Skogsnyheter

Betalt för biokrediter i Orsa besparingsskog?

2 inlägg 1847 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betalt för biokrediter i Orsa besparingsskog?

Torbjörn Johnsen  
#797646 SR vetenskapsradion har ett inslag om ett forskningsprojekt som drivs tillsammans med Orsa besparingsskog. Det handlar om att testa om biokrediter kan vara ett sätt att finansiera skydd av hänsynskrävande skog. Biokrediter är ett system där någon annan (företag, organisation etc) som ser ett värde i att bidra till t ex skydd av biologisk mångfald är beredd att betala för denna tjänst. Det liknar lite systemet med kolkrediter men där finns en tydligare "balansräkning" där ett företag kan räkna ut för sitt kolavtryck och sedan betala för att sänka lika mycket. Systemet med biokrediter kan möjligen vara lite otydligare i ett sådant perspektiv men likafullt kan det ju finnas aktörer som är beredda att betala.

Vi får följa det här projektet och se vad de kommer fram till. Ni kan lyssna på SR Vetenskapradion här:
https://sverigesradio.se/artikel/nar-la ... n-sta-kvar
Skärmdump från Sverigesradio.se, Vetenskapsradion




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Betalt för biokrediter i Orsa besparingsskog?

Mattias_E  
#797737 Fick mig att tänka på att när man gick i grundskolan på 80-talet så var det "poppis" för skolklasser att köpa andelar som räknades i fotbollsplaner (har jag för mig) av regnskog i sydamerika. Undrar vad som hände med dessa "biokrediter". Själv gissar jag att det var en massiv bluff.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).