Skogsnyheter

Allemansrätten och näringsverksamhet

231 inlägg 140539 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

anersimyra  
vetinte skrev:Med risk för att gå över gränsen för det tillåtna här på Skogsforum.
125:-/timme hamnade hos ett utlänskt företag.
Dom som arbetade var från samma land o ståg för allt. Maskiner bränsle kläder mat..........
Jag betalade 125:-/timme tot.
Så där har ju svenska företa nått att bita i :)
Påminner kanske lite om åkarbranchen mf. för ett antal år sen hmmmmm.

Ang "snikna skogsägare" ?
Vadå ? E de inte så att man ska se till att hålla utgifterna så låga o inkomsterna så höga som möjligt ?
O i detta fallet är jag ju oxå en god medborgare som hjälper andra länders medborgare. Är de inte så vi vill ha de ?
O att använda sig av regler som staten o EU har bestämt kan väll inte vara fel ? Eller ?
125:- kronor inklusive allt !!.. :lol: Det förstår vem som helst att någonstans i den kedjan begås någon form av brott.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev: Nu pratar jag enbart om " gratis " svart arbetskraft. Seriösa företag med bra priser ser jag inga problem med, oavsett nationalitet.. :smile:

Då missförstod jag dig. Givetvis skall det vara vitt, försäkrat och OK enligt alla inblandade länders regler.

Lite som att vi billiga svenskar åker och gör "skitjobben" i Norge. :-)

Bergsmannen  
#268407Det är helt lagligt för tex. en polack att jobba för 125kr i timmen i Sverige. Det är även fullt lagligt att köpa den tjänsten. Han har F-skatt hemma i Polen och betalar ca 9% skatt där. Han är här för att han tjänar bra pengar och behöver inte syssla med olagligheter.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Bergsmannen skrev:Det är helt lagligt för tex. en polack att jobba för 125kr i timmen i Sverige. Det är även fullt lagligt att köpa den tjänsten. Han har F-skatt hemma i Polen och betalar ca 9% skatt där. Han är här för att han tjänar bra pengar och behöver inte syssla med olagligheter.
Ja ok, jag antar att det är anledningen till att t.e.x skogssällskapet/ skogsfacket kräver AB av sina entreprenörer.

Bergsmannen  
anersimyra skrev:
Bergsmannen skrev:Det är helt lagligt för tex. en polack att jobba för 125kr i timmen i Sverige. Det är även fullt lagligt att köpa den tjänsten. Han har F-skatt hemma i Polen och betalar ca 9% skatt där. Han är här för att han tjänar bra pengar och behöver inte syssla med olagligheter.
Ja ok, jag antar att det är anledningen till att t.e.x skogssällskapet/ skogsfacket kräver AB av sina entreprenörer.

Till viss del möjligen. Men mest för att hindra något som de kallar för dåld anställning. :o

AB är ju förövrigt inget stort problem för utländsk arbetskraft. De kan lika gärna jobba åt ett AB som åt en privatperson.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Bergsmannen skrev:
anersimyra skrev:

Till viss del möjligen. Men mest för att hindra något som de kallar för dåld anställning. :o

AB är ju förövrigt inget stort problem för utländsk arbetskraft. De kan lika gärna jobba åt ett AB som åt en privatperson.
Jag är själv förhindrad att arbeta åt sällskapet då jag ej har AB. Men misstanke om dold anställning kan ju bara bli aktuellt om entreprenören inga andra kunder har. Dessutom är det skattemyndigheten som kan ha synpunkter på sådant. :x :x

#268415SKV bryr sig inte om man jobbar i AB eller inte, det kan bli "dold anställning" ändå. Nu är reglerna lättade sen några år tillbaka, det går bra att bara ha en kund. Men fortfarande skall man vara självständig, tex en viss maskinpark.

Jag tror det är kollektivavtalat det där med AB, antagligen för att inte få in en massa deltidsarbetare (tex självverksamma) som driver ner ersättningen.

