Skotare

Nytt reglage och elektrisk fotpedal

3 inlägg 2950 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt reglage och elektrisk fotpedal

granqvist  
#99982 Hej,

Är i behov av nytt reglage till RG70 kranen som sitter på Rottne Blondinen.

Har nu kontaktat en återförsäljare och fått ett pris på nytt ventilpaket. Det skulle då bli ett mekaniskt HV03 istället för befintliga Monsun - Tison HV02.

Men samtidigt är man sugen på ett elektriskt förstyrt. Något av beslutsångest här :wink: Med mina årliga körtimmar så kan bara begagnat komma ifråga, eller sen något budgetalternativ typ rotec BC60/8. Men då vill man ju ha kvar tornets tiltfunktion i fotpedalen.

Vad jag förstått så har Rottne använt sig av en elektrisk fotpedal för torntilten på RG70 resp. RG83. Hur passar pedalen ihop med befintliga styrsystem? Har den varit kopplad direkt till elspolarna i ventilpaketet, eller har den varit kopplad till någon styrbox?

Har bara ringa, teoretisk erfarenhet av elektriskt förstyrda reglage så är tacksam för upplysningar i frågan.

--
Antti



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Nytt reglage och elektrisk fotpedal

Manne Johansson  
#100113 Hej Annti! Fotpedalen du tänker på till viktornet är inte elektrisk den e mekanisk, påverkar huvudventilen helt mekaniskt med lite leder i mellan pedal o ventil.. har tyvärr ingen skanner, har en gammal instruktionbok där det e på bild....
Mvh
Manne

Avatar Fallback

Re: Nytt reglage och elektrisk fotpedal

granqvist  
#100239 Jo, har ju den där mekaniska pedalen i nuvarande system. Är alltså i valet och kvalet mellan att förnya med mekaniskt reglage eller satsa på 2-spak elektriskt förstyrt. Och jo, elektriska pedalen i fråga kallas 'ehc -pedal', vilket kanske inte är helt överraskande, :wink:

Har inte beslutit mig än, men det lutar för tillfället mot 2-spak.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).