Skotare

ÖSA 280 MASTER

24 inlägg 17129 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

AKKAMAAN  
#635636 På 250 så sitter knappen på tanken mot hyttväggen, en kort vippströmbrytare. Kan ev sitta där på 280 också. Definitivt i närheten av nivåglaset på tanken

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Christoffer Olsson  
#635675 Knappen hitta jag men pumpen går inte igång så jag behöver veta var pumpen sitter

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635694 På skotarna satt bränsletanken under hytten,men eftersom skördarna har sin tank på vagnen så blev ett utrymme ledigt så därför fanns som extrautrustning en extra hydraultank på 60 liter.
Finns 2 strömbrytare,en 2 stegs som styr pumpen och en 3 stegs som väljer vart oljan ska gå och om man vill fylla från res. tanken.
Sen en 1/4 slang som avluftning.
Minns ventilen bruka inte hålla tätt så när man kört en halv dag så hade en del olja runnit tillbaka från originaltanken...

Gällande brytare inne i hytten så finns instruktionsbok på 280E i biblioteket här på forumet

Lycka till med nyförvärvet :-bd

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Erre  
#635731 Kul att läsa ifrån dig igen @Simba
:-bd

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

totte  
#635759 Jamen se där, Simba is back! Det var tre år sen, välkommen åter! 🤗

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Christoffer Olsson  
#636161 Hej hur tilltar man krantornet hittar ingen knapp som är som instruktionsboken

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636407 På en gammal maskin får man räkna med att dom bytt stol kanske 3-4 ggr och ev. ombyggd till minispakar osv.
Så därför kan en del knappar va ändrade.
Vi hade tex på en skotare så var tilten ombyggd med en 3-stegsbrytare inblandad mellan brytarna för arbetsbelysningen i bakre hörnet.
Kanske förra ägaren kan tipsa om hur han är ombyggd?

Avatar Fallback

Re: ÖSA 280 MASTER

AKKAMAAN  
#636442
Christoffer Olsson skrev:Hej hur tilltar man krantornet hittar ingen knapp som är som instruktionsboken

Om du följer slangarna bakåt från tilt cylindrarna så hamnar du vid en riktningsventil. Om den samma typ av förstyrventiler som resten av kranens riktningsventiler har så borde styrningen komma från IPS-boxen. Då skulle det kunna vara så att man med ett dubbelkommando kör krantilten med en kombination av tryckknapp och t ex lyftspaken. På senare modeller (typ 1840) med minispakar och paletter så hade man väl en skålformad kort proportionell joystick på paletten för terrängstyrning hö-vä. Om det fanns krantilt så var väl det på samma lilla joystick fast framåt/bakåt...(?)
Om det sitter en grupp relän på samma ställe som IPS-boxen så kan det vara så.
Men ett tydligt och läsbart elschema vore guld.
Det hittar du i en instruktionsbok, förutsatt att din maskins tillv# stämmer med den instruktionsbokens elschema

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 280 MASTER

Strendzo  
#789242 Hej, jag skulle verkligen vilja ha en manual till den maskinen. Snälla, är det någon som har det i PDF?
Tack så mycket

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).