två Tjejer och hör detta dagligen.
Bilderna är fixade i datorn, tro ingenting annat.
tis 15 dec 2020, 12:17#686712Hu vad hemsk en kalender med lättklädda kroppar🥶😂
Låt bli att titta på bilderna om ni inte vill, era gnällspikar.
Och låt folk ha sina almanackor i fred.
Låt bli att titta på bilderna om ni inte vill, era gnällspikar.
Och låt folk ha sina almanackor i fred.
tis 15 dec 2020, 12:23#686713Skulle väl säga att många förväxlar feminism med de "radikal"-feminister som ofta får medie-utrymme. Det vill säga en liten grupp eller enskilda individer som är högljudda och får folk att tänka "nu får dom f*n ge sig" som kanske ofta har en liten vänstervriden om man använder sin fördomsprofil.
Dom har syftet att göra riktig feminism mer lättåtkomlig, precis som med dom högst gapande naturmupparna.
Sedan kommer det alltid finnas kalendrar med nakna personer i olika konstellationer av kön, positioner och redskap. Dom går att köpa och önskad målgrupp kan köpa detta.
Problemet är ju att det kommer oönskat hem i brevlådan.
En påminnelse av gubbighet i branschen som vi vet finns där, men som hon i detta fallet fick rakt i ansiktet.
(sedan hur en firma vill bli förknippat med något som detta år 2020 det är över mitt förstånd).
Industrin inom lantbruk är inte speciellt välkomnande för kvinnor.
Vi som bedriver både land och skogsbruk där sambon är ägare stöter på det hela tiden.
Allt från att dom inte pratar med henne utan med mig som inte har någon koll på någonting, nakna tjejer på väggarna, blivit kallad "lilla gumman", dask i stjärten.
Nu är det ju få individer som gör det mesta av detta (förutom att prata med mig istället för henne, det är väldigt stor andel). Men det hjälper till att skapa en känsla där man inte vill vara.
När vi haft skogsträff är det nästan hopplöst att få kvinnliga skogsägare att komma just med motiveringen att dom inte trivs på sådana träffar.
En intervju med dryaderna eller liknande vore på sin plats här Fredrik eller Torbjörn.
(nu kanske dom inte vill ställa upp med tanke på hur internet fungerar i dagens samhälle, risken att få otrevliga mail, telefonsamtal och liknande, såklart inte från någon på forumet, men det är ändå öppet för alla att läsa)
Dom har syftet att göra riktig feminism mer lättåtkomlig, precis som med dom högst gapande naturmupparna.
Sedan kommer det alltid finnas kalendrar med nakna personer i olika konstellationer av kön, positioner och redskap. Dom går att köpa och önskad målgrupp kan köpa detta.
En påminnelse av gubbighet i branschen som vi vet finns där, men som hon i detta fallet fick rakt i ansiktet.
(sedan hur en firma vill bli förknippat med något som detta år 2020 det är över mitt förstånd).
Vi som bedriver både land och skogsbruk där sambon är ägare stöter på det hela tiden.
Allt från att dom inte pratar med henne utan med mig som inte har någon koll på någonting, nakna tjejer på väggarna, blivit kallad "lilla gumman", dask i stjärten.
Nu är det ju få individer som gör det mesta av detta (förutom att prata med mig istället för henne, det är väldigt stor andel). Men det hjälper till att skapa en känsla där man inte vill vara.
När vi haft skogsträff är det nästan hopplöst att få kvinnliga skogsägare att komma just med motiveringen att dom inte trivs på sådana träffar.
En intervju med dryaderna eller liknande vore på sin plats här Fredrik eller Torbjörn.
(nu kanske dom inte vill ställa upp med tanke på hur internet fungerar i dagens samhälle, risken att få otrevliga mail, telefonsamtal och liknande, såklart inte från någon på forumet, men det är ändå öppet för alla att läsa)
Senast redigerad av rejser tis 15 dec 2020, 12:29, redigerad totalt 1 gång.
Ingen aning om vad vi gör i skogen, men försöker
tis 15 dec 2020, 12:26#686715Man bör nog ta frågan om objektifiering i stort. Hur behandlas och objektifieras inte skogsägare/skogsbruk i vänstervriden media, hur behandlas bönder/lantbrukare i vänstervriden media? Hur objektifieras byggnation på åkermark.
