Lännen mfl

MVH
MN
Huddigen har ju däremot "riktig" midja.
Med 600 twin och skogskärra så borde den ju gå jättebra.
Dom kanske svänger dåligt men dom borde väl spåra exakt?
Synd att dom ska vara så dyra, ska ju bara ha den för skoj skull

Ferguson skrev:Just 6300 var ett dåligt exempel då den just som ni antyder har pendlande bakaxel.
Huddigen har ju däremot "riktig" midja.
Med 600 twin och skogskärra så borde den ju gå jättebra.
Dom kanske svänger dåligt men dom borde väl spåra exakt?
Synd att dom ska vara så dyra, ska ju bara ha den för skoj skull
om du skall köpa en huddig av äldre model så kolla att midjan inte glappar
Jämförelse mellan några olika grävlastarmodeller (uppgifter om Huddig och Lännen från respektive märkes hemsidor, uppgifter om Volvo från dess instruktionsbok):
Huddig 1160 (motsv 960 C6): rampendling 8 grader, styrvinkel 32 grader.
Volvo BM EL 70C: rampendling 10 grader, styrvinkel 35 grader.
Lännen 880 C: framaxelpendling 12 grader, styrvinkel 42 grader.
Jag blev själv förvånad att Huddig (om broschyruppgifterna stämmer) är stelast både vad gäller pendling och styrvinkel.
Vänligen, Vedbjörn.
Jag har hört mycke svordommar om Lännen annars.Renov/byte av åkpump o åkmotor verkar vara valigt på c100/740.Men Huddig är inte felfria heller.Om man ska ha en med Valmetmotor bör den vara renoverad för den verkar hänga med ca 10000 tim.Det går att hitta skapliga fyrcyl huddig med renoverad midja o motor runt 300k tusen.Årsmod 86 87 .
Christer j skrev:Låter skumt det där med 8 grader för det känns mer,men det är ingen slump att det är stor majoritet hudig som linjegrävare för dom funkar bra i terräng.Håller med om att styrvinkel är lite liten.Annars ser man mer o mer Lännen 880 som linjemaskin men det är väl lite fel prisklass.
Jag har hört mycke svordommar om Lännen annars.Renov/byte av åkpump o åkmotor verkar vara valigt på c100/740.Men Huddig är inte felfria heller.Om man ska ha en med Valmetmotor bör den vara renoverad för den verkar hänga med ca 10000 tim.Det går att hitta skapliga fyrcyl huddig med renoverad midja o motor runt 300k tusen.Årsmod 86 87 .
foder sjunket brukar komma runt 7000 tim
men har för mig att valmet kom med en uppgrderings sats till fodren
så att man skulle slippa foder sjunket.

Jag har nyligen fått hem min nya Huddig 1260 och jag är i full färd med att skogsanpassa den. Den gamla maskinen finns på blocket.
Skall bli kul och se vad det blir för resultat med 1260:n då den har bättre hydraulik.