Skotare

Mini brunett 678

21 inlägg 24495 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svagheter

roger82  
#11131 En stor svaghet på 678:or är när de har 600 hjul. Transmissionen är byggd för 500 däck och sedan så breddade man bara utåt vilket fick som följd att det blev en enorm brytning på fälgarna. Fälgarna sprack och hjulmuttrarna kunde man skjuta iväg, har själv provat att tappa ett hjul.

Sedan så gjorde man som många andra tillverkare tex rottne: växellådan var byggd för IH motorn utan turbo(578) och när den blev 678 så tryckte man bara i turbomotorn med den gamla drivlinan. Vet ej hur vanligt det är med haverier men på rottne blondinerna gick det åt ett par drivaxlar om året :lol:

En jag känner var kompis med svetsen när han hade en 678 men jag vet inte hur stora lass han hade heller.. En 678 tål inte stora lass!

Annars finns det inget som slår ljudet av en 678 som dyker upp från ödemarken :P

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Mini brunett 678

dag-man  
#22484
Gremo950r skrev:Är det nån som har kunnskap att dela med sig av denna underbara maskin?


Minin är ingen underbar maskin, visst går fint i skogen men kran sitter ju käpprätt åt h-vete. Och det enda hållet som en ser bra åt är rakt bakåt.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22485 Vet en här som körde skift dagligen med 678 för några år sedan. Mätaren hade stannat men uppskattningsvis hade den gått uppemot 30 000h när han bytte till en 810. Var inte mycket "dyra" delar han bytte på den. Gick tämligen smärtfritt.
Vet att han hade problem med sprickor i kraninfästningen,men de la på en grövre platta på taket.

Avatar Fallback

Re: Mini brunett 678

Bruunettbyggarn  
#353691 Verkar inte vara så jätte svårt att få tag i delar. Jag har nyligen renoverat en mini 678 som var skördare men som hade brunnit, nu ombyggd till en 678 skotare. De var mycket jobb, men det finns flera firmor som säljer delar till 678 mini. :) :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Mini brunett 678

Bruunettbyggarn  
#353692 Hen fråga dock, ni som kört mycket bruunett. Är dem lite seg startade? Man får nöta ett tag på starten innan oljetryckslampan slocknar men då startar den? Eller är de en dålig oljepump i tråget månntro?

Tack på förhand! :D

Avatar Fallback
AKKAMAAN  
#354269
valmet901 skrev:är inte mini rätt vältsjuka med kranen på taket

njae...bara när man sätter fast kranen i rågen på lasset och lägger i flytläget på kransvängen.
Om traktordelen börjar luta lite när man kör över en stubbe då kommer kranen med vidhängande virkesbunt farande som ett skott åt sidan. och man tippar i inom en "fisblink".
Kranen kan göras fast i en virkes knippa på lasset bara det finns nog långa stakar som håller kranen kvar över lasset. Med kranen i kranfästet framför nosen så är maskinen väldigt stabil.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).