Sida 1 av 1

Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: mån 22 mar 2010, 20:54
av mrme
Nån som vet varför valmet har svårt att få fram 860.4, våran är 3 månader sen??
Har hört en litet vagt rykte om att de har varit en del drivline problem på .4an nån som vet mer??

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: mån 22 mar 2010, 21:17
av skogsjan695xl
Leveransproblem är det nog inte bara valmet som har. En jag känner har köpt sig en 1070E och han fick vänta 2månader efter satt datum tills han fick den.
Den dagen han skulle fått den var den fortfarande inte tillverkad än, och när den väl kom till Sverige så var det ingen som visste vart den var, aggregatet hamnade på något annat håll. Så de hade rediga problem.

Men drivlinan har jag inte hört nått om iaf.

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: mån 22 mar 2010, 22:20
av totte
Brukar sitta en lapp på rutan där det står "Russia" på Valmetar som står parkerade på utlastningplanen i Umeå.

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: tis 23 mar 2010, 09:41
av Gubben
Jag har hört att valmet har börjat med nya japanska nållager i boggi lådorna som inte håller vad dom som dom ska. Det var visst även problem med leverans av dessa lager. En kille har stått 2 veckor och väntat på lagren.

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: tis 23 mar 2010, 20:45
av mrme
Var precis å kollade in våran valmet(om de inte var nån annans) å skotarsluskarna 8) kommer få problem framöver, de kommer bli stickvägar som är 3.30-4.00m 8) framöver å de ska nog vara bra slätt för att tråckla genom den då. Hoppas ögat ljuger för ja fick för mej att lastutrymmet växt en aning på bredden hoppas ja har fel.

De ja slås av när ja tittar på en 860 är att dom lyckas verkligen med att bygga en traktor med bra markfrigång torts att de är en mellanklassare, vagnen ser nästan ut att vara aningen högre än tidigare men ögat kanske ljuger där oxå.

Dom nya minispakarna tycker ja känns tröga å lite skumma men byte av fjädrar i dom så blir de nog bra.

.5 hoppas ja kommer med en snurrhytt och fjädring då kommer en bra skotare bli ännu bättre å .6 nån sorts typ av als tiltbart å fjädrande lastutrymme.

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: ons 24 mar 2010, 11:37
av Valmet 890
Det gick av en drivaxel ut från kardan i en 860.4 härikring för ett tag sen, annars tycker jag det låter som att de snurrar på.

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: ons 24 mar 2010, 16:11
av mrme
hade fel angående lastutrymmet som tur var, bredden mellan hjulen skulle tydligen ha blivit lite större. Längre vagn är de på den mot den gamla men de är en fördel när virket ska köras uppför.

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: ons 24 mar 2010, 17:11
av Elias
Åkte baki en sprillans nu 901tx som var på väg norrut från skellefteå på trailer.Lappen satt kvar i framrutan iaf, såg inte vad som stod dock

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: tor 25 mar 2010, 10:47
av Valmet 890
HAr ni lagt in nån order på en 1170 än mrme?

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: tor 25 mar 2010, 16:20
av mrme
Valmet 890 skrev:HAr ni lagt in nån order på en 1170 än mrme?


Den är för liten för oss, det ska vara minst 20m mellan väg får ej köra beståndsgående, vi ska kunna köra allt från 0.03 till väglinje/sluthuggning.

Men de finns ju andra att välja mellan :mrgreen:

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: tor 25 mar 2010, 17:12
av novis??
blir det en 911.4 nu när ni värkar ha köpt en röer skotare? eller blir det en ponsse till :roll:

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: fre 26 mar 2010, 10:30
av Valmet 890
mrme skrev:
Valmet 890 skrev:HAr ni lagt in nån order på en 1170 än mrme?


Den är för liten för oss, det ska vara minst 20m mellan väg får ej köra beståndsgående, vi ska kunna köra allt från 0.03 till väglinje/sluthuggning.

Men de finns ju andra att välja mellan :mrgreen:


1170 med 754 borde väl vara en fin maskin för det uppdraget? En här har en sån och kör allt möjligt och vad jag hört så är dom då nöjda.

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: fre 26 mar 2010, 18:50
av mrme
Valmet 890 skrev:
mrme skrev:
Valmet 890 skrev:HAr ni lagt in nån order på en 1170 än mrme?


Den är för liten för oss, det ska vara minst 20m mellan väg får ej köra beståndsgående, vi ska kunna köra allt från 0.03 till väglinje/sluthuggning.

Men de finns ju andra att välja mellan :mrgreen:


1170 med 754 borde väl vara en fin maskin för det uppdraget? En här har en sån och kör allt möjligt och vad jag hört så är dom då nöjda.


Den går säkert fint, har inte kört nått 754 men de funkar säkert hur bra som hellst, blir lite på gränsen med flerträdshantering sägs det.


Hur går 1170in för han då??

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: fre 26 mar 2010, 20:19
av Valmet 890
Jag vet inte så mycket om den med 754 men svågern kör ju en med 412, de har kört dryga 1000 timmar iaf och den verkar gå bra. Krankabeln for i veckan, och nån data modul i aggregatet förra veckan men förutom det tror jag bara dom bytt nån slang.

Re: Valmet leveransproblem+ drivlina

Postat: ons 07 apr 2010, 20:12
av kalhygge
Gubben skrev:Jag har hört att valmet har börjat med nya japanska nållager i boggi lådorna som inte håller vad dom som dom ska. Det var visst även problem med leverans av dessa lager. En kille har stått 2 veckor och väntat på lagren.



Är detta nått generellt problem med Comfortboggien - vilken modell var det??

Ska visst skilja nått inne i lådan mellan Comfortboggie och TJ/JDs gamla hederlia balanserade boggie, annars tycker man ju tekniken borde funnits hos NAF ett tag nu..