Skogsnyheter

Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelningen

142 inlägg 31429 visningar 23 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog rapporterar förlust för 2023 - ökar utdelning

Elis76  
wigge skrev:
Årsstämman för 2020 lyfter besparing på administration med 25% per inmätt kubik fram till 2025.
Någon som har siffror på hur det föll ut?

2:41 in i årsmötet

https://www.youtube.com/live/hOT6fHLaxR ... SSXTAa4l2Y

Jag skall träffa Norra:s ledning här i Stockholm senare denna vecka och kan ställa frågan där.

Du får gärna väcka talan genom Kalix SBO så frågan kommer upp igen på Norra:s huvudstämma senare i år.

Att beklaga sig på Skogsforum leder ingen vart.

wigge  
Elis76 skrev:
wigge skrev:
Årsstämman för 2020 lyfter besparing på administration med 25% per inmätt kubik fram till 2025.
Någon som har siffror på hur det föll ut?

2:41 in i årsmötet

https://www.youtube.com/live/hOT6fHLaxR ... SSXTAa4l2Y

Jag skall träffa Norra:s ledning här i Stockholm senare denna vecka och kan ställa frågan där.

Du får gärna väcka talan genom Kalix SBO så frågan kommer upp igen på Norra:s huvudstämma senare i år.

Att beklaga sig på Skogsforum leder ingen vart.

Bra bra.
Beklagar ingenting, är mest nyfiken på hur väl/mindre väl det föll ut.
En fråga är inte alltid att betrakta som kritik.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#872129Bra förslag att skriva till kontaktpersoner på Norras skogsbruksområden, nu har jag också skrivit till ordförande i mitt SBO och önskat att det tar upp de dåliga virkespriserna på årsmötet och ledningens brister vad gäller att fokusera på medlemmarnas lönsamhet. Det är dags för ny ledning för Norra som fokuserar på medlemmarnas lönsamhet. Södra lyckas ju bra med att kombinera höga virkespriser till medlemmarna och lönsam industridel. Om fler skriver och klagar till sin SBO så kanske det kan hända ngt till slut.

Användarvisningsbild

Elis76  
#872132@Lappskog

Mycket bra - från ord till handling. 👍 👍
Det är så vi medlemmar vinner framgång.

@Fredrik/Torbjörn
Får man delge Norra Eran jämförelsetabell?
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=872012#p872012

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:@Lappskog

Mycket bra - från ord till handling. 👍 👍
Det är så vi medlemmar vinner framgång.

@Fredrik/Torbjörn
Får man delge Norra Eran jämförelsetabell?
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=872012#p872012

Självklart!

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
Skog10 skrev:Ja. Anledningen till att priserna ser ut som de gör är oligopolsituationen. I vissa områden är det endast SCA och Norra som är aktiva (med temporära instick av Holmen). Den enda lösningen på detta för skogsägare är att försöka öka konkurrensen genom att hitta nya köpare.

Oligopol!!

- Svar = Ja (utan omsvep)

Användarvisningsbild

Elis76  
#872317Ett resultat runt 300 M för 2024 lär presenteras nästa vecka varav 150 M består av aktieutdelning.
Medlemmarna får dela på 266 M i vinstdelning.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#872333Inte dåligt! Blir det som föreslagits, 75 kr/kubiken i efterlikvid och 7% ränta på insatser? På emitterat blir då räntan hela 10% på det egna kapitalet. Bankerna erbjuder högst 2% i ränta ...... 🤐

Välkommen som medlem i Norra för ett värdeskapande skogsbruk ... 😎

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Elis76 skrev:Ett resultat runt 300 M för 2024 lär presenteras nästa vecka varav 150 M består av aktieutdelning.
Medlemmarna får dela på 266 M i vinstdelning.

OK, så det blir ca 80 kr utslaget på m3fub som föreningen hanterar på ett år, varav hälften stannar kvar i Norras balansräkning som insatser? Borde bli runt 40 kr/m3fub i efterlikvid i så fall? Eller hur kan man räkna?

Hur mycket av de resterande 150 miljonerna i resultat kommer från överskott i virkeshandeln och hur mycket kommer från eventuellt från sågverken? Det ska bli intressant att se om Norra redovisar detta för 2024. Hittills har jag bara kunnat hitta omsättningssiffror från de olika verksamhetsgrenarna men inte resultatuppgifter. Södra och de andra bolagen redovisar mer transparent vart pengarna tjänas.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#8723367% ränta på insatser => 46 MSEK
Utdelning på virkesleveranser: 40 kr/m3fub => 120 MSEK
Insatsemission: 35 kr/m3fub => 100 MSEK
Totalt: 266 MSEK för årsstämman att besluta om

Medlemmarna får information digitalt nästa vecka innan övriga får veta helheten.

Användarvisningsbild

Lappskog  
Mellberg skrev:Inte dåligt! Blir det som föreslagits, 75 kr/kubiken i efterlikvid och 7% ränta på insatser? På emitterat blir då räntan hela 10% på det egna kapitalet. Bankerna erbjuder högst 2% i ränta ...... 🤐

Välkommen som medlem i Norra för ett värdeskapande skogsbruk ... 😎

Du måste skämta? Det kompenserar inte på långa vägar skillnaden i virkespriset till Sveaskog och andra aktörer. Som medlem måste man vara rejält ointresserad av sin egen ekonomi om man säljer till Norra.

