Sida 1 av 1

Timberjack 1210 svagheter?

Postat: sön 17 jan 2010, 19:29
av Gustav-vasa
Har blivit med Timberjack sen några månader :mrgreen: Har alltid kört röda maskiner förut, men det är väl aldrig försent att ändra sig. Nån som vet om 1210 har några svagheter ? Har hört att midjelåsen är ett problem. 1210 är från 1995. :???:

Re: Timberjack 1210

Postat: sön 17 jan 2010, 19:41
av mrme
Gustav-vasa skrev:Har blivit med Timberjack sen några månader :mrgreen: Har alltid kört röda maskiner förut, men det är väl aldrig försent att ändra sig. Nån som vet om 1210 har några svagheter ? Har hört att midjelåsen är ett problem. 1210 är från 1995. :???:


Har absolut ingen koll men prova att köra utan midjelås blir mycke mindre rörelser i hytten enligt mej iallafall

Re: Timberjack 1210

Postat: sön 17 jan 2010, 20:13
av Klargplutte
1210orna är i det närmaste oknäckbara , våra har gått 28-29000h å knallar på fint dock är midjelåset knäckt vilket tydligen ska vara bra dyrt att fixa men det blir ju så spännande utan så de får vara som det är , annars vet jag väl inga generella svagheter förutom att dom är lättippade motorsvaga och går riktigt uselt i snö.

Re: Timberjack 1210

Postat: sön 17 jan 2010, 20:19
av Gustav-vasa
Sägs att låsen brukar kosta 20-30 tusen att laga . Man får väl va utan om det pajar.Min 1210 har gått 19000 Tim. Har alltid haft Valmet förut sen 85 , men man börjar vänja sig, lite lätt grön nu.

Re: Timberjack 1210

Postat: mån 22 feb 2010, 21:29
av uvesten
Körde 1210 95-97 trivdes väldigt bra i den, bromsarna var ett ständigt problem så om man körde motorstop så var det frihjul utför ända tills man fick tag inyckeln och kunde starta den igen, samma gällde om man kom tex på 1h i utförsbacke och råkade komma åt toutch knappen till växlingen så 2Låg skulle i, kunde bli samma sak frihjul så i de lägena var den livsfarlig men för övrigt en bra maskin lite svag på lyften, man fick vara med ibland och kompensera med krantillten.