Hur behandlas och objektifieras män av kvinnor?
Varför är ett så svårt för media att ta upp saker med lite substans i, exempelvis byggnation på åkermark...
Hur behandlas och objektifieras män av kvinnor?
Varför är ett så svårt för media att ta upp saker med lite substans i, exempelvis byggnation på åkermark...
tis 15 dec 2020, 12:28#686717
Knappast troligt att de har antagit att det är en man om de skickar paket till en som heter Helen. Kalendern hade kanske hamnat i högen med mansbildskalendrar av misstag i julstressen helt enkelt och att de inte tittade så noga vad de stoppade i kuvertet?
Ja, säkerligen hade det blivit liv i luckan för att någon hade lyckats bli kränkt även av en sådan kalender. Man upphör aldrig att förvåna sig över vilka bagateller som folk lyckas hetsa upp sig över.
Tonfisk skrev:Mycket i detta handlar ju om att någon har antagit att det är en man som ska ha utskicket och då oombedd skickat med en kalender med lättklädda tjejer.
Tänk om maskin handlarna började skicka ut kalendrar på avklädda män... tror det hade blir liv i luckan då!
Knappast troligt att de har antagit att det är en man om de skickar paket till en som heter Helen. Kalendern hade kanske hamnat i högen med mansbildskalendrar av misstag i julstressen helt enkelt och att de inte tittade så noga vad de stoppade i kuvertet?
Ja, säkerligen hade det blivit liv i luckan för att någon hade lyckats bli kränkt även av en sådan kalender. Man upphör aldrig att förvåna sig över vilka bagateller som folk lyckas hetsa upp sig över.
tis 15 dec 2020, 12:33#686719
Detta som du nämner är däremot verkliga problem.
rejser skrev:Skulle väl säga att många förväxlar feminism med de "radikal"-feminister som ofta får medie-utrymme. Det vill säga en liten grupp eller enskilda individer som är högljudda och får folk att tänka "nu får dom f*n ge sig" som kanske ofta har en liten vänstervriden om man använder sin fördomsprofil.
Detta som du nämner är däremot verkliga problem.
tis 15 dec 2020, 12:35#686720
Har själv en tjej hemma som börjar komma upp i ålder, och fler är på väg.
Problemen 2020 stavas youtube, instgram, tiktok....... så kallade influencers, där har man som förälder den riktiga utmaningen idag!
Och givetvis är det retuscherade bilder.
Är det här okej?
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... helt-naken
Tonfisk skrev:Grejen är att unga tjejer som ser sådana kalendrar blir inte kränkta, dom mår skit dåligt av det.
Problemen 2020 stavas youtube, instgram, tiktok....... så kallade influencers, där har man som förälder den riktiga utmaningen idag!
Är det här okej?
...
tis 15 dec 2020, 12:42#686722
Självklart är det retuscherade bilder.
Helt ok. Vad skulle problemet vara?
r93 skrev:Tonfisk skrev:Grejen är att unga tjejer som ser sådana kalendrar blir inte kränkta, dom mår skit dåligt av det.
Är det här okej?
tis 15 dec 2020, 12:50#686723
(Hoppas vissa inslag av sarkasm, men svarar sakligt för den generella diskussionen som mest är pajkastning i vanlig ordning i denna typ av frågor här)
Snarare så att man inte stoppar något i ett kuvert idag. Man väljer på en b2c-tjänst hos någon som gör trycksaker och skickar dom en kundlista så går det automatiskt från leverantören.
Och problemet är inte om Helene blir kränkt utan branschen. Jag tror inte Helene blev kränkt av kalendern, (Känner dock inte Helene) utan att det är åter en påminnelse om att det är gubbigt. Kalendern är skit samma, bara ett symptom på ett större problem.
Detta svänger såklart åt båda hållen i olika branscher.
Sid Fernwilter skrev:Tonfisk skrev:Mycket i detta handlar ju om att någon har antagit att det är en man som ska ha utskicket och då oombedd skickat med en kalender med lättklädda tjejer.
