Sida 1 av 1

Timberjack 810 D eller Valmet 860 svart och röd

Postat: mån 30 sep 2024, 05:10
av Tandenberg
Hej!
Jag är intresserad av att skaffa mig en skotare. Begagnad för ca 300 000 kr plus moms. Vilken typ av skotare hittar man i denna prisklassen om det ska vara Timberjack eller Valmet? Går det att hitta skotare i denna prisklassen eller är det lurigt att köpa skotare som inte kostar mer? Vilka modeller kostar minst att reparera? Jag har funderat kring en Valmet 860 svart och röd. Är det en bra modell? Är kranen bra att köra och är den stark? Finns det flytläge på kranen i en Valmet 860 svart och röd? Jag har läst att Valmet inte är lika kostsamma att reparera som Timberjack. Och jag har läst att Timberjack skulle vara känsligare och ha lättare för att välta än Valmet. Vad är rimligt pris för en Valmet 860 svart och röd? Finns det något ca pris för hur mycket man behöver betala för att få tag I en bra skotare. Utan att det är slitet och bara krånglar en massa. Vilken skotare har bäst kran? Valmet 860 eller Timberjack 810D? När är det bästa läget att köpa en skotare. På våren eller hösten? Jag vill kunna använda skotaren mycket till gallring. Men även kunna köra timmer och tyngre stockar av bok och ek.
Tacksam för alla svar!
Mvh Jörgen

Re: Timberjack 810 D eller Valmet 860 svart och röd

Postat: mån 30 sep 2024, 07:29
av alias
Tandenberg skrev:Hej!
Jag är intresserad av att skaffa mig en skotare. Begagnad för ca 300 000 kr plus moms. Vilken typ av skotare hittar man i denna prisklassen om det ska vara Timberjack eller Valmet? Går det att hitta skotare i denna prisklassen eller är det lurigt att köpa skotare som inte kostar mer? Vilka modeller kostar minst att reparera? Jag har funderat kring en Valmet 860 svart och röd. Är det en bra modell? Är kranen bra att köra och är den stark? Finns det flytläge på kranen i en Valmet 860 svart och röd? Jag har läst att Valmet inte är lika kostsamma att reparera som Timberjack. Och jag har läst att Timberjack skulle vara känsligare och ha lättare för att välta än Valmet. Vad är rimligt pris för en Valmet 860 svart och röd? Finns det något ca pris för hur mycket man behöver betala för att få tag I en bra skotare. Utan att det är slitet och bara krånglar en massa. Vilken skotare har bäst kran? Valmet 860 eller Timberjack 810D? När är det bästa läget att köpa en skotare. På våren eller hösten? Jag vill kunna använda skotaren mycket till gallring. Men även kunna köra timmer och tyngre stockar av bok och ek.
Tacksam för alla svar!
Mvh Jörgen


Valmet 860 är väl klart större/tyngre än TJ810D, om jag minns rätt, så jag tror att det är svårt att se dem som likvärdiga maskiner.

Sen funderar jag på varför du efterlyser flytläge på en skotare som har kranen på lastbärardelen?

Ska man köpa billiga äldre maskiner så får man vara beredd på att reparationskontot kan bli detso större.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Re: Timberjack 810 D eller Valmet 860 svart och röd

Postat: mån 30 sep 2024, 11:33
av Tandenberg
Tack så mycket för ditt svar. Jag tror att jag ska satsa på en nyare maskin som håller bättre både i värde och maskinellt. Anledningen att jag nämnde flytläge är för att jag inte tycker om det.
Mvh Jörgen

Re: Timberjack 810 D eller Valmet 860 svart och röd

Postat: mån 30 sep 2024, 12:25
av alias
Tandenberg skrev:Tack så mycket för ditt svar. Jag tror att jag ska satsa på en nyare maskin som håller bättre både i värde och maskinellt. Anledningen att jag nämnde flytläge är för att jag inte tycker om det.
Mvh Jörgen


Flytläge finns normalt sett bara på skotarmodellen med kranen monterad framför midjan. Av "moderna" skotarmodeller så är det väl Minibrunetten (ÖSA/FMG 578 & 678), Valmet 828 & 820, TJ810/JD810 som har den uppbyggnaden.

MVH
Alias

Re: Timberjack 810 D eller Valmet 860 svart och röd

Postat: mån 30 sep 2024, 14:27
av AKKAMAAN
Tandenberg skrev:Jag har funderat kring en Valmet 860 svart och röd. Är det en bra modell? Är kranen bra att köra och är den stark?

Valmet har alltid haft bra och lättkörda och starka kranar på sina maskiner. Det sagt, så är de inte bättre än andra maskintillverkares kranar.


Finns det flytläge på kranen i en Valmet 860 svart och röd?

Nej. om Alias nämnde så behövs flytläge (på kransvängen) bara på maskiner (med vridmdja) som har kranen monterad framför vridleden samtidigt som man under transportkörning har gripen på fastsatt bakom vridleden i lasset eller fastsatt i ramen på lastbäraren. Blanda inte ihop vridleden med styrleden i den här diskussionen.
Jag har läst att Valmet inte är lika kostsamma att reparera som Timberjack.

Eftersom du planerar att köpa en maskin so är mera än 10 år gammal så är den reparationskostnad beroende av tillgången på begagnade reservdelar. Och då kan det vara värt att titta på en maskinmodell som sålts i stort antal.

Och jag har läst att Timberjack skulle vara känsligare och ha lättare för att välta än Valmet.

