Skotare

Valmet 840.4. Utskjuts val...

9 inlägg 4396 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 840.4. Utskjuts val...

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86573 Dubbel utskjut eller inte.....
Det är frågan.
Har man tillräcklig nytta av det. Den är ju 9.6m med det men 7.8m annars.
Kostar en del extra å sen är frågan hur mycke underhåll / risk för reperation kräver dom då timmarna springer i väg.

Till 80-90% slutavverknings körning.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.4. Utskjuts val...

skogsjan695xl  
#86583 Jag tycker då det är fruktansvärt fint med lång kran. Det är väldigt fint om det är grotanpassat, då det kan bli lite långt in till virket längst in.
Det fina är ju att slangarna går inuti kranen så de går ju inte sönder ofta direkt.
Men som du säger, kör ni mestadels slutavv så är ju inte slangarna något stort bekymmer som ligger på kranen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.4. Utskjuts val...

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86642 Som sagt, kör du mycket grotanpassat ska du nog satsa på den långa. Sitter själv o kör 7.8m varianten i grotad slutavverkning och nog skulle det va fint att nå lite längre. Det blir väl Loadflex!?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.4. Utskjuts val...

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86673 Håller på lite å kollar med Valmet om offert på en 840.4

Loadflex blir det inte 250 000:- är dyrt för det. Funkar inte heller för oss då vi kör allt på timme.

Standard lastbärare med breddningar.

Men i övrigt så gott som helt full utrustad. Även med front "känguru grillen". Protec länken och Central smörjning mm.

Nu avvaktar vi provkörning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 840.4. Utskjuts val...

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86690 Som det skrivits tidigare,fint med långkran när man kör grotanpassat, eller skotar blötområden eller kör gallring efter beståndsgående skördare eller mauellhuggt ibland.
Men klart är det så stor del slutavv. så kanske du har större nytta av ha lite starkare kran(vet iofs hur mycke det skiljer i lyftkraft på dom?)
Lite extra pyssel med utskjutskedjor å service blir det ju oxå.
Kanske klarar sej ganska bra med 7,8m kranen,är ju inte så dålig räckvidd ändå.

Borde finnas maskiner med standard och långkran som du kan provköra om du pratar med maskinförsäljaren?

Avatar Fallback

Re: Valmet 840.4. Utskjuts val...

valmet862  
#87212 Skulle ALDRIG kunna tänka mig nåt annt än 10 meters kran har kört med det nu många år och inte haft några som hellst problem med underhåll o dylikt

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.4. Utskjuts val...

rocky  
#88415 Röstar på långkran. Vi har 9m på F10an och det vill vi verkligen inte vara utan. (Hämmar H8an med kortare kran.) Har kört den i lite slutavverkning och jämförde den med 1710an och jag blev bara förbannad på 1710ans korta kran.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840.4. Utskjuts val...

masterchief  
#88431 Ínte att förglömme de nm du förlorar med dubbelutskjut,
Mer virke på lasset eller grot per griptag.
Om det är lönsamt eller ej, därav tvistar de lärda, grovsmidesverkstädernda jubblar iom kransprickor med långkranar...

Avatar Fallback

Re: Valmet 840.4. Utskjuts val...

Gubben  
#88476 Kör med lång kran på 860.1 och kan inte tänka mig byta till baka kort kran. Vi har kört snart 13000 tim utan att ens byta en slang i kran och det finns inga sprickor heller fast jag har 0.36 cranab grip på. Jag har endast spänt efter ut skjuts kedjorna då och då. Ska dock plocka isär ut skjutet och byta slang kedjor och glid plattor i sommar. Jag hade mer problem med kort kranen för det sprack hydral rör på vipen ofta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).