(Hoppas vissa inslag av sarkasm, men svarar sakligt för den generella diskussionen som mest är pajkastning i vanlig ordning i denna typ av frågor här)
Snarare så att man inte stoppar något i ett kuvert idag. Man väljer på en b2c-tjänst hos någon som gör trycksaker och skickar dom en kundlista så går det automatiskt från leverantören.
Och problemet är inte om Helene blir kränkt utan branschen. Jag tror inte Helene blev kränkt av kalendern, (Känner dock inte Helene) utan att det är åter en påminnelse om att det är gubbigt. Kalendern är skit samma, bara ett symptom på ett större problem.
Detta svänger såklart åt båda hållen i olika branscher.
Ingen aning om vad vi gör i skogen, men försöker
tis 15 dec 2020, 13:07#686725
Det var nog bara en tanke om "objektifiering" i stort.
Nakenkalendrar är big no no, att jennifer lopez visar sig naken på nätet är en så stor händelse att aftonbladet tipsar om det så alla kan se!
Om man har en kalender med jennifer lopez, skulle det vara okej?
Sid Fernwilter skrev:r93 skrev:Tonfisk skrev:Grejen är att unga tjejer som ser sådana kalendrar blir inte kränkta, dom mår skit dåligt av det.
Är det här okej?
Nakenkalendrar är big no no, att jennifer lopez visar sig naken på nätet är en så stor händelse att aftonbladet tipsar om det så alla kan se!
...
tis 15 dec 2020, 13:20#686727[/quote]
Om man har en kalender med jennifer lopez, skulle det vara okej?[/quote]
Okej för vem?
Är väl bara att kolla till dig själv vems åsikt du bryr dig om och om du tycker det är ok att objektifiera någon. Samt vilka signaler det sänder ut till t ex din dotter.
För mig får du gärna ha en kalender med hårdporr-bilder. Säger ju ändå en del om personen vad man väljer att dekorera med.
Om man har en kalender med jennifer lopez, skulle det vara okej?[/quote]
Okej för vem?
Är väl bara att kolla till dig själv vems åsikt du bryr dig om och om du tycker det är ok att objektifiera någon. Samt vilka signaler det sänder ut till t ex din dotter.
För mig får du gärna ha en kalender med hårdporr-bilder. Säger ju ändå en del om personen vad man väljer att dekorera med.
tis 15 dec 2020, 13:38#686729@rejser du har rätt i att det finns otroligt mycket idag för unga att se och identifiera sig med, det enda är att försöka prata mycket med dom och förklara samt tänka vad man själv gör och säger.
tis 15 dec 2020, 13:48#686732
Jag håller med dig!
Jag tycker bara det blir dubbelmoral när det är okej ibland och ibland inte.
Vad tycker du?
Vi drunknar i naket nu för tiden, och för att återknyta något till huvudfrågan så kan jag ju säga så här, jag är mer orolig för vad min dotter ser på sociala medier än om hon skulle se en naken tjej på en kalender om hon tex skulle följa med och hämta bilen på en verkstad.
Och nej, jag har inga hårdporrkalendrar, inga nakenkalendrar alls faktiskt.
Om det är något som jag oroar mig rejält för så är det just detta, men det ligger nog i föräldrars gener...
Har du själv barn @Arvid0 ?
Inlägget ser lite konstigt ut, blev nåt knas med citatet....
Arvid0 skrev:Det var nog bara en tanke om "objektifiering" i stort.
Okej för vem?
Jag håller med dig!
Jag tycker bara det blir dubbelmoral när det är okej ibland och ibland inte.
Vad tycker du?
Vi drunknar i naket nu för tiden, och för att återknyta något till huvudfrågan så kan jag ju säga så här, jag är mer orolig för vad min dotter ser på sociala medier än om hon skulle se en naken tjej på en kalender om hon tex skulle följa med och hämta bilen på en verkstad.
Och nej, jag har inga hårdporrkalendrar, inga nakenkalendrar alls faktiskt.
Om det är något som jag oroar mig rejält för så är det just detta, men det ligger nog i föräldrars gener...
Har du själv barn @Arvid0 ?
Inlägget ser lite konstigt ut, blev nåt knas med citatet....
...

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).