Skogsnyheter

Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

202 inlägg 33059 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

tallen100  
#664734
r93 skrev:
För övrigt är det åt helvete med sexuella trakasserier! Därför blir jag ganska irriterad av att dom smetar ihop det med "manlig kultur" det är f*n inte manlig kultur att trakassera kvinnor!

Håller med.
Men det är samma hela tiden alla ska vara så lika, få se hur länge det är tillåtet för män att ha skägg 🤔

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

ulf 1  
#664736 r93, du förvanskar det här ganska grovt på vanligt machomaner.
Läs det här så förstår du hur fel du har, "De som har deltagit i studien beskriver också att en ny grupp studenter som är intresserade av miljöfrågor har sökt sig till utbildningen. Dessa intressen utmanar den traditionella kulturen på utbildningen och har i en del årskurser bidragit till en polarisering där vissa studenter har framhållit åsikter som lyfter fram produktion, jakt och att äta kött medan andra har fört fram åsikter som handlar mer om hållbarhet, naturvård och att äta vegetariskt. Eftersom fler kvinnor tillhör den senare gruppen har dessa polariseringar ibland också tagit sig uttryck i trakasserier mot kvinnor."
Och sen är det är ju så att det blir svårt att pissa i ring med tjejerna och det måste ju störa något oerhört, dom gillar väl inte rå falukorv på hårdbrö och en starköl heller, så vad fan ska dom bli jägmästare då för.
Det är verkligen på tiden att någon sätter en spegel framför nyllet på dessa grottmän.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Arvid0  
#664744
Bosse1 skrev:
Arvid0 skrev:
jannee skrev:Är det alla studerande som blivit intervjuade?
Om inte, hur var urvalet?
Vilka frågor ställdes?
Vem tolkade sedan svaren?
Det är mycket man kan fundera över och senare också hur tolkningen gick till.
Jag tvivlar inte på att det förekommer/förekommit sexistiska skämt men undrar ändå om de inte gjort en höna av en fjäder.


Du verkar väldigt intresserad av utfallet i denna fråga, du borde utföra en egen studie.
Kanske hypotespröva: "ingen på SLU är utsatt för kränkande särbehandling".


Det är dags att leverera en lösning, kan tänka mig att du har den perfekta.


Så jag ska komma med en lösning på något som inte ens går att diskutera utan att taggarna är utåt och det dras upp exempel på hur det minsann är och att det är även är synd om de stackars männen som minsann också är utsatta för trakasserier? Kan ni inte se att ni/vi är en del av problemet?

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Bosse1  
#664749 Jag lovar att inte gnälla om du kommer med en lösning.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Skoginorden  
#664750 Kse
Tror jag har lösningen på allt! Men har ingen forskning på det! Men är nog inte så viktigt när det gäller hen.[/quote]

Blev du lite stött när jag ifrågasatte ditt påstående?
Jag ville få dig att utveckla ditt svar men det lyckades inte.[/quote]

Nä du å anersimyra drar ju in politik för ni vet å speciellt du att då kan ni spy på lite mer med era personliga åsikter för det städas undan direkt när ni är klara.. Det behöver vi ingen forskning på för det här vi sett ett antal gånger.. fy dej (moder)ratorn

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#664755 Nej, jag trakasserar inga tjejer, eller beter mig illa mot dom, så därför ser jag inte hur jag skulle vara en del av problemet.
På vilket sätt är jag en del av problemet att idioter trakasserar tjejer på slu?
Hur tänker du när du säger att vi är en del av problemet, då innefattar det ju dig med?

Är problemet att vi är män?

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

ulf 1  
#664758 Om man läser studien (på engelska, så lite jobbigt) så ser man att man refererar till en hel del andra studier av detta fenomen, och att just skogsutbildningen är väldigt otidsenlig, alltså är det självklart att skogsbruket också stått stilla sen "Fibaktuellts" tid, för det hänger givetvis ihop.
En liten översättning från studien (översatt av googles) " Om trakasserierna kamoufleras som ett skämt och det låtsas att något brott som ges är oavsiktligt, är det lättare för både talaren och åskådarna att neutralisera allvaret i det som sagts. Den exponerade avbildas som en känslig person som lätt kränks. Kvinnliga studenter var rädda för att prata om sina upplevelser genom rädsla för att bli förlöjligade och att någon skulle säga: Men vad? Det är bara ett skämt!
Carvalho et al. ( 2019 ) betecknar skämt som mikroangrepp, eftersom de förmedlar stereotypa åsikter, sexuella tips och traditionella roller för kvinnor och män. Att låtsas att ett sexistiskt uttalande är ett skämt kan vara en strategi för att motivera trakasserande beteende (Page et al. 2016 ). Skogens vetenskapliga program verkar ha accepterat dessa skämt och det faktum att åskådare inte har reagerat bidrog till deras fortsatta användning. Thomae och Pina ( 2015)."
Nu är det väl självklart att detta inte bara drabbar tjejerna, utan kanske än mer killarna, då vi som vanligt är de fegaste och anpassar och förnedrar oss med att hålla med om saker vi egentligen inte tycker, där är tjejerna mycket bättre på att säga ifrån.
Men det gör ju inte problemet mindre utan än värre än det verkar vara.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Sid Fernwilter  
#664759
Lars Lundqvist SLU skrev:
r93 skrev:Som älgfoderodlare skriver så ska kompetens alltid värderas högst, inte genus.

