Skogsnyheter

2017 rekordår för svenska sågverk?

1 inlägg 2051 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

2017 rekordår för svenska sågverk?

Torbjörn Johnsen  
#467582 Det har skrivits mycket positivt om sågverkens marknadssituation den senaste tiden. Representanter för bl a Vida, SCA m fl företag inom den svenska sågverksbranschen har uttalat sig positivt i DI och andra medier om att efterfrågan är stark och trävarupriserna i ökande. Nu senast läste jag en artikel i Värmlands Folkblad där Moelven t o m pratar om att 2017 kan bli ett rekordår. Det är sällan man hör sådana tongångar från sågverken! Det investeras en hel del hos många sågverk för att få bort flaskhalsar och öka produktionen men i och med att produktionsnivån redan ligger väldigt högt så är det nog svårt att snabbt få ut större volymer på marknaden. Vilket ju borde vara bra för prisbilden för sågade trävaror. Historiskt så har ju sågverken varit duktiga på att själva "såga sönder" sin marknad med ökade volymer så snart priser och efterfrågan gått åt rätt håll.

Det produceras också mycket trävaror i andra länder vilket är kan vara dämpande men samtidigt ser USA ut att få ett stort trävaruunderskott om man på allvar vill minska sin import från Kanada. Importtullarna är ju ett faktum och byggbranschen i USA går som tåget så det behövs mycket virke. Betydligt mer än vad amerikanska sågverk kan producera i dagsläget. Så varför inte importera lite mer från Sverige?!

Det ser med andra ord ljust ut så frågan är väl vad som kan förväntas av timmerpriserna i höst? Behövs det prishöjningar eller kommer timret ut ur skogen ändå?

Läs hela artikeln i VF här.



   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).