Mangan skrev:Sweden-viking, köper du ett kalhygge utan plant och jakträtt för 6000:-/ha?
Gruvbrytningen ersätter markägaren för skador på mark och skog OCH betalar till staten.
Utan ersättning blir man inte, men att köpa Mark innebär inte och har aldrig gjort att det blir ens egna lilla kungadöme.
Frågan gällde som jag ser det om intrångsersättning med 6000:-/ha är skäligt.
Det innebär att markägaren blir av med all framtida avkastning för den skog som han nu måste avverka i förtid till ett mycket sämre oftast endast massavedspris , och för det betalar inkräktaren 6000:-/ha i ersättning för all framtid.
Är du nöjd om någon tar din fastighet med tvång och du får 6000:-/ha i ersättning??
Jag anser att ovan nämda har inget med att jag skulle köpa kalmark för 6000:-/ha, det är en icke relevant fråga.
Det finns de som blir utan ersättning eller får en mycket låg ersättning under marknadsvärdet vid tvångsinlösen av stat eller kommuner för för te x detaljplane byggande.
Vet också många som blir utan ersättning vid lantmäteriförättningar för gemensamhetsanläggningar.
När man köper en fastighet så har man full äganderätt med en mängd av skyldigheter också på fastigheten, så någon kung blir man inte anser jag.
Slå upp vad en kung är : en manlig monark, det vill säga en statschef som vanligen sitter på livstid och som ofta enligt en fastställd tronföljd har ärvt positionen.....
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM
HUSKVARNA, VOLVO-BM