Användarvisningsbild

JAndersson  
JAndersson skrev:Tack för ett bra inlägg Torbjörn!

Har funderat på det länge, men nu har jag skickat följande text och frågeställningar till Jonas Arvidsson som är marknadschef virke på Norra Skog:
"Du är säkert medveten om att det råder en bitvis starkt kritisk debatt gällande Norra Skog på Skogsforum.se. Senaste inlägget i tråden gällande virkespriser 2025, Torbjörn Johnsen - Virkespriser 2025 , fick mig att reagera lite extra. Nu börjar snart det berömda måttet vara rågat. Hur är det möjligt att Norra har så mycket lägre priser i er prislista än de övriga föreningarna? Framförallt på massaveden? För nu börjar ju även Nätraälven dra i från prismässigt. På vilket sätt gynnas jag som medlem i Norra och skogsägare av ett lågt grundpris och bitvis otydliga premier och efterlikvider?"

Förväntar mig inte att få ett vettigt svar eller att det blir en förändring. Men alltid värt ett försök 🙂

Nu har jag fått svar på mejlet som jag skickade till Norra. Inte helt oväntat så verkar Norra tycka att de gör allting rätt...Klippt in större delar av svaret nedan.
Tack för ditt mail och ditt engagemang kring Norra Skogs prismodell.

Vår prismodell består av flera delar och jag har nedan klippt in bilder från vårt informationsmaterial kring prissättning som åskådliggör det på ett bra sätt. Motiven till de olika delarna är flera men bla vill vi signalera värdet av god tillgänglighet (via bärighetspremier), värdet av lång och stark affärsrelation (via skogsägaravtals premier, rabatter på tjänster), värdet av medlemskapet (medlemspristillägg och en stark vinstdelning). Summerat ger detta ett starkt priserbjudande för Norra Skogs medlemmar. Dessutom viktigt att prismodellen är hållbar över tid. Jag påstår att prisnivån som det ibland refereras till i Södra Sverige inte är hållbar, och det har senaste månaderna och halvåret visats på flera sätt via stängda sågverk, konkurser och neddragningar. Men det har du säkert koll på.

Som ”bevis” på att vår prismodell fungerar så har Norra Skog haft en starkt kontrakteringstakt senaste åren. Vi har ökat den inmätta volymen samtidigt som rotlagret ökat. Detta påstår jag är tvärt emot många andra aktörer i Sverige, eftersom volymerna totalt sett minskar.

Bra att du är engagerad och intresserad. Är du medlem så skulle jag föreslå att du åker och besöker något av våra årsmöten i år. Där finns möjlighet för alla medlemmar att diskutera utvecklingen av den gemensamt ägda föreningen. Mycket bättre ta dialogen där, än i ett ”skogsforum”. Till skillnad mot skogsbolag och andra fristående aktörer så är det medlemmarna som gemensamt äger Norra Skog. Uppstår en vinst i verksamheten skall den hanteras av medlemmarna och gå tillbaka i form av vinstdelning eller återinvestering i verksamheten för framtida utveckling. På årsmötet kommer vinstdelningen att diskuteras och förslaget är att den skall stärkas ytterligare!

Med vänlig hälsning Patrik Jonsson

Användarvisningsbild

Lappskog  
#872454Inte så konstigt att de tycker att de själva gör ett utmärkt jobb 😀 De behandlar medlemmarna som nyttiga idioter som glatt levererar billigt virke utan att förstå bättre. Jag fick svar från ordförande i mitt SBO och han tyckte också att Norra betalar alldeles för dåligt för virket till sina medlemmar. De ska försök lyfta frågan på årsmötet, men det behövs fler som skriver till sina SBO och önskar att de driver frågan att Norra börjar betala minst samma som andra aktörer annars lär det inte hända mycket. Man borde också be dem driva frågan om att byta ledning eftersom den nuvarande tydligt prioriterar industridelens lönsamhet framför de skogägande medlemmarnas lönsamhet.

Användarvisningsbild

Elis76  
#872456@Lappskog

Jag rekommenderar att även Du skickar ett mail direkt till Patrik.

Av Norra:s 27.000 medlemmar är knappt tio stycken aktiva på detta forum. Övriga 26.990 har ingen aning om vad som diskuteras här.

Så att beklaga sig här bär ingen frukt.

===========================

Jag träffade Norra här i Stockholn i veckan och framförde mina synpunkter "up front"

- Virkespriset
- Varför Norra har prislistorna i m3toub och inte i m3fub
- Transparanta priser på samma sätt som Södra
- 25% reduktion av administrativ personal till 2025
- Personalproblem på kontoren i Kalix och Luleå

Jag kan lova er att det blev ett "jävla" liv.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#872459@Elis76
Bra att du framförde dina synpunkter vid mötet 👍 👍

Ja, du har helt rätt att det inte lönar sig att beklaga sig på forumet. Men om man kan uppmuntra några av de 10 Norramedlemmarna på forumet att också skriva eller ringa till sina respektive SBO och få dem att reagera så kanske det ger lite effekt. Det är därför som jag skrev till ordförande i mitt SBO som du rekommenderade tidigare i tråden. Jag uppfattade att han var glad över att man skrev och lämnade sina synpunkter.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).