Skotare

Rottne smv rapid 99

10 inlägg 9080 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne smv rapid 99

erik-250  
#68736 Hej! Jag sitter i en rottne smv och skotar ris, har inte kört den så längae men den är rätt lustig i kranen. När man kör ut kranen och ska ta ett knippe och man sen ska lyfta upp det så är kranen så seg. Om man lyfter bomen och samtidigt kör någon annan funktion så går bommen så väldigt sakta. Och om man då släpper den andra funktionen så går bommen så in i helvte så man kan ju inte få något fint flyt på kranen. De som äger maskinen har forskat om problemet men har inget kommit på. De på höglandetsmaskin kommer inte heller på felet. Är de någon av er som varit med om nåt liknande problem eller har någon tanke om vad det kan va?? MVH Erik



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottne smv rapid 99

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68741 Låter som ett doseringsfel, men det borde väl mekfirman ha kollat?

Avatar Fallback

Re: Rottne smv rapid 99

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68747 Låter som om maskinen är försedd med ett gammalt hederligt rundpumpningssystem. Men knappast på en -99 eller?

Användarvisningsbild

Re: Rottne smv rapid 99

Lill Junior  
#68756 Va samma problem på en 1710 ja körde i vintras, hittade inget fel på den heller.

Användarvisningsbild

Re: Rottne smv rapid 99

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68777 Borde det inte bero på något med servo trycket.
Att pumpen inte ställs på riktigt då man kör bom lyft och någon mer funktion.

Användarvisningsbild

Re: Rottne smv rapid 99

GremoNiclas  
#68784 Våran Gremo från 07 besitter samma lustiga problem.
I hopp om att lyften ska gå fortare höjer man maxströmmen men kranen blir inte hanterbar då. Rycker och knycker, inget flyt. Ställde nyligen ner maxströmmen en aning och den blev betydligt bättre att köra, flyter bättre.

Avatar Fallback

Re: Rottne smv rapid 99

alias  
#68802 Hej!

Har ett liknande problem på en Ösa 678 från 86/87 som gått en 8500 timmar.

Man måste ha reglaget till lyften av huvudarmen i precis rätt läge om man kör ut vippen samtidigt, annars stannar huvudarmen.

Har också problem med att vippen stannar om jag kör ut den från maskinen samtidigt som jag kör ut utskjutet.

Har fått höra att det kan bero på att det är för klen hydraulpump i maskinen för att oljan ska räcka till eller att det är försvagade fjädrar till chokerna för berörda funktioner i ventilpaketet.

Någon som har ett förslag, kan något av ovanstående vara riktigt eller är det något annat (inte så skoj att börja skruva isär ventilpaket eller pump om det är nått enklare fel)?

Tilläggas ska att maskinen har en tendens att dö om man försöker lyfta kranen (rak arm, utskjutet utkört och med tom grip) på nästan tomgång 500-1000 rpm. Svag motor eller bara att maskinen ska gå på 12-1600 rpm som arbetsvarvtal?

Tacksam för svar!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rottne smv rapid 99

GremoNiclas  
#68842
alias skrev:
Tilläggas ska att maskinen har en tendens att dö om man försöker lyfta kranen (rak arm, utskjutet utkört och med tom grip) på nästan tomgång 500-1000 rpm. Svag motor eller bara att maskinen ska gå på 12-1600 rpm som arbetsvarv

Har ju haft en mini 678 från 88 men jag kommer inte ihåg hur det var. :???:

Den behöver arbetsvarvet gissar jag. Inget att slösa hjärnkraft på.

Avatar Fallback

Re: Rottne smv rapid 99

alias  
#68878 Hej GremoNiclas!

Nä, just den delen av inlägget var väl inget stort "praktiskt" problem. Min tanke gällande det hela var att om det nu stämde att pumpen var på gränsen till underdimensionerad så borde det ju inte direkt bli bättre direkt om motorn börjar bli lite lagom slö. Fattas det effekt så gör väl hydrauloljan som vi människor och följer minsta motståndets lag (känns logiskt att huvudarmen lägger av innan vippen och vippen innan utskjutet om man ser till belastningen).

Är fortfarande nyfiken på om någon vet varför kranen på maskinen ifråga beter sig som den gör och om man kan åtgärda det på något vis.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rottne smv rapid 99

asj  
#522951
alias skrev:Hej GremoNiclas!

Nä, just den delen av inlägget var väl inget stort "praktiskt" problem. Min tanke gällande det hela var att om det nu stämde att pumpen var på gränsen till underdimensionerad så borde det ju inte direkt bli bättre direkt om motorn börjar bli lite lagom slö. Fattas det effekt så gör väl hydrauloljan som vi människor och följer minsta motståndets lag (känns logiskt att huvudarmen lägger av innan vippen och vippen innan utskjutet om man ser till belastningen).

Är fortfarande nyfiken på om någon vet varför kranen på maskinen ifråga beter sig som den gör och om man kan åtgärda det på något vis.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).