Uppgradering av 20-tonsskotaren Komatsu 895 i MY25 ARTIKEL
Postat: ons 21 aug 2024, 14:29
Komatsu Forest introducerar idag en uppgradering av sin slutavverkningsskotare, Komatsu 895 Model Year 25. Med flera uppdateringar inom kran, lastutrymme och hydraulsystem, hävdar företaget att dessa förbättringar syftar till att öka produktiviteten och hållbarheten i tuffa skogsmiljöer. Här analyseras de specifika ändringarna och hur de nya specifikationerna skiljer sig från den tidigare versionen.
Dimensioner och vikt
Den uppgraderade Komatsu 895 har en ökad totallängd från 10 790 mm till 11 000 mm, vilket motsvarar en ökning på cirka 2%. Bredden och transporthöjden är oförändrad. När det gäller vikt har skotaren blivit tyngre; 6WD-versionen har ökat med cirka 7,1%, från 20 400 kg till 21 850 kg, medan 8WD-versionen har gått upp med cirka 5,2%, från 23 600 kg till 24 830 kg. Detta är vanligt när skogsmaskinstillverkare släpper uppdaterade serier och i Komatsus fall beror det troligtvis på förstärkningar samt en uppdimensionering för att basmaskinen ska klara den nya kranen och kanske också det ändrade lastutrymmet.
Motor och bränsletank
Motorn förblir densamma med en effekt på 214 kW vid 1 850 varv per minut och ett vridmoment på 1 280 Nm vid 1 500 varv per minut. Däremot har bränsletanken ökat i volym från 220 liter till 245 liter, vilket innebär en kapacitetsökning på cirka 11,4%.
Lastutrymme
Lastutrymmet har också fått en uppgradering. Den maximala lastarean har ökat något, från 7,2 m² till 7,4 m², en ökning på cirka 2,8%. Den minsta lastarean har gått från 5,2 m² till 5,8 m², vilket motsvarar en ökning på cirka 11,5%. Bruttolasten förblir oförändrad på 20 000 kg, men de nya teleskopiska bankarna och den höj- och sänkbara grinden, som företaget framhåller som en förbättring, underlättar troligtvis lastning och lossning.
Kran och hydraulsystem
En av de mest betydande förändringarna är införandet av kranen 205F som tillval, utöver den tidigare 165F. Med ett lyftmoment på 205 kNm och ett vridmoment på 51,9 kNm representerar denna kran en ökning på cirka 24% respektive 19,6% jämfört med den tidigare modellen. Hydraulsystemet har också uppgraderats, med ett maximalt flöde som ökat från 360 l/min till 409 l/min, vilket innebär en förbättring på ungefär 13,6%. Det nya systemet är dessutom elektriskt styrt, vilket ska ge bättre respons och effektivitet enligt Komatsu.
I samband med uppgraderingen så släpper också Komatsu en ny starkare rotator samt gripen GH88 som har en area på 0,55 m2.
Det ska bli spännande att se hur uppgraderingen tas emot av kunderna. På pappret så torde den nya starkare kranen ihop med förbättrad hydraulik och ändrat lastutrymme ändå göra ganska stora skillnader mot föregångaren. Effektiviteten borde öka både vid lastning och lossning och vi hoppas kunna besöka en av de nya maskinerna under hösten.
Komatsu Forest har mer information på sin sajt: https://www.komatsuforest.se/media/nyhe ... 95-my-2025
Dimensioner och vikt
Den uppgraderade Komatsu 895 har en ökad totallängd från 10 790 mm till 11 000 mm, vilket motsvarar en ökning på cirka 2%. Bredden och transporthöjden är oförändrad. När det gäller vikt har skotaren blivit tyngre; 6WD-versionen har ökat med cirka 7,1%, från 20 400 kg till 21 850 kg, medan 8WD-versionen har gått upp med cirka 5,2%, från 23 600 kg till 24 830 kg. Detta är vanligt när skogsmaskinstillverkare släpper uppdaterade serier och i Komatsus fall beror det troligtvis på förstärkningar samt en uppdimensionering för att basmaskinen ska klara den nya kranen och kanske också det ändrade lastutrymmet.
Motor och bränsletank
Motorn förblir densamma med en effekt på 214 kW vid 1 850 varv per minut och ett vridmoment på 1 280 Nm vid 1 500 varv per minut. Däremot har bränsletanken ökat i volym från 220 liter till 245 liter, vilket innebär en kapacitetsökning på cirka 11,4%.
Lastutrymme
Lastutrymmet har också fått en uppgradering. Den maximala lastarean har ökat något, från 7,2 m² till 7,4 m², en ökning på cirka 2,8%. Den minsta lastarean har gått från 5,2 m² till 5,8 m², vilket motsvarar en ökning på cirka 11,5%. Bruttolasten förblir oförändrad på 20 000 kg, men de nya teleskopiska bankarna och den höj- och sänkbara grinden, som företaget framhåller som en förbättring, underlättar troligtvis lastning och lossning.
Kran och hydraulsystem
En av de mest betydande förändringarna är införandet av kranen 205F som tillval, utöver den tidigare 165F. Med ett lyftmoment på 205 kNm och ett vridmoment på 51,9 kNm representerar denna kran en ökning på cirka 24% respektive 19,6% jämfört med den tidigare modellen. Hydraulsystemet har också uppgraderats, med ett maximalt flöde som ökat från 360 l/min till 409 l/min, vilket innebär en förbättring på ungefär 13,6%. Det nya systemet är dessutom elektriskt styrt, vilket ska ge bättre respons och effektivitet enligt Komatsu.
I samband med uppgraderingen så släpper också Komatsu en ny starkare rotator samt gripen GH88 som har en area på 0,55 m2.
Det ska bli spännande att se hur uppgraderingen tas emot av kunderna. På pappret så torde den nya starkare kranen ihop med förbättrad hydraulik och ändrat lastutrymme ändå göra ganska stora skillnader mot föregångaren. Effektiviteten borde öka både vid lastning och lossning och vi hoppas kunna besöka en av de nya maskinerna under hösten.
Komatsu Forest har mer information på sin sajt: https://www.komatsuforest.se/media/nyhe ... 95-my-2025