ons 08 sep 2021, 18:29#726653
Ang biokol så finns säkert nackdelar. Framställningen är en eftersom man köra pannan på en viss nivå, konstant, för att få it optimalt med högvärdigt kol.
Läs gärna mitt reportage när vi besökte Hjelmsäter för mer info.
Ett av problemen verkar annars vara att det finns en "vänsterfalang" som anammat idén och när jag pratat med företrädare för industrin så verkar det vara så att det på grund av detta anses "flummigt". Riktigt trist i så fall för de positiva sakerna jag skriver om biokol gör jag utifrån ett nationellt perspektiv.
USA satsar på biokol. EU har med det i den "gröna given" och Finland har också börjat resan. Det vore riktigt tråkigt om vi i Sverige skulle missa tåget om det lyfter!
Ps, fördelen med biokol i marken (förutom stabil kolsänka) är tillväxtökning och mark mindre känslig för både torka och "överblöta". Ett bra exempel kan vara att vissa inventerare letar kolbottnar i skogen genom att se hur det växer. Det tycker jag säger en del.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!