Ingen maskin välter utan hjälp av föraren. I början av 1980 talet ntroducerade ÖSA sin ÖSA 250 skotare. Den fick till skillnad från övriga skotare på marknaden en sk "vrid-stryled" som gjorde att vagnen i vissa situationer blev väldigt tippkänslig
$matches[2]

Valmet har aldrig hoppat på det tåget utan har alltid hållit sig till styr-vrid-led

Medan styr-vrid-led ger maskinen en stabilitets-neutral vagn/lastbärare så blir i stället hytten/framdelen mera lättippad.
Här en Kockums skotare med styr-vridled som varit lite oförsiktig, eller snarare okunnig. Okunnighet stjälper maskiner.
1727701857_facebook_84-35_850_styrvridled_styr-vrid-led.jpg

Läs min kommentar i den här tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=621203#p621203

Vilken skotare har bäst kran? Valmet 860 eller Timberjack 810D?

Utgå ifrån att alla de skotare som du tittat på har likvärdiga kranar för de behov du verkar ha. Fokusera på andra aspekter i stället.

När är det bästa läget att köpa en skotare. På våren eller hösten? Jag vill kunna använda skotaren mycket till gallring. Men även kunna köra timmer och tyngre stockar av bok och ek.


Begagnatmarknaden har ändrats de senaste "20 åren". Bra begagnade maskiner har blivit konkurrensutsatta av köpare i grannländerna, speciellt Balt-staterna och Polen. Det finns ingen årstid som är bättre eller säme för maskiner som försöker hitta en 3e eller 4e ägare.
Om du ska gallra mycket så bör du kanske "gallra bort" skotaren Valmet 860 som på sin tid var en relativt ganska stor Valmetskotare. Dessutom spårar maskiner med styr-vridled sämre (i gallring). Även små skotare orkar lyfta på tunga stockar.
Det låter som du inte har nån egentlig erfarenhet av skotarkörning så börja med att leta upp nån maskinägare i ditt närområde och be att få dennes/deras synpunkter på sin egna begagnade maskiner

Re: Timberjack 810 D eller Valmet 860 svart och röd

Postat: tis 01 okt 2024, 23:31
av Tandenberg
AKKAMAAN skrev:
Tandenberg skrev:Jag har funderat kring en Valmet 860 svart och röd. Är det en bra modell? Är kranen bra att köra och är den stark?

Valmet har alltid haft bra och lättkörda och starka kranar på sina maskiner. Det sagt, så är de inte bättre än andra maskintillverkares kranar.


Finns det flytläge på kranen i en Valmet 860 svart och röd?

Nej. om Alias nämnde så behövs flytläge (på kransvängen) bara på maskiner (med vridmdja) som har kranen monterad framför vridleden samtidigt som man under transportkörning har gripen på fastsatt bakom vridleden i lasset eller fastsatt i ramen på lastbäraren. Blanda inte ihop vridleden med styrleden i den här diskussionen.
Jag har läst att Valmet inte är lika kostsamma att reparera som Timberjack.

Eftersom du planerar att köpa en maskin so är mera än 10 år gammal så är den reparationskostnad beroende av tillgången på begagnade reservdelar. Och då kan det vara värt att titta på en maskinmodell som sålts i stort antal.

Och jag har läst att Timberjack skulle vara känsligare och ha lättare för att välta än Valmet.

Ingen maskin välter utan hjälp av föraren. I början av 1980 talet ntroducerade ÖSA sin ÖSA 250 skotare. Den fick till skillnad från övriga skotare på marknaden en sk "vrid-stryled" som gjorde att vagnen i vissa situationer blev väldigt tippkänslig
$matches[2]

Valmet har aldrig hoppat på det tåget utan har alltid hållit sig till styr-vrid-led

Medan styr-vrid-led ger maskinen en stabilitets-neutral vagn/lastbärare så blir i stället hytten/framdelen mera lättippad.
Här en Kockums skotare med styr-vridled som varit lite oförsiktig, eller snarare okunnig. Okunnighet stjälper maskiner.
1727701857_facebook_84-35_850_styrvridled_styr-vrid-led.jpg

Läs min kommentar i den här tråden https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=621203#p621203

Vilken skotare har bäst kran? Valmet 860 eller Timberjack 810D?

Utgå ifrån att alla de skotare som du tittat på har likvärdiga kranar för de behov du verkar ha. Fokusera på andra aspekter i stället.

När är det bästa läget att köpa en skotare. På våren eller hösten? Jag vill kunna använda skotaren mycket till gallring. Men även kunna köra timmer och tyngre stockar av bok och ek.


Begagnatmarknaden har ändrats de senaste "20 åren". Bra begagnade maskiner har blivit konkurrensutsatta av köpare i grannländerna, speciellt Balt-staterna och Polen. Det finns ingen årstid som är bättre eller säme för maskiner som försöker hitta en 3e eller 4e ägare.
Om du ska gallra mycket så bör du kanske "gallra bort" skotaren Valmet 860 som på sin tid var en relativt ganska stor Valmetskotare. Dessutom spårar maskiner med styr-vridled sämre (i gallring). Även små skotare orkar lyfta på tunga stockar.
Det låter som du inte har nån egentlig erfarenhet av skotarkörning så börja med att leta upp nån maskinägare i ditt närområde och be att få dennes/deras synpunkter på sin egna begagnade maskiner



Tack så mycket för ditt svar! Jag har kört skotare på skogsskola men det är 12 år sedan nu. Men jag tycker att Rottne F10 var den bästa skotaren att köra på den tiden. Den hade jättebra känsla i spakarna för att styra kranen. Och hela maskinen kändes rejäl och stabil. Men med begränsad budget så är det svårare att hitta en riktig bra skotare. Det bästa vore att kunna köpa en helt ny skotare och då hade jag valt Rottne eller Komatsu tror jag. De verkar vara bra båda två.
Mvh Jörgen