Sida 1 av 2

ÖSA 280 MASTER

Postat: ons 17 feb 2010, 09:23
av Mickael
Hej!

Inför ett eventuellt köp av en ÖSA 280 MASTER så har jag några frågor som jag hoppas att ni med er erfarenhet och kunskap kan ge svar på.

Maskinen har gått och kommer att gå som markberedare, finns det något särskilt man bör tänka på då när det gäller just denna maskin? Svaga punkter när den går som markberedare?

Hur ser reservdelsläget ut? Finns det många maskiner i drift fortfarande?

Det finns effektreglering på hydrostaten?

Har ni några roliga anekdoter om just Mastern?

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: ons 17 feb 2010, 09:45
av novis??
reserv delar börjar bli lite sämre mastrarna gick ur produktion 91 1840 fanns till hösten96 har för mig att det kan vara segt med vissa däck dim

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: ons 17 feb 2010, 22:05
av Mickael
Hur lika är 280:in och 1840:in när det gäller reservdelar?

Har sett i en broschyr från Elmia Classics att 1840 kunde fås med 22x25, 20,5x25 eller 700x26,5 och på 280:in sitter det väl 22x25 så är det troligt att man skulle kunna få tag på 26,5-tums fälgar från en 1840 och passar de? Eller kan man på ett enkelt sätt konvertera 25-tums fälgarna till 26,5-tum?

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: ons 17 feb 2010, 22:23
av Torparn79
kolla i skogsbiblioteket..
skogsbiblioteket.php?cat=3&sort_by=0&order=ASC&start=120

sen misstänker jag att "simba" här på forumet kan hjälpa dig med ett och annat..

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: ons 17 feb 2010, 22:35
av Mickael
Tack för länken, den broschyren är lite mer utförlig än den som finns på Elmia Classics.

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: tor 18 feb 2010, 01:52
av Lill Junior
Vet att många hade/har problem med diffarna på 280'n. Den jag körde va framdiffen ur kopplad p.g.a tidigare ras. Ville inte byta en till, den bak är betydligt lättare att byta, håller väl lite bättre. Va en gubbe som påstod att de va samma diff i vissa lastbilar, vet dock inte om de stämmer. Men Simba här på forumet har nog störst vana av Mastern som basmaskin.

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: tor 18 feb 2010, 07:59
av Simba
Jamen nog finns det andra som känner till dom där oxå :lol:
Är ingen större skillnad mellan 280 och 1840
Det som skiljer är lite annorlunda utväxling i diffarna,men alla andra delar är lika (förutom lite el inne i hytten)
Det har ni rätt i att 25 tums däcken görs inte längre,men det finns många 700/26,5 fälgar liggandes runt om i bygderna.

Problem :?:

Njäee,inte nå extremt,mastern är nog en av dom bättre basmaskinerna,är det rejält stenigt klår han nästan 1710-an

Hög frigångshöjd (spec midja) en V-formad bakram är några av fördelarna,klart sen dom passerat 25000 timmar så har nog "bäst före datumet gått ut"

Motorn är lättskruvad och det finns bra med billiga nya delar till den,hydrostatpumpen är väl lite känslig kanske,men en korrekt injusterad yttre tryckavskärare brukar va till nytta.

Sen har han en 3-stegad Clark oxå,vi har inte haft nå bekymmer med den,enda man ska passa är kraftöverföringsaxeln mellan framdiff-clark,brukar lätt glömmas bort att smörja den.

Diffarna,precis som "lill-junior" sa så är en svaghet,spec vissa versioner av 1840 framdiff kunde va bekymmer.

Är lite olika diff beroende på 6 lr 8 hjul,årsmodell etc,men åtminstone 280 hade samma allihop (okok,visst fanns det undantag där oxå)

Några extrema problem är det dock inte,vi har tex en 280 som gått 33000,han har bytt fram 2ggr och bak en
gång.

Nä,nu måste jag iväg och plåga 1910-an,men fråga på bara ska vi se vad vi kan hjälpa dej med :mrgreen:

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: tor 18 feb 2010, 13:26
av Mickael
Tack tack Lill junior och Simba för utförliga svar och det kommer nog fler frågor efter ha sett maskinen i helgen.

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: tor 18 feb 2010, 18:46
av Lill Junior
Sen e de ju en STOR å rymlig hytt, man fick ju me sig matväskan + lite annat. Den jag körde hade 700/26,5 hjul, vart betydligt bättre än dom där andra cykelhjulen. Dock hade jag föredragit en scania motor i dom, men man kan inte få allt.

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: tor 18 feb 2010, 19:24
av Torparn79
Lill Junior skrev:Sen e de ju en STOR å rymlig hytt, man fick ju me sig matväskan + lite annat. Den jag körde hade 700/26,5 hjul, vart betydligt bättre än dom där andra cykelhjulen. Dock hade jag föredragit en scania motor i dom, men man kan inte få allt.

men står man inför en renovering av den gamla spisen så kanske det är samma affär att kasta i en Scania DS-14 (14-liters V8), med en rak pipa ifrån turbon så lär man ju i alla fall ha kul på jobbet även om det är skit på radion.. :ugeek: :ugeek:

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: tor 18 feb 2010, 23:49
av Lill Junior
Räcker nog med en DS9, går ju betydligt bättre än volvos motorer. Lokomon med 4 radig harv har dom bytt motor i nu till en DS9, ska bli roligt å se i vår hur den går nu.

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: lör 03 apr 2010, 09:25
av Zorro
Finns det någon som har plockat i en ds9 i en master för det är något jag har tänkt att göra men det har inte funnits tid till det än ?

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: fre 10 sep 2010, 10:31
av Blizzarden
kan va väldigt stora problem att få tag på däck!

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: fre 10 sep 2010, 12:50
av Zorro
Varför är det problem med däck, koppom säljer 22/65-25 som är det vanligaste däcket

Re: ÖSA 280 MASTER

Postat: lör 04 apr 2020, 19:36
av Christoffer Olsson
Hej har köpt en ösa 280 skördare undrar var el pumpen för att fylla på hydral olja är.
Sitter det någon mer hydraltank än den bakom hytten.
Har nån instruktioner på vad alla knappar i huten är till
Tacksam för svar mvh Christoffer