Det både du och Älgfoderodlare tycks missa är att man inte föds med viss kompetens. Det är något man får med tiden, något man lär sig. Men det förutsätter att man får chansen att lära sig, exempelvis genom att få det där första jobbet, och att gradvis befordras och få svårare arbetsuppgifter. Och när män högre upp i systemet traditionellt premierar män när någon ska befordras, så får man en situation där bara män bedöms ha tillräcklig kompetens. Och det i sin tur gör, efter århundraden av samma mekanism, att bara äldre män bedöms ha kompetens att bedöma kompetensen hos de yngre, och de prioriterar då män.

Allt det här är faktiskt väldigt väl utforskat så det är inget nytt. Enda sättet att bryta det är att tvinga de äldre männen att börja prioritera kvinnor ibland, och då har det visat sig att kvotering fungerar bra i ett inledande skede. När det blir jämnare könsbalans så börjar systemet fungera som tänkt och människor bedöms efter kompetens, oavsett kön. Men det tar tid att nå dit. Man är normalt tvungen att pensionera bort de gamla stofilerna och ersätta dom med yngre, av båda könen.


Inte illa menat, men det verkar nästan som om du har tillbringat en ganska lång tid av ditt yrkesliv inom statlig verksamhet och inte investerat så mycket egna pengar där du har arbetat?

Det som du tycks missa, kanske till skillnad från r93 och Älgfoderodlare, är att företag lever i en konkurrenssituation och när man anställer så vill man få lönsamhet av den investeringen. Vi vill att den anställde skall dra in pengar istället för att behöva betala pengar för utbildningar och intern upplärning bara för att kunna anställa ett visst kön. Därför anställer vi den kompetentaste. Könsfördelningen på företaget är irrelevant, vi struntar i om den är 100/0 50/50 eller 0/100. På så sätt överlever företg över tid och kan betala löner och utdelningar.
Varför skulle jag anställa en man om det finns en kompetentare kvinna eller en kvinna om det finns en kompetentare man. Det vore ju rent självskadebeteende,ungefär lika dumt som att elda sedlar.
För övrigt är det fel och omoraliskt att diskriminera individer av en viss majoritet för gynna minoritetsgrupper. Jämlikhet är relevant på individnivå.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#664771
ulf 1 skrev:Om man läser studien (på engelska, så lite jobbigt) så ser man att man refererar till en hel del andra studier av detta fenomen, och att just skogsutbildningen är väldigt otidsenlig, alltså är det självklart att skogsbruket också stått stilla sen "Fibaktuellts" tid, för det hänger givetvis ihop.
En liten översättning från studien (översatt av googles) " Om trakasserierna kamoufleras som ett skämt och det låtsas att något brott som ges är oavsiktligt, är det lättare för både talaren och åskådarna att neutralisera allvaret i det som sagts. Den exponerade avbildas som en känslig person som lätt kränks. Kvinnliga studenter var rädda för att prata om sina upplevelser genom rädsla för att bli förlöjligade och att någon skulle säga: Men vad? Det är bara ett skämt!
Carvalho et al. ( 2019 ) betecknar skämt som mikroangrepp, eftersom de förmedlar stereotypa åsikter, sexuella tips och traditionella roller för kvinnor och män. Att låtsas att ett sexistiskt uttalande är ett skämt kan vara en strategi för att motivera trakasserande beteende (Page et al. 2016 ). Skogens vetenskapliga program verkar ha accepterat dessa skämt och det faktum att åskådare inte har reagerat bidrog till deras fortsatta användning. Thomae och Pina ( 2015)."
Nu är det väl självklart att detta inte bara drabbar tjejerna, utan kanske än mer killarna, då vi som vanligt är de fegaste och anpassar och förnedrar oss med att hålla med om saker vi egentligen inte tycker, där är tjejerna mycket bättre på att säga ifrån.
Men det gör ju inte problemet mindre utan än värre än det verkar vara.


