Sida 2 av 3

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: mån 04 maj 2009, 22:23
av kjugekarlsson
Jag förstår ju vad som menas med balanserad boggi, men ändå inte. Någon som kan förklara lite snabbt och lätt?

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: mån 04 maj 2009, 22:39
av rocky
grotförare skrev:okej de är juh dumt att dom inte har de på F10..

Vet inte om det gör så stor skillnad i det stora hela. Vist backar man upp för en jätte slänt kan boggin resa sig lite men har man ett par gripar virke på så märks det ingen skillnad. Tycker den ballanserade boggin trycker sönder marken mer än icke ballanserad boggi.

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: mån 04 maj 2009, 22:49
av skogsjan695xl
rocky skrev:
grotförare skrev:okej de är juh dumt att dom inte har de på F10..

Vet inte om det gör så stor skillnad i det stora hela. Vist backar man upp för en jätte slänt kan boggin resa sig lite men har man ett par gripar virke på så märks det ingen skillnad. Tycker den ballanserade boggin trycker sönder marken mer än icke ballanserad boggi.


håller med dig faktiskt, tycker de gör stötigare med balanserad boggi när det ska ´´trycka´´ ner hjulen, det motar lite när man kör mot stubbar och skit, och kör man neråt (vare sig det är framåt eller bakåt) mot en blöthåla så tycker jag bara hjulen vill ner och åter ner i hålan.
Då är gamal hederlig kjedje boggi bättre, tycker jag iaf.

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: mån 04 maj 2009, 22:52
av rocky
skogsjan695xl skrev:
rocky skrev:
grotförare skrev:okej de är juh dumt att dom inte har de på F10..

Vet inte om det gör så stor skillnad i det stora hela. Vist backar man upp för en jätte slänt kan boggin resa sig lite men har man ett par gripar virke på så märks det ingen skillnad. Tycker den ballanserade boggin trycker sönder marken mer än icke ballanserad boggi.


håller med dig faktiskt, tycker de gör stötigare med balanserad boggi när det ska ´´trycka´´ ner hjulen, det motar lite när man kör mot stubbar och skit, och kör man neråt (vare sig det är framåt eller bakåt) mot en blöthåla så tycker jag bara hjulen vill ner och åter ner i hålan.
Då är gamal hederlig kjedje boggi bättre, tycker jag iaf.

Kunde inte formulerat det bättre :wink:

Re: FILMER - skotare

Postat: ons 06 maj 2009, 17:35
av timberjack810c
skogsjan695xl skrev:ja jag säger då det, lasta av för fan och diffa hela tiden. men den verkar vara klen i driften, verka inte som den orka dra runt hjulen ibland.


Det ser nästan ut som högväxeln är i eftersom den är så otroligt klen?

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: ons 06 maj 2009, 20:49
av Lill Junior
Förbannade amatör....lasta av & smyga sig upp så däcken har någon chans att få fäste!!!!!

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: tor 04 jun 2009, 16:13
av Skogsmullle
hade ju inte gjort nogot om de planerade lite inan de började köra och ja i ris eller virke när det börja gå igenom....

och det försöket till att ta sig upp var nog det sämsta ja sett...

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: tor 09 jul 2009, 20:53
av Ang3r
Kommentera redan på tuben för 3 månader sen, och jag skrattar forrtfarande och eländet :P

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: fre 10 jul 2009, 09:12
av Fridh
va fan ska man säg.. :lol: Börja med o lasta av ... haha

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: sön 12 jul 2009, 00:06
av grotförare
Fridh skrev:va fan ska man säg.. :lol: Börja med o lasta av ... haha



haha a du har helt rätt brukar gå mycket bättre om man lassar av först.... haha
verkar inte som att alla förstår de:P

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: sön 12 jul 2009, 02:01
av Skogshuggarn
Måste vara en "0-8" som kör. :grin:

I det militära så slirade de -per automatik- ner sig på "banjon" nästan varän de körde utanför asfalterad väg, och sedan fick Norrlänningarna lirka loss ekipaget. 8)

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: sön 12 jul 2009, 23:58
av Skogstomte
Som alla säger, lasta av! Kranen går lika bra även om hjulen inte syns... Och för tusan, ta det lugnt, lätt att man pajar något. Om jag inte såg helt fel så trillade bandet av på vänster bak i slutet. Säkerligen brast en länk och det tog en stund att fixa. Det var den förtjänsten...

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: mån 13 jul 2009, 16:22
av Pidden
Hade han börjat med att lasta av allt så hade han ju tagit sig upp bra mycket lättare och fortare, kanske även ställt ner varvet lite och gett full diff, smygköra brukar vara det bästa så hjulen orkar få lite fäste!

Har bara en fundering, Var det en lärare som körde eller en elev? :???: :roll:

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: mån 13 jul 2009, 16:46
av masterchief
Det var en lärare :???:

Re: Rottne F10 fastkörning [delad från filmer tråden]

Postat: tis 11 aug 2009, 17:55
av söderlund
ni får klaga på läraren vi sa åt han 6 elever att han skulle börja med att lasta av men de gav han fan men så kanske gamla 70 årigar gubbar är som kört skogsmaskin i 25 år och sen jobbat på naturbruksgymnasie resten av tiden.