Skogsnyheter

Allemansrätten och näringsverksamhet

231 inlägg 140636 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

vetinte  
#265072A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267583Ska vi ha ännu mer utländska bärplockare med allt elände som följer eller? :shock: http://www.atl.nu/skog/potential-f-r-svenska-b-r
/Niklas

Användarvisningsbild

vetinte  
#267623A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267860Vi alla bär ett ansvar för att se till man slutar diskriminera Skogsägaren på detta fasansfulla sätt som har varit under så lång tid.

Det återstår att se hur näringsidkaren kommer att hantera sin roll i detta drama där de har råkat bli huvudpersoner.
Ett tips är att man gör sin alldeles egna speciella rolltolkning och visar vilka som äger problemet, och vem som har den fulla förfoganderätten över ekonomin, marken och ägorna.

Det här är en situation som kräver mod och sätter äganderätten på spel och på tuffa prövningar.

:D :D :D

Användarvisningsbild

vetinte  
#267897A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268055Jo, och eventuella överträdelser drabbar väl ingen fattig, eller... 😡 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
#268119Kan man inte själv kommersialisera " sina bär "? Sälja dem " på rot ". Grannar kan då köpa av varandra. Eller också registrera sig som bärodlare, odlingen bedrivs självklart kommersiellt på den egna marken. Då blir ju bären att likna vid växande gröda :smile: :smile:

Användarvisningsbild

vetinte  
#268122A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Camwood  
Niking skrev:Ska vi ha ännu mer utländska bärplockare med allt elände som följer eller? :shock: http://www.atl.nu/skog/potential-f-r-svenska-b-r
/Niklas

Jag tycker inte det är ett problem att det kommer hit arbetsvilliga personer och vill tjäna pengar. Absolut inte tvärtom det är bra för Sverige!! Men problemet är inte att det kommer hit folk från andra sida jordklotet utan SVENSK LAGSTIFTNING när det gäller den ABSOLUTA ÄGANDERÄTTEN!! Vi skogsägare skulle inte ha dom här problemen med bärplockare om vi hade en starkare lagstiftning som gynnade äganderätten i Sverige.
Då skulle jag kunna sälja tex, plockrätter / övernattning mm på min fastighet och tjäna på det ( och även bärplockarna) Ursäkta niking men det här inllägget är inte riktat mot dej utan rent allmänt :grin:

Användarvisningsbild

vetinte  
#268341A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:06, redigerad totalt 1 gång.

skogshasse  
vetinte skrev:Helt rätt !
Arbetsvilliga som tar 125:-/timmen för röjning tex.
90:- för bygg o liknande.
O alla pengar hamnar i utlandet. Medans dom kan få gratis sjukvård o tandvård under tiden som dom är här tex. Klart som korvspa attt de bara kan va bra för landets ekonomi.
Hur dum kan man va som inte förstår det ?!
Jag tjänar ju på det på min fastighet o i min "företagsverksamhet".
O sammtidigt så kan jag stå upp stolt o skanndera att jag hjälper andra.
Fyfan va bra jag E :)
O givetvis bör jag få medalj av regeringen :) :)
MEN tas något från mig o mina ägor är det ju en självklarhet att dom som tar oxå ska betala. O de är jag som sätter priset :)

125:-/timmen är väl en ganska normal lön på a-skattsedel

Användarvisningsbild

anersimyra  
#268353Han menar nog som " F- skattade ". Men det ska man till hundra procent lasta uppdragsgivaren för, det är ju dessa snikna uppdragsgivare som håller cirkusen rullande. Att klaga på utländsk billig arbetskraft är att börja i helt fel ände. Lösningen finns givetvis vid problemets källa, D.v.s, snikna skogsägare.

Användarvisningsbild

vetinte  
#268359A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev: Att klaga på utländsk billig arbetskraft är att börja i helt fel ände. Lösningen finns givetvis vid problemets källa, D.v.s, snikna skogsägare.

I så fall är jag en sniken skogsägare, köper hellre tjänster till lågt pris och bra kvalitet. Oavsett personens medborgarskap. Det tjänar vi bägge på.

Nästan allt du köper idag är tillverkad och utvecklad av billig utländsk arbetskraft. Bara för att du inte ser personerna som gör jobbet, betyder inte att det är annorlunda.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:
anersimyra skrev: Att klaga på utländsk billig arbetskraft är att börja i helt fel ände. Lösningen finns givetvis vid problemets källa, D.v.s, snikna skogsägare.

I så fall är jag en sniken skogsägare, köper hellre tjänster till lågt pris och bra kvalitet. Oavsett personens medborgarskap. Det tjänar vi bägge på.

Nästan allt du köper idag är tillverkad och utvecklad av billig utländsk arbetskraft. Bara för att du inte ser personerna som gör jobbet, betyder inte att det är annorlunda.
Nu pratar jag enbart om " gratis " svart arbetskraft. Seriösa företag med bra priser ser jag inga problem med, oavsett nationalitet.. :smile:

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).