Snälla snälla.... försök använda styckesindelning man får migrän av dina "wall of text"

Skogsbruket har väl inte alls stått stilla, det är en extrem utveckling av vad man kan använda trä och dess fibrer till.
Jag brukar skoja om att "såga och aptera ett träd har nått sin peak, hur kan det göras snabbare?"

För övrigt så är fortfarande sexuella trakasserier förkastligt så jag vet inte vad du vill ha sagt med din "google translate".

Ska man tolka det som att ALL skoglig utbildning ägnar sig åt sexuella trakasserier?
Det ska bli riktigt kul att få prata med en tjej som utbildar sig inom skogen och få höra hennes åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Kse  
#664796
Skoginorden skrev:Kse
Tror jag har lösningen på allt! Men har ingen forskning på det! Men är nog inte så viktigt när det gäller hen.

Blev du lite stött när jag ifrågasatte ditt påstående?
Jag ville få dig att utveckla ditt svar men det lyckades inte.

Nä du å anersimyra drar ju in politik för ni vet å speciellt du att då kan ni spy på lite mer med era personliga åsikter för det städas undan direkt när ni är klara.. Det behöver vi ingen forskning på för det här vi sett ett antal gånger.. fy dej (moder)ratorn


Ja du hakade upp dej på det där med källa. 😄
Kan inte se att jag nämt nått om politik i mina inlägg i den här tråden, jag ska inte be om källa för det blir nog för mycket.
Vill du ha sagt nått så säg det med ryggen rak, skriv inte i gåtor.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

anersimyra  
#664799
Kse skrev:
Skoginorden skrev:Kse
Tror jag har lösningen på allt! Men har ingen forskning på det! Men är nog inte så viktigt när det gäller hen.

Blev du lite stött när jag ifrågasatte ditt påstående?
Jag ville få dig att utveckla ditt svar men det lyckades inte.


Nä du å anersimyra drar ju in politik för ni vet å speciellt du att då kan ni spy på lite mer med era personliga åsikter för det städas undan direkt när ni är klara.. Det behöver vi ingen forskning på för det här vi sett ett antal gånger.. fy dej (moder)ratorn

Ja du hakade upp dej på det där med källa. 😄
Kan inte se att jag nämt nått om politik i mina inlägg i den här tråden, jag ska inte be om källa för det blir nog för mycket.
Vill du ha sagt nått så säg det med ryggen rak, skriv inte i gåtor.


Nu var det förstås så att det var vare sig jag eller KSE som blandade in politik i frågan, det inleddes med den tramsiga pojkrumsretoriken kring hittepåord så som PK och ett allmänt förvirrat påstående om att de värsta förbrytelserna av sexuell art förekommer bland vänsterväljare och som följdes av ett krav på att redovisa vilka kända högerröstare som gjort sig skyldiga till sexuella trakasserier. Eftersom jag till skillnad mot frågeställaren inte är klärvoajant är det förstås omöjligt att för egen del veta vilken partitillhörighet personen har om inte detta finns klart redovisat. Hur det nu ligger till med detta är för de nytillkomna omöjligt att veta då dessa delar av tråden modererats bort, men räta nu ut ryggen, ta staken i näven och tillstå hur det egentligen ligger till.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#664802 Yes!
Du är tillbaka!

Här kan du läsa lite om pk, vilket är "hittepå" enligt dig, https://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

Ha de!

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

anersimyra  
#664804
r93 skrev:Yes!
Du är tillbaka!

Här kan du läsa lite om pk, vilket är "hittepå" enligt dig, https://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

Ha de!

” Hittepå ” är själva kontexten där ni väljer att använda begreppen PK och postmodernismen..🙂

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

r93  
#664808 Ok, hur tycker du problemen med de sexuella trakasserierna ska lösas på SLU?

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Skoginorden  
#664810
Kse skrev:
Skoginorden skrev:Kse
Tror jag har lösningen på allt! Men har ingen forskning på det! Men är nog inte så viktigt när det gäller hen.

Blev du lite stött när jag ifrågasatte ditt påstående?
Jag ville få dig att utveckla ditt svar men det lyckades inte.

Nä du å anersimyra drar ju in politik för ni vet å speciellt du att då kan ni spy på lite mer med era personliga åsikter för det städas undan direkt när ni är klara.. Det behöver vi ingen forskning på för det här vi sett ett antal gånger.. fy dej (moder)ratorn


Ja du hakade upp dej på det där med källa. 😄
Kan inte se att jag nämt nått om politik i mina inlägg i den här tråden, jag ska inte be om källa för det blir nog för mycket.
Vill du ha sagt nått så säg det med ryggen rak, skriv inte i gåtor.


Skulle uppskatta om du vore mer rakryggad och slutade med dina översittare fasoner!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).