Så det är svårare att utnyttja en svensk (eller heter det svenzk? : 8) skogsägare än en polsk gästarbetare.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#268419Jo det är kollektivavtalet som styr kravet på AB. Det blir helt enkelt att skaffa AB till veckan, kanske ändå dags efter 25 år som enskild :lol: :lol:

jannee  
#268420Spelar det någon roll vilken bransch den egne företagaren från öststaterna jobbar i? Finns tusentals polska chaufförer (egna företagare) som BARA kör för en åkare. Hur många öststatsföretagare tror ni det finns i bara Stockholm som jobbar som snickare, murare, plattsättare och målare o.s.v.
MIN uppfattning är det nästan bara är öststatare man träffar på när man kör ut gods till byggen, framförallt mindre byggen, tilläggas bör att det inte är mindre vanligt i varken Malmö eller Göteborg.
Vi kan nog räkna öststatarna i många, många TIOTUSENTAL.
DET ÄR SÅ REGERINGEN (företagen) VILL HA DET, FÖR ATT PÅ DETTA VIS HÅLLA NED EVENTUELLA KRAV PÅ LÖNEHÖJNINGAR.
I Aftonbladet kan man läsa om hur ILLA Ryanairs piloter behandlas, gästarbetarna från öststaterna behandlas absolut INTE bättre - tvärtom.

Användarvisningsbild

anersimyra  
jannee skrev:Spelar det någon roll vilken bransch den egne företagaren från öststaterna jobbar i? Finns tusentals polska chaufförer (egna företagare) som BARA kör för en åkare. Hur många öststatsföretagare tror ni det finns i bara Stockholm som jobbar som snickare, murare, plattsättare och målare o.s.v.
MIN uppfattning är det nästan bara är öststatare man träffar på när man kör ut gods till byggen, framförallt mindre byggen, tilläggas bör att det inte är mindre vanligt i varken Malmö eller Göteborg.
Vi kan nog räkna öststatarna i många, många TIOTUSENTAL.
DET ÄR SÅ REGERINGEN (företagen) VILL HA DET, FÖR ATT PÅ DETTA VIS HÅLLA NED EVENTUELLA KRAV PÅ LÖNEHÖJNINGAR.
I Aftonbladet kan man läsa om hur ILLA Ryanairs piloter behandlas, gästarbetarna från öststaterna behandlas absolut INTE bättre - tvärtom.
Helt klart är det som du beskriver, jag har inga problem med att facken försöker stävja detta, jag skaffar alltså som sagt AB till veckan.. :smile: :smile:

jannee skrev:Spelar det någon roll vilken bransch den egne företagaren från öststaterna jobbar i?

Ja, eftersom skogs- och trä har förhandlat fram detta för sin bransch. Det är ingen lagregel. Andra branscher har det inte. Jag har inget AB och företagen i min bransch har inga problem med det (och inte facket heller för den delen).

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:
jannee skrev:Spelar det någon roll vilken bransch den egne företagaren från öststaterna jobbar i?

Ja, eftersom skogs- och trä har förhandlat fram detta för sin bransch. Det är ingen lagregel. Andra branscher har det inte. Jag har inget AB och företagen i min bransch har inga problem med det (och inte facket heller för den delen).
Nej, avtalen tillämpas inte konsekvent, sannolikt för att man inte känner till att det är frågan om avtalsbrott, vilket kan bli kostsamt för uppdragsgivaren. :cry:

Bergsmannen  
#268432För det första är facket maktlöst i de här frågorna man kan inte avtala bort lagar och regler.

För det andra har det ingenting att göra med vilken regering vi har, det handlar om EU.

jannee  
#268434Bergsmannen har inte helt rätt, visst EU hit och EU dit, något som är väldigt bra att skylla på eller om man vill skylla i från sig.
Ta för exempel Holland, chaufför som kör en hollandsreggad lastbil ska också ha holländsk avtalsenlig lön, bit i den du.
Detta var och är svenska regeringen MOTSTÅNDARE till.

Användarvisningsbild

vetinte  
#268435A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:07, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).